CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af Canyon Inflite AL 8.0 S Test af Canyon Inflite AL 8.0 S
En næsten perfekt helårs køremaskine der både er veludstyret og velkørende. For den snusfornuftige og sporty helårscyklist, kunne den meget vel kunne gå hen... Test af Canyon Inflite AL 8.0 S

 

InfliteAL8-03

Kimen til Canyon Bicycles, og en af nyere tids største tyske cykelsucceshistorier, blev lagt i 1985, hvor de to brødre Roman og Franc Arnold stiftede ‘Radsport Arnold’ GmbH.  I starten handlere de med cykelreservedele og det var først i 1996 at den første cykel under navnet Canyon, kom på markedet.  De to brødre så tidligt, hvor udviklingen bar hen, mht at kunne sælge kvalitetscykler til en fornuftig pris, ved at eliminere grossistledet og sælge direkte til forbrugerne.  I 2001 blev Canyon Bicycles GmbH grundlagt og firmaet kunne nu kalde sig cykelproducent. Canyon fik hurtigt to af Tysklands mest fremtrædende designere med på holdet. Lutz Scheffer der tidligere havde designet cykler for det ikoniske cykelmærke Votec  og  Hans Christian Smolik, der trådte sine barnesko hos det tyske cykelmagasin Tour som skribent om cykelteknik.

InfliteAL8-06

Kombinationen udvikling, design og samling af cykler i Koblenz, med strømlinet og effektiv produktion af rammer i fjernøsten og den efterfølgende direkte distribution til forbrugerne, viste sig hurtigt som vejen til succes, og en forretningsmodel andre tyske cykelfirmaer siden har kopieret.
Canyon Bicycles beskæftiger idag godt 700 medarbejdere i hovedkvarteret i Koblenz, og foruden en række flotte designpriser og støtte til unge cykeltalenter indenfor cykelsporten, har de siden 2003 også været kendt for hvert år at vise deres fremsynede konceptcykler så som Canyon MRSC Connecte og Canyon Urban Koncept Bike.

InfliteAL8-04

De fleste der cykler hele året, har en vintercykel, der ofte er en udtjent landevejsracer udstyret med lidt kraftigere dæk, skærme og måske lys. Canyon Inflite Al 8.0S er tyskernes bud på en fuldt udstyret vinterracer. Udgangspunktet er deres Inflite Al crossramme i aluminium med skivebremser. Den har været på markedet nogle år, men med AL 8,0 S og 9.0 S har de udstyret den med de populære brede endurance landevejsdæk, og et specielt udviklet skærmsæt fra SKS.  I forhold til sidste års model er den opgraderet til nyeste 11 speed udgave af den populære Shimano 105 gruppe samt et nyt lækkert hjulsæt fra DT Swiss. Den største ændring, er at de før aftagelige skærme, nu er erstattet af en fastmonteret og mere elegant løsning.

InfliteAL8-09

Testcyklen blev leveret uden skærme da de var i restordre fra SKS, men ifølge Carsten Steenfeldt fra Canyon Danmark , vil de blive efterleveret til kunder som køber cyklen nu.  Selve skærmene er standard SKS 45 mm med stænkklapper for og bag, mens skærmstiverne er specielt udviklet til montage på de højt placerede indvendige bøsninger på Canyon stellets for- og baggaffel.  For at komme så tæt på originalen, blev testcyklen afprøvet med et sæt standard skærme fra SKS,  hvorfor skærmstiverne afviger fra den endelige løsning. Se flere billeder af testcyklen her.

InfliteAL8-05

Specifikationer

  • Ramme: Canyon Inflite AL
  • Forgaffel: Canyon One One Four SL Disc
  • Styrfitting: Acros Ai 70
  • Geargruppe: Shimano 105 RD5800 11 Speed
  • Skivebremser: Mekaniske Shimano BR-CX 77
  • Hjulsæt: DT Swiss R24 Spline Disc
  • Dæk: Continental Grandprix 4000s II 700x28C
  • Skærme: SKS
  • Frempind: Canyon V13
  • Styr: Canyon H28
  • Styrtape: Canyon Ergospeed Gel
  • Saddelpind: Canyon S23 VCLS
  • Saddel: Selle Italia X1
  • Størrelser: 50, 53, 56, 58, 60, 62 cm
  • Farve: Velvet Green med refleks
  • Vægt: 9,4 kg
  • Pris: kr. 11.199,- (Shimano 105)
  • Pris: kr. 13,599,- (Shimano Ultegra)
  • Leveres uden pedaler

InfliteAL8-01

Afprøvning
Man siger at førstehåndsindtrykket gør udslaget, og for Canyon vedkommende, var det for denne tester kærlighed fra første blik.  Når man bestiller en cykel på nettet, der ankommer i en kasse hvor man selv skal gøre lidt af samlearbejdet, er førstehåndsindtrykket omend endnu mere afgørende. Canyon leverer varen til UG i mere end en forstand.  Alt er som det skal være, lige fra man bestiller cyklen på den flotte og meget informative hjemmeside, til man modtager cyklen.  Cyklen ankommer i en af Canyon stor specielt udviklet kasse kaldet “Bikeguard”. Emballeringen er forbilledlig, med specieltudviklede skumgummiklodser med velcolukke.  Alt er monteret og justere, inklusiv styrtape, gear og luft i dækkene. Dit arbejde som cykelmontør begrænser sig derfor til:

    1. Montage af styret på frempinden
    2. Sætte saddelpinden på plads
    3. Montere forhjulet.

Der medfølger en stor manuel og en hurtigguide som er af mere general karakter, da de skal passe på samtlige Canyons modeller, men i praksisbehøver man dem ikke.  Herudover medfølger smørepasta til styr og frempind og et fikst universalværktøj med udskiftlige bits og indbygget momentangivelse, så med mindre du er født med 10 tommelfingre, er det i min optik stort set umuligt at gøre noget forkert. Går det alligevel galt, kan man altid trække på Canyon supportafdeling både på email og telefon. For undertegnede tog godt 20 minutter at pakke cyklen ud og samle den til køreklar tilstand. Se flere billeder af emballeringen her. 

InfliteAL8-02

Design og farvevalg er naturligvis en smagssag, men jeg syntes Canyon har ramt lige i plet med den afdæmpede olivengrønne lakering og refleks stafferingerne der giver øget synlighed på de mørke vinterveje. Trods sin forholdvis lave pris, oser cyklen langt væk af kvalitet og stil, der også vil være moderne næste år.  Inflite AL rammen er identisk med Canyons populære ramme til cykelcross. Med sit overdimensionerede kronrør der øges i diameter ned mod krankboksen i kombination med en press-fit krankboks, mangler rammen absolut ikke nogen stivhed. Her er intet mærkbart flex og hvert pedalantrit omsættes effektivt til bevægelse fremad. Sadelrøret er konisk udformet for stor stivhed nede omkring krankboksen. Ved konstruktion af bagstagene er der taget højde for den større stress påvirkning ved brug af skivebremser. Bortset fra det bagerste bremsekabel, har cyklen fuldt integreret kabelføring. Bremsekablet løber på oversiden af overøret, en detajle hentet fra cykelcross, for at man ubesværet kan bære cyklen på skulderen. Forgaflen er i kulfiber og med fremadrettede dropouts igen for at imødekomme den øgede kraftpåvirkningen fra skivebremserne. Bøsningerne til montage af skærme er diskret anbragt på indersiden af for og baggaffel. Ikke i brug er alle bøsninger lukkede med gummibøsninger.  Det efterlader et meget rent udtryk, og specielt når skærmene fra SKS er monteret fremstår cyklen meget helstøbt. Standard er cyklen monteret med Continental Grand Prix SII i 28 mm bredde. Men selv med skærme er der rigeligt plads til at monteres op til 32 mm brede dæk, og uden skærme mere end 40 mm.  Af andre fine detaljer skal også nævnes kabeljusteringer til gear og bremser og effektiv kabelbeskyttelse mod at ridse stellet.

InfliteAL8-10

Køreegenskaberne er for Inflite AL 8.0 S af den sporty slags, som ud over sin store stivhed i rammen også har en meget levende opførsel, ikke noget man umiddelbart ville forvente. Kørestillingen er i forhold til en fuldblodsracercykel en smule mere oprejst. Selvom Inflite Al 8.0 S på papiret siger 9,4 kg, hvilket forøvrigt er blandt de letteste for den type cykel, føles den subjektiv meget lettere specielt på opkørsler hvor den store rammestivhed klart er medvirkende til en positiv oplevelse. I teorien skulle en aluminiumsramme være mere ukomfortabel, end en kulfiberramme, noget som mange cykelmagasiner altid beretter om og som jeg mener for størsteparten er helt uberettigiet og alene bunder i en forudindtaget opfattelse.  For mit vedkommende er den påståede hårdhed på Canyon cyklen bestemt ikke noget jeg kan nikke genkendende til, formodentlig pga. af Canyons VCLS bagramme der er udlagt til at være en smule eftergivelig i det lodrette plan men ikke i det vandrette plan, hvorfor de sportlige køregenslaber så fint bibeholdes. Komfortmæssigt er den fuldt ud på højde med gode kulfiberrammer. Den ukomfortable følelse nogle testere har observeret, kan for størstedelen henføres til Selle Italia sadlen der subjektivt er meget hård. Med Canyon Inflite AL 8,0 s kan du uden problemer køre langt og længe.  Udstyrsmæssigt er der intet at komme efter. Den nye Shimano 105 gruppe gør et så dadelfrit indtryk og er perfekt til helårsbrug. De stive og solide DT Swiss hjulsæt i kombination med de slidstærke Continental Grand Prix Dæk giver en harmonisk totaloplevelse.

InfliteAL8-07

Konklusion
Med udgangspunkt i Canyons pålidelige aluminiums crossramme, har Canyon lagt op til en cykel der kan bruges til mange forskellige formål, alene bare ved at udskifte dækkene. Med Inflite AL 8.0S udlagt som vinterracer kan man ikke andet end blive bare en smule begejstret.  Absolut intet er overladt til tilfældigheder. Den er velkonstrueret, flot udstyret og kører upåklageligt. Som en komplet udstyret vintertræningscykel, er det svært at finde noget bedre og for den snusfornuftige “do it all roadie” ligger den lige til højrebenet.  Et fantastisk godt køb som også vil kunne danne basis for dine ændrede cykelvaner indenfor cross, landevej og langturscykling.

Vurdering-4

InfliteAL8-08

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN