CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Den legendariske BOB anhænger startede lidt af en revolution indenfor ethjulede cykelanhængere som i dag tæller adskillige andre fabrikanter hvoraf vi har testet mange...

Den legendariske BOB anhænger startede lidt af en revolution indenfor ethjulede cykelanhængere som i dag tæller adskillige andre fabrikanter hvoraf vi har testet mange af dem.  Til denne test har vi kikket nærmere på  Aevon Bicycle Trailer der  er en tysk firma som har specialiseret sig i udvikling og konstruktion af et hjulede cykelanhængere. Firmaet har base  i Tyskland, men de to grundlæggere er oprindelig fra Frankrig.   I 2005 begynde de at kikke sig omkring efter en egnet trailer til deres tandemcykelture.  De fandt ingen som opfyldte deres behov og krav, så de besluttede at udvikle en selv.  Siden er flere kommet til og idag tæller Aevon Bicycle Trailer’ s program  fire forskellige modeller samt en custom option, hvor de anhængere på bestilling efter kundernes egne ønsker. Endelig har de deres  “state of the art” tandem bygget omkring det legendariske Rohloff Speedhub gearnav.

Denne test omhandler STD 100 som er Aevon’ s standard model.  Senere på året vender vi tilbage med en test af deres helt nye UNO 100 model som prismæssigt ligger i det mere overkommelige leje.

Aevon STD 100 er udført i TIG svejset anoiseret aluminium omkring en luft/olie affjedret svingarm som bærer et 16 ” hjul.  I modsætning til de fleste andre ethjulede anhængere på markedet fæstnes Aevon traileren oppe ved saddelpinden.  Denne løsning er valgt af stabilitetsgrunde både ved høj og lav fart og af hensyn til den mest optimale vægtfordeling.  Selv opgiver Aevon at den kan lastes med 45 kg på landevej og 35 kg offroad. I sig selv ret imponerende data som vi vender tilbage til.

Tekniske data

  • Ramme: Tig svejst 6061 T6 aluminium
  • Affjedring:  Spinner SUS-R  Luft/olie med justerbar rebound
  • Svingarm:  Aluminium monteret med to lukkede industrilejer
  • Befæstning:  Komposit hitch som monteres uden brug af værktøj
  • Aftagelig hjul og trækarm
  • Hjul: Novatec 16″ med lukkede lejer
  • Skærm. SKS
  • Maks bagage størrelse: L700 x B400 x H600 sarende til 100 liter volumen
  • Dimensioner samlet: L 199 x B 430 x H 560 mm
  • Dimensioner adskildt: L 980 x B 430 X 530 mm
  • Last 45 kg på landevej 35 kg offroad
  • Egen vægt: 7 kg

Afprøvning.
Anhængeren kommer adskilt, og det tager en lille halv time at samle den.  Når man bestiller anhængeren skal man huske at oplyse hvilke størrelser hitch man ønsker, så den passer perfekt på saddelpinden. Den fås i 26,6, 27,2, 29,8, 30, 30,4, 30,9, 31,6 og 34,9 mm, så man burde være dækket godt ind.   Saddelpinden afmonteres og sættes på hitchen med den medfølgende  gummiring nederst, så den ikke ridser cyklen.  Selve monteringen kræver lidt armkræfter og vrid frem og tilbage da den passer perfekt.  Materialet givet et tæt fit men uden at ødelægge eller ridse saddelpinden.  Teknisk er læsningen optimal men lidt besværlig når man skal have anhængeren af eller på. Det havde været rart med et hurtigbespændt oppe ved beslaget og ikke som nu hvor man skal have fat i en unbraco og fastnøgle for at afmontere trækarmen.  Trækarmen kan afmonteres nede ved selve traileren ved at løsne to umbracobolte, men det efterlader den strittende trækarm tilbage og den falder ned på hjulet ved kørsel.   Averon har altså prioriteres en stabil kobling fremfor let af og på montering.


Skal man parkere almindeligt med anhængeren forudsætter det at man har en støttefod på cyklen. Den anden løsning er at lægge cyklen ned som vist på billedet nedenfor.


Forsøg med at parkere cyklen ved at vende cykel og anhænger modsat hinanden går kun godt ved moderat vægt i anhængeren.

Se det var de få ankepunker jeg har imod anhængeren, som dog i rigeligt mål opvejes af alt det andet. STD 100 er lidt af en kampvogn. Jeg har aldrig oplevet en så solidt udført cykeltrailer.  Der bruges 6061 aluminium som fordrer meget store dimensioner for at give den fornødne styrke, så subjektivt får den en bastand udseende.

Aevon imponerer fra første færd med sin meget store stabilitet på alle typer underlag og ved alle hastigheder.  Affjedringen er state of the art og klasser bedre end det som f.eks BOB Apex kan fremvise.  Olie/luft elementet er uhyre velafstemt og reagerer på selv små ujævnheder. Hjulet bevarer altid kontakten med underlaget og er medvirkende til at hele “cykeltoget” altid bevarer kontrollen. Det mest imponerende er dog at man også bevarer fuld kontrol over traileren ved den maksimale belastning på 45 kg.  Her er  Aevon ST100 er den første ethjulede anhænger som virkelig kan lastet og endda over den maksimale vægt.  Selv et stort vognlæs brænde som nærmerede sig de 60 kg kom sikkert i hus uden dramatik.
Der medfølger en stor faconsyet vandtæt taske som fæstnes effektivt med velcobånd og som rummer godt 100 liter.   Selve rammen er højere end man normalt ser og det giver god støtte og support til transport af alt lige fra foldecykler til større kasser. Som ekstraudstyr kan man købe beslag som gør det muligt at montere op til to flaskeholdren bag på traileren. En fin detajle når man skal på langfart

Konklusion.
Bortset fra nogle mindre detajler, så  rangerer STD 100 afgjort blandt de bedste og ikke mindst solide ethjulede cykelanhængere på markedet.
Aevon ST100 har alle de gode køregenskaber som den ethjulede cykelanhænger er kendt for men indpakket i arbejdshestens seletøj.  Jo mere man udfordrer den jo mere begejsret bliver man. Udsæt den for stort set alt  lige fra dine daglige transportopgaver til en cykeltur jorden rundt og den skuffer dig ikke.

Vejl. udsalgspris 795 E  svarende til kr. 5963,- inkl. taske.   Anhængeren kan bestilles direkte hos producenten.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN