Rohloff GmbH blev grundlagt af Bernhard og Barbara Rohloff i 1986. Deres første produkt var kæden ROHLOFF S-L-T 99, som snart fik et ry blandt profesionelle cykelryttere for at være den bedste og mest slidstærke kæde på markedet.
Men Bernard Rohloff havde længe barslet med ideen til et alternativt gearsystem som kunne forene fordelene fra det udvendige gears lave vægt, høje effektivitet og mange gear, med det indvendige gears store pålidelighed og ringe vedligeholdelse.
Så det var lidt af en sensation da Speedhub 500/14 blev præsenteret i 1996. Verdens første og endnu eneste indvendige 14 gears nav var en realitet. Efter yderligere tre års test og forbedringer, var det endelig gearnav klar til at gå i serieproduktion i 1999, og siden har nu over 100.000 af disse kompromisløse gearnav forladt fabrikken.
Såvel professionelle som hobby cyklister påskønner idag navene for deres store pålidelighed, brugervenlighed, optimal gearudveksling, lave vægt og stor effektivitet.
Når man ser på gear udvekslingsdiagrammet nedenfor, er det svært at retfærdiggøre det hysteri vi i disse år er vidne til på landevejsområdet hvor man stadig forsøger at klemme flere og flere gear ind på mindre og mindre plads, og som i sidste ende kun er gentagelser uden nogen reelle fordele, med mindre man er en professionel cykelrytter og har brug for meget hyppige og hurtige skift.
De 14 gear er jævnt fordelt med ca. 13,6 % stigning imellem dem. Det samlede gearområde er imponerende 526%. Den nærmeste konkurrent fra SRAM har et område på 340 %.
Funktionsprincip
Alle indvendige gearnav er opbygget i det man populært kalder planetgear, dvs at de enkelte gearsæt sidder i grupper og roterer uden om hinanden og kommer i indgreb. I Rohloff SPEEDHUB 500/14, er der hele tre planet gearsæt. De to første gearsæt består af tre individuelle gear(et stigenden, et faldende og et fast = 1:1). Der er derfor 9 (= 3 x 3) gear . På grund af symmetrien i på de to gearsæt vil forholdet altid være 1:1.
Et eksempel: hvis det første planetgear sættes til 1:1.47 og det andte til 1.47:1, giver det et’ fast gear, da de to udligner hinanden. Det betyder at der er tre gear med det samme forhold, altså 9 minus 2 som giver 7 reelle gear at vælge imellem.
Det tredje gearsæt består af 2 gear, så det effektive antal gear i navet bliver 14. Alle andre indvendige gear på markedet har kun to planetgearsæt hvorfor de kan nøjes med et gearskiftekabel. Rohloff må bruge to kabler, men stadig kun et skiftegreb.
Den testede version er med udvendig klikboks som går det let at tage kablerne af med et enkelt snuptag.
Afprøvning
Rohloff navet sælges både som OEM produkt på færdige cykler som den testede Pedalpower Conquer Turcykel, eller som kit. Langt de fleste cykler sælges med navet færdigmonteret. Der findes 12 forskellige versioner så man skal lige undersøge sit cykelstel en ekstra gang inden man kaster sig ud i at bestille et nav for egen montage.
Vægten for navet er 1700 g og det lyder umiddelbart af meget men sammenholdes det med vægten på et typisk komplet udvendigt gearnav og kranksæt er vægten ikke mere end ca. 500 g højere. Rygtet siger at der er en letvægtsversion af navet på vej i nær fremtid som barberer yderligere 300 g, resten kan du tabe dig…Rohloff navet er et af den slags produkter man glemmer alt om efter kort tid, da det bare fungerer upåklageligt. Gearspringene er helt jævne og skift foregår helt lydefrit og meget let. Man kan sagtens skifte op og ned flere gear af gangen. Et drejeskiftegreb med 14 gear 273 grader i 21 graders spring, lyder af meget men skiftet går meget let og kan betjenes uden væsentlige fingerkræfter. Indvendige gearnav bliver aldrig rigtig det samme efter at have kørt med Rohloff.Synets du ikke de 14 gear er nok kan navet kombineres med en kædestrammer så det kan benyttes med dobbelt og triple kranksæt foran. I praksis er det dog fuldstændig overflødigt.
Konklusion
Rohloff Speedhub 14 er i en klasse helt for sig selv. Ingen af konkurenterne kommer bare i nærheden af dette gearnavs præstationer både mht til antal gear, effektivitet og pålidelighed og finish. Brugsområdet er mangfoldige lige fra den ultimative turcykel til pendlercykler og vedligeholdesefri sportscykler, ja sågar mountainbikes vil specielt i det danske klima med fordel kunne skifte til et indvendigt gearnav fra Rohloff. Eneste anke er den høje pris, men sammeholdt med pålideligheden af produktet, må det siges at give fuld “value for money”…
Pris.
Mellem 6700 og 7500,- afhængig af version.
Selvom der findes en dansk importør af Rohloff i Danmark, skal du som køber være opmærksom på at han ikke har navene på lager, det er alle bestillingsvarer.
Links
CYKELPORTALEN
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- ANMELDELSE: Chimpanzee Superbar
- Omdan din cykelanhænger til en rejsekuffert
- Ny cykelhjelm fra Mavic
- Imponerende størrelse fra Wahoo
- På besøg hos Brompton
- Innovativ universel bagskifter der kan repareres
- Orientering mod det fælles bedste i byerne
- Når cykelproduktion bliver en kunstart
- Sensommer på grænseruten og gendarmerstien
- Branded der gjorde cykeltasker moderne
- Dynamo nav og hjul fra DT Swiss
- Terns ladcykler støtter lokalsamfundet i Ukraine mod Putins aggression
- Til kamp mod det SORTE…
- TEST: Ortlieb Fork Pack Plus
- Cykelportalen’s fire råd til den perfekte vintercykel – plus et bonus KISS
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET
- CYKELAFFALD
- Nyt patenteret sikkerheds lyssystem fra Schweiz