TEST: Aevon STD 100
CYKELANHÆNGEREKOMPONENTERTEST 15. april 2011 CYKELPORTALEN
Den legendariske BOB anhænger startede lidt af en revolution indenfor ethjulede cykelanhængere som i dag tæller adskillige andre fabrikanter hvoraf vi har testet mange af dem. Til denne test har vi kikket nærmere på Aevon Bicycle Trailer der er en tysk firma som har specialiseret sig i udvikling og konstruktion af et hjulede cykelanhængere. Firmaet har base i Tyskland, men de to grundlæggere er oprindelig fra Frankrig. I 2005 begynde de at kikke sig omkring efter en egnet trailer til deres tandemcykelture. De fandt ingen som opfyldte deres behov og krav, så de besluttede at udvikle en selv. Siden er flere kommet til og idag tæller Aevon Bicycle Trailer’ s program fire forskellige modeller samt en custom option, hvor de anhængere på bestilling efter kundernes egne ønsker. Endelig har de deres “state of the art” tandem bygget omkring det legendariske Rohloff Speedhub gearnav.
Denne test omhandler STD 100 som er Aevon’ s standard model. Senere på året vender vi tilbage med en test af deres helt nye UNO 100 model som prismæssigt ligger i det mere overkommelige leje.
Aevon STD 100 er udført i TIG svejset anoiseret aluminium omkring en luft/olie affjedret svingarm som bærer et 16 ” hjul. I modsætning til de fleste andre ethjulede anhængere på markedet fæstnes Aevon traileren oppe ved saddelpinden. Denne løsning er valgt af stabilitetsgrunde både ved høj og lav fart og af hensyn til den mest optimale vægtfordeling. Selv opgiver Aevon at den kan lastes med 45 kg på landevej og 35 kg offroad. I sig selv ret imponerende data som vi vender tilbage til.
Tekniske data
- Ramme: Tig svejst 6061 T6 aluminium
- Affjedring: Spinner SUS-R Luft/olie med justerbar rebound
- Svingarm: Aluminium monteret med to lukkede industrilejer
- Befæstning: Komposit hitch som monteres uden brug af værktøj
- Aftagelig hjul og trækarm
- Hjul: Novatec 16″ med lukkede lejer
- Skærm. SKS
- Maks bagage størrelse: L700 x B400 x H600 sarende til 100 liter volumen
- Dimensioner samlet: L 199 x B 430 x H 560 mm
- Dimensioner adskildt: L 980 x B 430 X 530 mm
- Last 45 kg på landevej 35 kg offroad
- Egen vægt: 7 kg
Afprøvning.
Anhængeren kommer adskilt, og det tager en lille halv time at samle den. Når man bestiller anhængeren skal man huske at oplyse hvilke størrelser hitch man ønsker, så den passer perfekt på saddelpinden. Den fås i 26,6, 27,2, 29,8, 30, 30,4, 30,9, 31,6 og 34,9 mm, så man burde være dækket godt ind. Saddelpinden afmonteres og sættes på hitchen med den medfølgende gummiring nederst, så den ikke ridser cyklen. Selve monteringen kræver lidt armkræfter og vrid frem og tilbage da den passer perfekt. Materialet givet et tæt fit men uden at ødelægge eller ridse saddelpinden. Teknisk er læsningen optimal men lidt besværlig når man skal have anhængeren af eller på. Det havde været rart med et hurtigbespændt oppe ved beslaget og ikke som nu hvor man skal have fat i en unbraco og fastnøgle for at afmontere trækarmen. Trækarmen kan afmonteres nede ved selve traileren ved at løsne to umbracobolte, men det efterlader den strittende trækarm tilbage og den falder ned på hjulet ved kørsel. Averon har altså prioriteres en stabil kobling fremfor let af og på montering.
Skal man parkere almindeligt med anhængeren forudsætter det at man har en støttefod på cyklen. Den anden løsning er at lægge cyklen ned som vist på billedet nedenfor.
Forsøg med at parkere cyklen ved at vende cykel og anhænger modsat hinanden går kun godt ved moderat vægt i anhængeren.
Se det var de få ankepunker jeg har imod anhængeren, som dog i rigeligt mål opvejes af alt det andet. STD 100 er lidt af en kampvogn. Jeg har aldrig oplevet en så solidt udført cykeltrailer. Der bruges 6061 aluminium som fordrer meget store dimensioner for at give den fornødne styrke, så subjektivt får den en bastand udseende.
Aevon imponerer fra første færd med sin meget store stabilitet på alle typer underlag og ved alle hastigheder. Affjedringen er state of the art og klasser bedre end det som f.eks BOB Apex kan fremvise. Olie/luft elementet er uhyre velafstemt og reagerer på selv små ujævnheder. Hjulet bevarer altid kontakten med underlaget og er medvirkende til at hele “cykeltoget” altid bevarer kontrollen. Det mest imponerende er dog at man også bevarer fuld kontrol over traileren ved den maksimale belastning på 45 kg. Her er Aevon ST100 er den første ethjulede anhænger som virkelig kan lastet og endda over den maksimale vægt. Selv et stort vognlæs brænde som nærmerede sig de 60 kg kom sikkert i hus uden dramatik.
Der medfølger en stor faconsyet vandtæt taske som fæstnes effektivt med velcobånd og som rummer godt 100 liter. Selve rammen er højere end man normalt ser og det giver god støtte og support til transport af alt lige fra foldecykler til større kasser. Som ekstraudstyr kan man købe beslag som gør det muligt at montere op til to flaskeholdren bag på traileren. En fin detajle når man skal på langfart
Konklusion.
Bortset fra nogle mindre detajler, så rangerer STD 100 afgjort blandt de bedste og ikke mindst solide ethjulede cykelanhængere på markedet.
Aevon ST100 har alle de gode køregenskaber som den ethjulede cykelanhænger er kendt for men indpakket i arbejdshestens seletøj. Jo mere man udfordrer den jo mere begejsret bliver man. Udsæt den for stort set alt lige fra dine daglige transportopgaver til en cykeltur jorden rundt og den skuffer dig ikke.
Vejl. udsalgspris 795 E svarende til kr. 5963,- inkl. taske. Anhængeren kan bestilles direkte hos producenten.
Link
CYKELPORTALEN
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE
- Hollandske AGU erklæret konkurs
- Anmeldelse: VELO Bicycle Culture & Design
- Ny ledelsestruktur i Scott Sports
- Cykelsaddel tilbage til rødderne
- tre nyttige dimser til cyklisten
- BMC UNRESTRICTED
- Pas på skolebørnene !
- Smart foldbar ekstra sko til rejsecyklisten
- TEST: Magped Ultra 2
- Simpel og smart støtte til din cykel
- TEST: Camelbak Podium Steel