CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelportalen har som det første danske cykelmedie haft lejlighed til at prøve den nye SRAM Force gruppe som kommer på markedet i starten af...

Cykelportalen har som det første danske cykelmedie haft lejlighed til at prøve den nye SRAM Force gruppe som kommer på markedet i starten af 2010.

På Demodagen i forbindelse med Eurobike, fik vi stillet en spritny Force gruppe til rådighed, monteret på en  Cannondale Super Six og et sæt SRAM S60 hjul.   Billedet taler vist for sig selv, en rigtig lirecykel.

2010 udgaven af Force gruppen har lånt stort set alt fra storebror RED: enkeltrettet kulfiber, brede skeleton Dual Pivot bremser og lettere og stivere kranksæt med BB30 option – Geargreb med indeksering .  Den samlede vægt er stadig under de magiske 2000 g,  præcist 1951 g.

Kranksættet
Kranksættet fås både i almindelig og compact og med BB30 krankboks. Ved at benytter kulfiber kun lagt i en retning er bredden reduceret, så der er mere plads til anklerne.  I forhold til det gamle Force kranksæt er stivheden øget med 20 % og vægten med 10 %. Klingerne er hårdt annoiserede og med Power Glide teknologi for et bedre skifte.

Geargreb
Bortset fra de hvide stafferinger ligner de nye Force grebene RED grebene til forveksling.  Funktions mæssigt er de også næsten ens. Grebenes afstand til styret kan justeres, for bedre tilpasning af ergonomien. SRAM’s Zero Loss Travel, som er en 1:1 udveksling er blevet væsentlig kortere end på den gamle Force.  Micro shift, der kan justere forskifteren, når man kommer ind på de inderste klinge på kassetten. Bremsekablet kan monteres på to måder, alt efter om det skal løbe ind,- eller udvendigt på styret.

Bremsekløer
Disse har undergået samme vægtbesparende materiale reduktion som RED i form af Skeloton designet og udskiftning af vitale komponenter til titanium.

Forskifter.
Den nye forskifter er en kritisk balance mellem præcist skift ned og let skift op. Den er optimeret for 10 speed med en større bredde. One size fits all teknologi som passe både på det almindelige og Compact kranksættet.

Bagskifter
Den nye bagskifter bruger  Exact Actuation™, hvilket betyder at vandringen mellem de enkelte gear altid er præsis 3 mm. Materialerne er unidirectional kulfiber og magnesium. Vægten er 178g.

Kassette.
Den nye 10 gears kasette er i semi spider design. Det vil sige at de 5 største tandhjul er løse mens de yderste er sammenføjet i et stykke. Det giver det bedste kompromis mellem let vægt og let udskiftning på dem hvor det største slid er.

Afprøvning.
I blindtest ville jeg ikke umiddelbart kunne afgøre om det var den nye FORCE eller RED gruppen jeg kørte på.  De er så usædvanlig tæt på hinanden at SRAM er nødt til at udvikle en ny og bedre RED gruppe hvis ikke FORCE skal overtage hele markedet. Med RED gruppen  i frisk erindring fra Storck cykel testen, er det meget svært at spore nogen forskel. Hvis jeg endelig skal vove pelsen må det være på kranksættet som jeg subjektivt ikke oplever helt så stivt som RED. Også skifte funktionen foran er en smule dårligere.  Men det er absolut marginaler som langt de fleste aldrig vil observere.  Den nye Force gruppe giver konkurrenterne alvorligt baghjul.

Konklusion.
Anden generation af Force gruppen er en sand vinder. Stort set alle teknologierne fra storebror RED er overført så man får den samme performance.  Med den nye Force gruppe er det meget svært at retfærdiggøre merprisen for at købe  RED  gruppe. Force giver fuld valuta for hver kriseramte danske krone.

Links

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN