TEST: SRAM RED
KOMPLETTE GRUPPERKOMPONENTERTEST 25. juli 2009 CYKELPORTALEN
Året var 2006, hvor de to gamle kompetanter, Shimano og Campagnolo, for alvor fik konkurrence på landevejsområdet, da den multinationale koncern SRAM kom på banen med to nye landevejsgrupper Rival og Force.
Vi har tidligere afprøvet Rival gruppen som du kan læse om her.
Den mest afgørende forskel på ”The New Kid in Town” i forhold til den ”teknisk” perfekte japaner og den ”stilrene” italiener, er måden, der skiftes gear på. Alle tre grupper har et skiftegreb bag bremsegrebet, men så er det også slut med lighederne. Shimano anvender det ekstra greb som udløser, et klik, og der skiftes til en mindre klinge. Når der skal skiftes den anden vej, anvendes bremsegrebet som vippes indad.
Campagnolo har anbragt en udløser på indersiden af grebet, som betjenes med tommelfingeren. Det ekstra greb anvendes til, at skifte op på en større klinge.
SRAM derimod har udviklet et genialt simpelt gearskift, hvor det ekstra greb anvendes, uanset hvilken vej, der skal skiftes. Som så megen anden ny teknologi fortælles det, at ideen opstod på en serviet over en par øl efter fyraften.
Double Tap kalder SRAM det, og i simplificeret form, udløser en kort bevægelse af grebet et skift til en mindre klinge, mens en længere gennemgående bevægelse skifter til en større klinge.
Du kan læse en mere udførlig beskrivelse af teknikken under Rival testen.
RED er den nye topgruppe fra SRAM som skal tage konkurrencen op med Dura Ace fra Shimano og Record fra Campagnolo. SRAM har lyttet til kritikken og rettet flere af de ankepunkter som fremkom på de to debutgrupper. Netop løbende forbedringer af alle SRAM produkter er et af firmaets helt stærke kort, da der sjældent går ret lang tid før forbedringerne føres ud i
livet.
Gear/bremsegreb
Bremsegrebene er forbedret på en række punkter. En af de helt store forbedringer er at grebenes afstand til styret nu kan justeres, så man kan få en individuel tilpasning af ergonomien. Det SRAM ene om at kunne tilbyde. En anden forbedring er præcisionen, hvor SRAM’s Zero Loss Travel, som er en 1:1 udveksling er blevet væsentlig kortere end på den gamle Force og Rival gruppe.
En ny og meget tiltrængt feature er micro shift, der kan justere forskifteren, når man kommer ind på de inderste klinge på kassetten. RED har fået micro shift, så man slipper for at kæden skraber på forskifteren. Bremsekablet kan monteres på to måder, alt efter om det skal løbe ind,- eller udvendigt på styret. For at få vægten yderligere ned, er der anvendt en del kulfiber og titanium, så RED grebene nu er klassens letteste.
Bremser
Første gang man ser bremserne tænker man at det kan da ikke gå godt. SRAM har gjort en stor indsats for at fjerne alt unødvendigt materiale, der ikke bidrager positivt til styrken, ja selv holderen til de Shimano kompatible bremseklodser er fræset ud for at spare et par milligram. Bremsen er bygget op som andre gode bremser med dobbelt pivot, hurtigudløser til hjulskift og bremseklodser, der kan skiftes uden, at skulle afmontere holderen de sidder i. Det nye i forhold til Force/Rival er muligheden for at centrere bremsen ved hjælp af en unbraco skrue. Som en ekstra feature kan fjeder spændingen justeres ved hjælp af en lille skrue. RED bremsen er klassens letteste og kan kombineres med Shimano og Campagnolo.
Ved køb skal man være opmærksom på,at møtrikken findes i forskellige længder, og at den, der følger med bremsen, ikke nødvendigvis er den, der passer til netop dit stel.
For- og bagskifter
SRAM’s letvægtsfilosofi går igen i både for og bagskifter, hvor der igen gøres brug af ædle materialer som titanium, kulfiber og magnesium. Designet er flot, måske lidt teknisk i sammenligning med DuraAce og Record skifterne. Funktionsmæssigt er der dog ikke noget at komme efter. For at få vægten helt ned, er kæde føringsrullerne med keramiske lejer, og bolten, der holder den nederste rulle på plads, er boret ud for at trykke vægten yderligere ned. Forskifteren kommer i standard til påloddede studser. Skal man bruge en type med spændebånd, skal det købes som ekstraudstyr.
Kassette og kæde
Med tanke på SRAM’s materialevalg til seriens øvrige komponenter, er det noget overraskende, at man har valgt at anvende stål til klingerne. De 8 inderste klinger er fræset ud af en blok stål. Det ca. 90 minutter, og resultatet er klassens letteste kassette, og da det er stål, er den stiv og meget holdbar. Også kæden er blevet gennemarbejdet, blandt forbedringerne er kæden nu med et samleled. De yderste lasker er med udfræsning, og nitterne er hule.
Kranksættet
Som tiden og moden forskriver, er kranksættet naturligvis i kulfiber, og hvis pengepungen rækker, kan krankboxen fås med keramiske lejer. Den store klinge er fræst ud af et stykke.
Afprøvning
Der er især to ting, man lægger mærke til, når man kommer ud på landevejen. For det første er skiftebevægelsen til bagskifteren blevet kortere, hvilket betyder hurtige og præcise skift. Micro shift funktionen gør at man ikke er tvunget til at skifte ned på den mindre klinge når man kører på de største klinger på kassetten.
Den anden ting er de forbedrede bremser. Ikke kun justering og vedligeholdelse, er forbedret, også bremseevnen er gjort væsentlig bedre, i forhold til Force og Rival. De nye bremser er lettere end søskende, men på trods af dette, er det lykkedes for SRAM at gøre den nye model stivere så den føles meget mere kontant. Bremserne er helt på højde med DuraAce som hidtil har haft de bedste bremser.
I direkte sammenligning med konkurrenterne, hvor Campagnolo har et gearskift, der virker noget mekanisk, og bestemt ikke lydløst og hvor der skal bruges nogle fingerkræfter for at skifte gear, så har Shimano et silkeblødt og lydløst skift. RED placere sig midt mellem disse to. Den anderledes måde at skifte gear på, hvor man skifter op og ned med samme greb, vænner man sig hurtigt til, og muligheden for individuel tilpasning af grebet må tiltale alle med små hænder. Ergonomisk er SRAM klart foran de to andre.
Konklusion
SRAM RED er en yderst velfungerende gruppe i et flot design. SRAM viser at de kan lave let og godt udstyr uden kun at kaste sig over moderigtige materialer. Den udfræste kassette er et fornemt eksempel på moderne industriel forarbejdning i et ”gammelt” materiale hvor slutresultatet er i en klasse for sig selv. Er kun det bedste godt nok, er SRAM RED i mine øjne den nye konge blandt landevejsgrupper, da den forener det bedste fra de to andre.
Pris 10.600,-
Vi giver SRAM RED
Link
- SRAM RED
- Cycle Service Nordic
Sammenligning (fabriksopgivelser)
SRAM RED |
SRAM Force |
Shimano Dura Ace |
Campagnolo Record |
|
Geargreb |
282 g |
303 g |
423 g |
332 g |
Forskifter |
69 g |
88 g |
74 g |
81 g |
Bagskifter |
148 g |
178 g |
181 g |
187 g |
Kæde |
257 g |
255 g |
278 g |
253 g |
Kranksæt (komplet) |
755 g |
790 g |
837 g |
696 g |
Bremser |
270 g |
280 g |
314 g |
332 g |
Kasette |
156 g |
210 g |
180 g |
184 g |
Total |
1954 g |
2104 g |
2225 g |
2000g |
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Pilgrimsfærd på små cykelhjul
- Biomega genopstår men kun på det amerikanske marked
- Nye offroad sadler fra Selle San Marco
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA