CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Specialized genopfinder cyklen og gør den 8 % hurtigere

Efter fire års arbejde og et hidtil uset samarbejde med en af ​​de mest teknologisk avancerede bilvirksomheder McLaren afslører Specialized nu , hvad de siger, er den letteste, hurtigste, stiveste og mest aerodynamisk landevejscykel der nogensinde er lavet. Virksomheden hævder Venge er 8% hurtigere. Og mens den nye McLaren version af Venge (der er to modeller) er designet til at vinde professionelle cykelløb, kan du som almindelig dødelig cyklist selv komme til at eje en til den nette sum af  ca. kr. 81.000,-.

Partnerskabet mellem Specialized og McLaren begyndte efter UCI  afviste Specialized’s oprindelige design for sine Venge i 2009. Specialized gik tilbage til vindtunlen for at nytænke aerodynamik og fik nu adgang til McLarens mangeårige ekspertise i kulfiber konstruktion.

Lidt af nysgerrig vendte Specialized cyklen vinkelret på vinden for at se, hvad der skete og studsede et øjeblik “aha!”: Selv om de fleste cykel virksomheder fokuserer på at gøre forsiden af ​​deres cykler så aerodynamiske som muligt, er vinden det meste af tiden aldrig direkte foran.  Denne observation er faktisk det samme som Zipp benytter i udviklingen af sine hjul. Sidevind årsag et væld af modstand og fratager også rytteren kontrollen over cyklen. Ved at gøre den øverste del af den bagerste trekant på rammen  glattere og fladere, ledes luften mere rent forbi rammen, i stedet for at bremse cyklen som et stort sejl.  Specialized siger selv at de alene med denne ændring har hentet 4 % af deres forbedring, og har derfor patenteret den.

Hurtigere
Specialized annoncerer to Venges – en S-Works version, der koster omkring $ 9.100 og den nævnte McLaren.  Begge er 8% “hurtigere.” eller sagt på en anden måde, at den samme rytter er nødt til at arbejde pokkers meget mere for at holde farten på den eksistende S-Works Tarmac SL3 end på den nye S-Works Venge.  Årsagen er, at den nye cykel er langt mere aerodynamisk, især i sidevind, takket være ændringer i design omkring saddelpind og timeglasformede kronrør.

Stivere
Den nye Venge er aerodynamisk, men er den stiv nok?  For en rytter som Alberto Contador er det vigtig at hans kraftoverførsel fra benene går mest muligt ned i baghjulet, og det kan kun en stiv cykel gøre.  Men der er modstridende krav her, da aerodynamik ofte medfører vingelignende rørudformninger som ikke har samme stivhed som runde rør. Så Specialized fokuseret på at gøre den nederste halvdel af cyklen, den del, der er stort set ude af vinden, “afrundet” og så stiv som muligt.  The Big S hævder, at begge Venges har en højere stivhed-til-vægt ratio end konkurrenter som Ridley Noah (en meget stiv cykel) og Cervelo S3.

McLarens ROLLE
S-Works Venge og McLaren Venge ser identiske ud, men sidstnævnte er væsentlig  omarbejdet i computerrummet. McLaren’s mål var at få den samme stivhed af S-Works Venge og aerodynamiske fordele, men på en lavere vægt.  For at fjerne gram fortalte McLaren Specialized, at alle lag af kulstof måtte skæres via computer, ikke med hånden som det normalt er tilfældet. Dette sker for at reducere overlap. Jo mindre overlapning, jo mindre fiber og harpiks. McLaren er 108 gram lettere end S-Works cyklen,  hvilket svarer til en ret omfattende 5%. (Ramme + gaffel + sadelpind + kranksæt til S-Works er 2.179 g; McLaren er 2.071 g.)

Andre ændringer
Krankboks, kædestag og saddelrør er i et stykke, fremstillet af vedvarende filamentfibre. Ulempen ved denne konstruktion er at siddepositionshøjden er svær at justereindbygget seatmast gør skibsfart en cykel en akkord, og fordi du kan ikke nemt foretage store ændringer i siddeposition. Dette klares ved en aerodynamiske optimerede sadelpind med indbygget 10 mm setback, som afhængig af hvordan den vendes, giver henholdsvis 20 mm eller 0 mm setback.  Hermed sikrer Specialized, at de fleste vil kunne finde den optimale sadelposition.

Prissætning
S-Works Venge med elektronisk Dura-Ace Di2 kommer til at koste ca. kr. 49.000,- Med SRAM Red. ca. kr 47.000,- og kr. 21.000,- for en løs ramme. Cyklerne vil være tilgængelig i slutningen af ​​april.

McLaren cykel ventes at sælges for  for ca. kr.43.000 fior en løs ramme og kr. 81.000,-  for en komplet cykel  når den kommer til salg i september måned.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN