Efter fire års arbejde og et hidtil uset samarbejde med en af de mest teknologisk avancerede bilvirksomheder McLaren afslører Specialized nu , hvad de siger, er den letteste, hurtigste, stiveste og mest aerodynamisk landevejscykel der nogensinde er lavet. Virksomheden hævder Venge er 8% hurtigere. Og mens den nye McLaren version af Venge (der er to modeller) er designet til at vinde professionelle cykelløb, kan du som almindelig dødelig cyklist selv komme til at eje en til den nette sum af ca. kr. 81.000,-.
Partnerskabet mellem Specialized og McLaren begyndte efter UCI afviste Specialized’s oprindelige design for sine Venge i 2009. Specialized gik tilbage til vindtunlen for at nytænke aerodynamik og fik nu adgang til McLarens mangeårige ekspertise i kulfiber konstruktion.
Lidt af nysgerrig vendte Specialized cyklen vinkelret på vinden for at se, hvad der skete og studsede et øjeblik “aha!”: Selv om de fleste cykel virksomheder fokuserer på at gøre forsiden af deres cykler så aerodynamiske som muligt, er vinden det meste af tiden aldrig direkte foran. Denne observation er faktisk det samme som Zipp benytter i udviklingen af sine hjul. Sidevind årsag et væld af modstand og fratager også rytteren kontrollen over cyklen. Ved at gøre den øverste del af den bagerste trekant på rammen glattere og fladere, ledes luften mere rent forbi rammen, i stedet for at bremse cyklen som et stort sejl. Specialized siger selv at de alene med denne ændring har hentet 4 % af deres forbedring, og har derfor patenteret den.
Hurtigere
Specialized annoncerer to Venges – en S-Works version, der koster omkring $ 9.100 og den nævnte McLaren. Begge er 8% “hurtigere.” eller sagt på en anden måde, at den samme rytter er nødt til at arbejde pokkers meget mere for at holde farten på den eksistende S-Works Tarmac SL3 end på den nye S-Works Venge. Årsagen er, at den nye cykel er langt mere aerodynamisk, især i sidevind, takket være ændringer i design omkring saddelpind og timeglasformede kronrør.
Stivere
Den nye Venge er aerodynamisk, men er den stiv nok? For en rytter som Alberto Contador er det vigtig at hans kraftoverførsel fra benene går mest muligt ned i baghjulet, og det kan kun en stiv cykel gøre. Men der er modstridende krav her, da aerodynamik ofte medfører vingelignende rørudformninger som ikke har samme stivhed som runde rør. Så Specialized fokuseret på at gøre den nederste halvdel af cyklen, den del, der er stort set ude af vinden, “afrundet” og så stiv som muligt. The Big S hævder, at begge Venges har en højere stivhed-til-vægt ratio end konkurrenter som Ridley Noah (en meget stiv cykel) og Cervelo S3.
McLarens ROLLE
S-Works Venge og McLaren Venge ser identiske ud, men sidstnævnte er væsentlig omarbejdet i computerrummet. McLaren’s mål var at få den samme stivhed af S-Works Venge og aerodynamiske fordele, men på en lavere vægt. For at fjerne gram fortalte McLaren Specialized, at alle lag af kulstof måtte skæres via computer, ikke med hånden som det normalt er tilfældet. Dette sker for at reducere overlap. Jo mindre overlapning, jo mindre fiber og harpiks. McLaren er 108 gram lettere end S-Works cyklen, hvilket svarer til en ret omfattende 5%. (Ramme + gaffel + sadelpind + kranksæt til S-Works er 2.179 g; McLaren er 2.071 g.)
Andre ændringer
Krankboks, kædestag og saddelrør er i et stykke, fremstillet af vedvarende filamentfibre. Ulempen ved denne konstruktion er at siddepositionshøjden er svær at justereindbygget seatmast gør skibsfart en cykel en akkord, og fordi du kan ikke nemt foretage store ændringer i siddeposition. Dette klares ved en aerodynamiske optimerede sadelpind med indbygget 10 mm setback, som afhængig af hvordan den vendes, giver henholdsvis 20 mm eller 0 mm setback. Hermed sikrer Specialized, at de fleste vil kunne finde den optimale sadelposition.
Prissætning
S-Works Venge med elektronisk Dura-Ace Di2 kommer til at koste ca. kr. 49.000,- Med SRAM Red. ca. kr 47.000,- og kr. 21.000,- for en løs ramme. Cyklerne vil være tilgængelig i slutningen af april.
McLaren cykel ventes at sælges for for ca. kr.43.000 fior en løs ramme og kr. 81.000,- for en komplet cykel når den kommer til salg i september måned.
Link
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko