CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Efterfølgeren til Mavic Helium



Mange husker sikkert Mavic Helium, som blev lanceret tilbage i 1996. De startede lidt af en revolution inden for cykelhjul. På daværende tidspunkt blev stort set alle gode hjul bygget fra grunden med nav, eger og fælge.
Helium var et udmærket hjul. Det var rimelig let men stivheden specielt for tunge ryttere var for ringe. Desuden skulle navene justeres alt for ofte.

Designet var iøjnefaldende med de røde fælge, nav og nipler. Mavic markedsførte dem som “bjerghjul” trods det at de vejede det samme som et sæt Ksyrium Elite.  Ikke desto mindre kørte alle profferne på dem, og man ser dem da stadig på en del motionist racere rundt omkring. I dag ser vi stort set kun færdigbyggede koncepthjul over hele linien.

 

Gamle klassikere genopstår, så hvorfor ikke også indenfor cykelhjul. “ES” står for “Edition Speciale”, som henfører til at dette hjul skal fejre 10 året for Helium hjulet “Dixieme Anniversaire Helium”
Faktum er bare at det stort set ingen lighedspunkter har med sin ældre søster ud over den strategisk rigtig valgte røde farve og den enlige røde eger.

Nuvel det gør det bestem ikke til noget ringere hjul, tværdigmod. Jeg ser mere hjulsættet som en mere bjergvenlig udgave af Ksyrium SL.

Al teknologi fra SL er med her.  ES er bygget på flade Zircal eger. Du får Mavic’s UB Control og SUP fælge, som er kendt for deres nærmest perfekte bremseoverflade og samlinger af fælgen. Andre lighedspunkter ISM udfræsninger mellem egerne for at reducere vægten.


At ES er tænkt som et bjerghjul giver sig til udtryk på to punkter:
For det første er der lav profil højde på forhjulet. Den er 22 mm mod 25 mm på SL. Det svarer til profilen på en løs Open Pro fælg. Det gør forhjulet lettere end et SL forhjul og giver en større stabilitet i sidevind eller høj hastighed på nedkørsler, og netop nedkørsler er der masser af når man cykler i bjerge. Baghjulet er stadig 25mm. Begrundelsen for dette valgt er at det giver øget stivhed og mindre flex, som igen udmønter sig i bedre kraftoverførsel.
For det andet er det brugt rigelige mængder af titanium. Stikakslerne er i titanium, bagakslen er en kombination af titanium og aluminium og kasettehuset er også i titanium. Endelig er forhjulsnavets kappe i kulfiber for at skære yderligere nogle gram af. 

Ligesom SL, har ES 18 eger i forhjulet og 20 eger i baghjulet.  Ligeopspændte eger foran,  mens der benyttes Mavic’s Isopulse eger mønster på baghjulet.
Endelig medfølger der en Zircal eger hjul magnet, en opspændningsnøgle og et sat hjulposer. Totalvægten er 1485g.

 


Afprøvning.
Først og fremmest er de helt lige og runde når men modtager dem, en selvfølge vil mange sige ja men ofte er det ikke tilfældet.

Hvordan er de så disse flotte røde “tøse”hjul. Hvis jeg skal bruge et ord, SOLIDE.

På landevej føles de fleste hjul gode, men sådan lidt for sjov monterede jeg dem på en crosscykel. Mine håndbyggede MTB/cross bastard hjul blev gjort til skamme. Langt de fleste landevejshjul vrider så meget i terræn at de støder på bremsen. Men ikke Ksyrium ES.  Det kan godt være andre har målt dem til at være mindre stive, men de føles subjektivt stive og mindre flexible. 

På landevej i kraftigt antrit har jeg ikke kunnet provokere noget nævneværdigt flex. Accelerationsmæssigt mærker man tydeligt at de er lette. Det er mærkbart forskel her i direkte sammenligning med Mavic’s billigere hjulsæt Aksium. Der skal bruges færre kræfter på at komme op i fart.

Konklusion.
At sammenligne de nye Ksyrium ES med Helium vil være synd. De er klasser bedre. Mavic har igen vist at de er blandt de bedste udbydere af koncepthjulsæt. Det er sjældent jeg har haft et sæt hjul til afprøvning som jeg uden tøven også vil anbefale til crosscykling. Bevares der findes lettere hjul på markedet men få af dem, når Mavic når der skal ses på en samlet balance mellem vægt, stivhed og pålidelighed. En sand allrounder. 

 


Pris  5995,-

www.mavic.com
www.biketoyz.dk

 

CYKELPORTALEN