Mange husker sikkert Mavic Helium, som blev lanceret tilbage i 1996. De startede lidt af en revolution inden for cykelhjul. På daværende tidspunkt blev stort set alle gode hjul bygget fra grunden med nav, eger og fælge.
Helium var et udmærket hjul. Det var rimelig let men stivheden specielt for tunge ryttere var for ringe. Desuden skulle navene justeres alt for ofte.
Designet var iøjnefaldende med de røde fælge, nav og nipler. Mavic markedsførte dem som “bjerghjul” trods det at de vejede det samme som et sæt Ksyrium Elite. Ikke desto mindre kørte alle profferne på dem, og man ser dem da stadig på en del motionist racere rundt omkring. I dag ser vi stort set kun færdigbyggede koncepthjul over hele linien.
Gamle klassikere genopstår, så hvorfor ikke også indenfor cykelhjul. “ES” står for “Edition Speciale”, som henfører til at dette hjul skal fejre 10 året for Helium hjulet “Dixieme Anniversaire Helium”
Faktum er bare at det stort set ingen lighedspunkter har med sin ældre søster ud over den strategisk rigtig valgte røde farve og den enlige røde eger.
Nuvel det gør det bestem ikke til noget ringere hjul, tværdigmod. Jeg ser mere hjulsættet som en mere bjergvenlig udgave af Ksyrium SL.
Al teknologi fra SL er med her. ES er bygget på flade Zircal eger. Du får Mavic’s UB Control og SUP fælge, som er kendt for deres nærmest perfekte bremseoverflade og samlinger af fælgen. Andre lighedspunkter ISM udfræsninger mellem egerne for at reducere vægten.
At ES er tænkt som et bjerghjul giver sig til udtryk på to punkter:
For det første er der lav profil højde på forhjulet. Den er 22 mm mod 25 mm på SL. Det svarer til profilen på en løs Open Pro fælg. Det gør forhjulet lettere end et SL forhjul og giver en større stabilitet i sidevind eller høj hastighed på nedkørsler, og netop nedkørsler er der masser af når man cykler i bjerge. Baghjulet er stadig 25mm. Begrundelsen for dette valgt er at det giver øget stivhed og mindre flex, som igen udmønter sig i bedre kraftoverførsel.
For det andet er det brugt rigelige mængder af titanium. Stikakslerne er i titanium, bagakslen er en kombination af titanium og aluminium og kasettehuset er også i titanium. Endelig er forhjulsnavets kappe i kulfiber for at skære yderligere nogle gram af.
Ligesom SL, har ES 18 eger i forhjulet og 20 eger i baghjulet. Ligeopspændte eger foran, mens der benyttes Mavic’s Isopulse eger mønster på baghjulet.
Endelig medfølger der en Zircal eger hjul magnet, en opspændningsnøgle og et sat hjulposer. Totalvægten er 1485g.
Afprøvning.
Først og fremmest er de helt lige og runde når men modtager dem, en selvfølge vil mange sige ja men ofte er det ikke tilfældet.
Hvordan er de så disse flotte røde “tøse”hjul. Hvis jeg skal bruge et ord, SOLIDE.
På landevej føles de fleste hjul gode, men sådan lidt for sjov monterede jeg dem på en crosscykel. Mine håndbyggede MTB/cross bastard hjul blev gjort til skamme. Langt de fleste landevejshjul vrider så meget i terræn at de støder på bremsen. Men ikke Ksyrium ES. Det kan godt være andre har målt dem til at være mindre stive, men de føles subjektivt stive og mindre flexible.
På landevej i kraftigt antrit har jeg ikke kunnet provokere noget nævneværdigt flex. Accelerationsmæssigt mærker man tydeligt at de er lette. Det er mærkbart forskel her i direkte sammenligning med Mavic’s billigere hjulsæt Aksium. Der skal bruges færre kræfter på at komme op i fart.
Konklusion.
At sammenligne de nye Ksyrium ES med Helium vil være synd. De er klasser bedre. Mavic har igen vist at de er blandt de bedste udbydere af koncepthjulsæt. Det er sjældent jeg har haft et sæt hjul til afprøvning som jeg uden tøven også vil anbefale til crosscykling. Bevares der findes lettere hjul på markedet men få af dem, når Mavic når der skal ses på en samlet balance mellem vægt, stivhed og pålidelighed. En sand allrounder.
Pris 5995,-
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE