CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vi har testet en mellemklasse foldecykel fra verdens største producent

Historien om Dahon starter for 30 år siden, hvor Dr. Hon opfandt den den første foldecykel. Efter yderligere 7 års udvikling var den første model klar til salg.  Dahon har for længst passeret foldecykel nr. 2 mill og kan idag med rette, kalde sig verdens største producent af foldecykler.
Dahon program spænder vidt. Der er mere end 33 modeller lige fra de små kompakte 16″ foldecykler til “ordinære” mountainbikes og racercykler, som alle har det til fælles at de kan sammenfoldes eller adskilles.  Det hele suppleres at et omfattende tilbehørs program.


Den specialfremstillede I-Flex sadel og Visegrib hængslet i hovedrammen.

Speed P8 er en mellemklassemodel med 20″ hjul. Den befinder sig i det prissegment hvor de fleste dagligdagscykler er.  Det virker som en klog disposition som gør den til et oplagt alternativ til en almindelig dagligdags cykel..
Den kommer sammenfoldet og lige klar til brug.  Der følger en udførlig manual med, samt et par løse SKS skærme. Der er monteret lovpligtige reflekser for og bag samt i hjulene og en ringklokke. Desuden følger det et smart buksebens refleksbånd med.  Endelig har cyklen også en støttefod.

Stellet er en letvægts 4130 Cr.Mo stål legering. Cyklen er monteret med 8 udvendige gear fra SRAM (11-32) og Kinetix V bremser med keramiske bremseklodser. Hjulene er også fra Kinetix og med 28 eger bag og 20 foran. Kranksættet er fra Truvativ og monteret med en aluminiums kædebekyttelseskappe.

Afprøvning
Det første man bemærker når man kommer ud og cykle på Speed, er at den ikke har den uro i styrtøjet som mange andre foldecykler har.  Dette skal formodentlig tilskrives den velafstemte Biologic II stelgeometri samt de brede dæk fra Schwalbe.
Styret kan stilles i højden og er desuden meget bredt.  Der er monteret et par ergonomiske greb som er meget behagelige.
Cyklen accelerer godt, så du er ret sikker på at komme først fra start ved lyskryds i byerne. Gearingen er velvalgt. Den er tilstrækkelig høj til at du kan køre endog meget stærkt. De brede dæk giver en god komfort samtidig med at de også ruller godt. Der er en smule flex i styret, specielt når der cykles opad og lægges kræfter i.

Foldesekvens.

Først løsnes sadelrørsbespændet og saddelrøret sænkes. Sadlen virker nu som støtte, så cyklen ikke vælter.
Nu løsnes styret og drejes 45 grader. Hvis styret har stået i den laveste positions højde skal det hæves for at kunne komme under forhjulet.
Frempinden løsnes og foldes ned langs siden af forhjulet.
Endelig løsnes det store beslag på rammen og cyklen foldes sammen. Den holdes sammen af af et par små magnetbeslag. Magnetix.
Sluttelig foldes pedalerne. Hele sekvensen tager ca. 15 – 20 sekunder.

Sammenfoldet fylder cyklen 33 x 64 x 81 cm og vægten er 11.3 kg.  Håndteringen af den sammenfoldede cykel er rimelig let, så længe man ikke skal gå alt for langt. Skal cyklen transporteres meget vil jeg foretrække en taske til den. De 8 gear fra SRAM er meget velvalgt og afstemt fint med kranksættet. Det kan diskutteres om valget af udvendige gear på en foldecykel som hovedsaglig er tænkt til daglig bykørsel, er så heldigt. Jeg ville nok have foretrukket et indvendigt gearnav.


Den fikse Suntour foldepedal.

Konklusion.
Speed P8 er en veludstyret foldecykel, hvis største force er de meget sikre og forudsigelige køreegenskaber.  Den føles ikke som en foldecykel at køre på hvilket gør den til et godt alternativ til den traditionelle bycykel. I tilgift få man så alle foldecyklens fordele.
Pris. kr. 3999,-

Link til den danske grossist Olympic
Link til Dahon

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN