CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Anmeldelse: Bikeboom Anmeldelse: Bikeboom
I disse år oplever verden et cykelboom, ihvertfald ifølge de mest forhippe lobbyister, men en sandhed med modifikationer da privatbilismen boomer endnu mere... Bikeboom... Anmeldelse: Bikeboom

Carlton Reid vakte berettigiet opsigt med bogen “Roads Where Not Built For Cars” i 2014. En bog som siden har gjort ham til en yndet foredragsholder, når cyklismens sag skal tales som bæredygtigt alternativ til privatbilismen. Du kan læse vores anmeldelse af hans første bog her.

Bikeboom er nummer to udgivelse fra Carlton Reid, i en planlagt trilogi. Ligesom den første bog er titlen også en smule dobbelttydig, afhængig af læseren som ser. Dem der virkelig taler cyklismens sag, ud over som et nyttigt sportsredskab og en god forretning, vil selvfølgelig gerne se et Bikeboom. Men kendsgerninger er desværre år 2017, noget anderledes. Færre cykler, og stadig flere og flere kører i bil, hvad det deraf medfører af trafikale problemer og sundhedsproblemer. 

Der er en række fine citater gennem hele bogen, her markedet mød rødt. 

“Not only is bicycle travel human scaled, healthful, and non-polluting, but it turns out to be more efficient than jetplanes, salmon, and seagulls.”  – Whole Earth Catalog, 1974

Bikeboom er et historisk tilbageblik fra cyklismens gyldne tidsalder, og lige som med hans første bog, er det svært at finde en mere dedikeret og grundig fortæller til den historie, end Carlton Reid.

Bikeboom er en forsættelse af Roads Where Not Built For Cars, og forsætter fortællingen fra første verdenskrig og frem til starten af halvfjerdserne.  Grundstenen i denne bog er fortællingen om en række engelske og amerikanske byers flirten med tanken om at føre massecykling ind i det 20 århundrede, uden dog at nå det niveau som Danmark og Holland kan prale af idag.

Ligesom forgængeren er der igen fokus på de ukendte og ufortalte historier om et engelsk rutenet af beskyttede cykelstier anlagt i trediverne, mere end 300 miles, og idag inddraget til kørebaner for naturligvis bilen. Great American Bike Boom i starten af halvfjerserne er en andet ufortalt historie, hvilket førte til grundlæggelsen af cykelgiganter som Trek og Specialized.

“Learn from your  mistakes. You won’t live long enough to make them all yourself. ” -Groucho Marx 

Historiefortælling har en ikke særlig stor stjerne i vore så moderne tider, men netop fortiden er en vigtig del fremtidens planlægning både mht hvad man bør gøre og ikke gøre. Selvom lukkede cykelnetværk i disse år har Høj prioritet hos alverdens byplanlæggere med udgangspunkt i historien og hollanske og danske modeller, er der i bogen også eksempler på forfejlede projekter fra Columbia, Maryland og Stevenage, England hvor nye bydele blev anlagt  60′ erne med cykelrutenet som ligger ubenyttede hen.

Carlton Reid konkluderer at der ligger store kulturelle forskelle bag de enkelte landes og byers cykelbooms. Noget som skal tages med i betragtning hvis vi skal opleve det virkelige Bikeboom i en ikke for fjern fremtid i alverdens storbyer som langsomt drukner i bilos og trafik. Istedet for at vent på beslutningstagere og give andre skylden, kan du jo meget passende starte i det små med dig selv !

“Do not fear to be eccentric in opinion, for every opinion now accepted was once eccentric.”  -Bertrand Russel

Endelig skal de fine intentioner bakkes yderligere op, af meget større budgetter og vilje til at gøre noget, og samtidig gøre det uinteresandt, dyrt og besværligt for fremtiden billister at færdes i bymiljøet.

“There is a great future for the bicycle provided you make the conditions right. If you make them wrong there isn’t any future”. -Ernest Marples, UK Transport Minister, 1959-64  

Bikeboom er en vel researchet bog der fortæller historien om cyklen på en lidt anden måde end den ellers normalt bliver fortalt. Har man allerede læst den første bog er Bikeboom en naturlig forsættelse.  Bogen er både lærerig og underholdende.  Bogen er 272 sider og fås i tre udgaver, Indbundet, Paperback og som E-bog. Bikeboom har fornemt forord af selveste Joe Breeze

Link

CYKELPORTALEN