Boganmeldelse: Roads Were Not Built For Cars Boganmeldelse: Roads Were Not Built For Cars
Placer denne bog på sofabordet næste gang du har besøg af dine bilvenner. Den vil garanteret starte en heftig diskussion. Ifølge vores anmelder... Boganmeldelse: Roads Were Not Built For Cars

Roadswherenotbuiltforcars01

Et af BBC mest populære tv programmer TopGear har altid godt kunnet lide at provokere. Således også da spradebassen Jeremy Clarkson i 2013 overraskende erklærede: “I have bought a bicycle” mens han stolt fremviste en T-shirt med påskiften “Motorists: Thank you for letting me use your roads.”

Denne joke har Carlton Reid så op sige vendt på hovedet i hans nye bog med titlen “Roads Were Not Built For Cars”.  Men der er meget mere i den end bare ironi og provokation. Carlton Reid har brugt fire år på at samle materiale til bogen som for mange vil være lidt af en øjenåbner ikke mindst for de mange billister, der fejlagtigt tror at vejene oprindelig er tiltænkt dem og at alle andre, eller de såkaldte “svage” trafikanter  allernådigst får lov at benytte.

Roadswherenotbuiltforcars04

Hans udgangspunkt for bogen er så indlysende, at det måske ikke var nødvendigt at anfægte det på en provokerende måde.  Faktum er at der var masser af veje længe før bilen kom til, og oprindelig var det bilen som blev anset som den indtrængende part, som parlementsmedlemmet Sir Ernest Soares sagde i 1903: “Motorists are in the position of statutary trespassers on the road … roads were never made for motor-cars. Those who designed them and laid them out never thought of motor-cars.”

Carlton Reid udvikler ud fra dette statement en mere nuanceret og hidtil ikke fortalt historie som er minuttiøst udbygget med kildeangivelser, så man efterfølgende selv kan lede og læse videre. Det var ikke bilen som lagde grunden til udbygning af vejnettet i England og USA ,efter at det i årevis var blevet negliseret pga jernbanens fremtogsmarch.  Det var det 19 århundredes cyklister og velorganiserede lobbyister som Cycling Touring Club UK og Wheelmen of America der var blandt de første til at argumentere for veje med fast belægning samt kortlægning af dem.  Til et paradeoptog  i San Francisco i 1896 bar de et banner med ordlyden “Gallows, from which hung a dummy representing ‘the first man who will vote against good roads’.”

Roadswherenotbuiltforcars06

Det var først langt senere at bilismen kunne begynde at høste frugten af cyklisternes arbejde.  I markedsføringens hellige navn blev historien ofte fordrejet som i 1927, da Henry Ford i en presse meddelse bekendtgjorde at nu var Model T nr. 15 million rullet af samlebåndet og udråbte Ford til at være den som startede bevægelsen for bedre veje.  Carlton Reid piller mere ved Henry Fords eftermæle bl.a. myten om at Henry Ford var den første til at indføre det moderne samlebånd.  I 1881 var cykelfabrikken  Columbia de første til at samle cykler efter samlebåndsprincippet og Carlton Reid beviser i sin bog at Henry Ford faktisk besøgte selvsamme cykelfabrik, før han selv startede sit samlebånd og efterfølgende tog æren.  I det hele taget får Henry Ford et drag over nakken, som en ærgerrig mand, der brugte lige så megen energi på at fortælle løgnehistorier som på at producere biler.

Roadswherenotbuiltforcars03

Bilindustrien kan også takke cyklen for en masse andre opfindelser, det moderne differential gear, luftfyldte dæk, masseproduktion af lejer og de første vejskilte. Selv racismen og nazismen kommer under Carlton Reids kærlige behandling.  De første amerikanske cykelklubber havde forbud mod sorte medlemmer og Adolf Hitler hadede naturligvis cyklen mens George Bernard Shaw, Beatrice og Sidney Webb samt HG Wells alle var fortalere for cyklen.

Carlton Reid har virkelig gravet dybt i historien og fundet nogle mindre kendte facts. Viste du at Babel Street i det antikke Babylon var asfalteret ? Eller at de oprindelige amerikanere kortlagde de idag store kendte amerikanske landevejsruter. US Highway 12 startede som Great Sauk Trail.  Og i bilernes eget land var de blandt de første til at få en Anti-Automobile league grundlagt af en flok bønder, der brugte søndagene på at jagte biler, skyde efter dem og råbe ad dem. Det samme gør sig desværre stadig gældende den dag idag…

Roadswherenotbuiltforcars05

Roads Were Not Built For Cars har undertitlen fra 1896 udgaven af The Velocipede: “Its Past Present and Future – Straddle a Saddle, Then Paddle and Skedaddle.”  Bogen vil for mange sikkert virke en smule excentrisk og forfatteren kalder da også sig selv for en “velocipedestrianisticalistinarianologist (one who studies the study of studying cycling)”.

Men det rokker ikke ved at bogen er uhyre velskrevet og veldokumenteret og et frisk indspark i den stadig aktuelle debat og konflikt mellem de svage og stærke trafikanter.  Fakta er dog stadig at cyklismen grundlagde forbedringen på vejområdet og startede en udvikling væk fra begrebet  “thrust on one side for the few”, til privatbilismens stadig omsig gribende priviligier på bekostning af de svage trafikanter.  What if everybody rode bikes….  For denne anmelder er sagen klokkeklar, den burde være obligatorisk læsning for alle nye billister før man giver dem et kørekort og alle andre som bevistløst kører rundt i den “rådne” bil burde også gøre det samme…

Roads Were Not Built For Cars blev forøvrigt igangsat via Kickstarter, og bogen har ifølge forfatteren fået en uventete stor medie omtale ikke mindst via de sociale medier. Foruden det klassiske bogformat kan bogen også købes som ebook, Kindle og til Ipad.

Roadswherenotbuiltforcars07

Om Carlton Reid
Carlton Reid er englænder, og forfatter til flere forkellige rejsebøger samt redaktør og grundlægger af BikeBiz.  Han var medstifter af det første engelske mountainbike hold som gennemførte verdensmesterskabet i Frankrig i 1987.  I 2008 blev han optaget i MBUK Mountain Bike Hall of Fame. Carlton Reid er inkarneret cyklist men også ejer af en ældre japansk bil.