Det er altid en overvældende følelse at træde ind i de mange haller på verdens største cykeludstilling Eurobike som ligger lidt afsides i sydtyskland ved den smukke Bodensø.
En gammel cykelhest er naturligvis svær at imponere, men alligevel indfinder forventningens glæde sig år efter år. Måske netop denne gang, den helt store nyhed ligger og venter i en af de mange haller. Det er 19. gang af udstillingen afholdes og fra at være en lilleput beliggende inde på det gamle jernbane rangerområde i gamle lagerbygninger og telte, har messen udviklet sig til en gigant som idag deler arealer med fly og luftskibe.
14 gigantiske haller er fyldt til randen med alverdens cykel isenkram. Jo Pressechef Wolfgang Köhle er en glad mand, og lover flere udvidelser i nær fremtid for Messe Fredrichshafens suverænt største trækplaster Eurobike !
Næsten 42.000 cykelfagfolk fra 102 lande havde fundet vej til Bodensøen, og mere end 1700 mediefolk fra 35 lande rapporterede fra messen. Det er en stigning på mere end 6 % i forhold til 2009. Eurobike kunne i år prale af hele 300 verdenspremierer inden for alle kategorier. Det var 6 gang at den prestigefyldte Eurobike Award blev uddelt. I år havde næsten 600 produkter fundet vej til bedømmelsen som foregik i Hannover ugen før. Juryen havde for øvrigt for første gang dansk deltagelse af denne artikels forfatter. 102 produkter blev nomineret hvoraf de 12 fik den fornemme guld pris.
I kategorien landevejsracer fik BMC Impec fortjent prisen for at være den første kulfiberramme udelukkende produceret og samlet af robotter. Teknologien er helt ny og patenteret og åbner helt nye muligheder for en renere og mere ensartet produktion. Schweizerne tror så meget på ideen, at de har opført en spritny fabrik til 40 mill Euro hjertet af det lille alpeland. Du kan læse mere om BMC Impec her.
I den anden ende af spektret gik Den grønne pris lidt kontroversielt til Hase Klimax, en elektrisk tri-cykel som er en reelt cykel alternativ til de meget omdiskuterede el-biler. Du kan læse vores mini TEST af Hase Klimax her.
Den store mangfoldighed blandt de præmierede produkter afspejler på fornem vis det store udbud af produkter man som besøgende finder på udstillingen. Her er alt fra højteknologiske kulfiberrammer til feler hundrede tusinde til billige og nærmest uundværlige low tech dimser i form af tasker, pumper og lys.
Det er nok en anelse klicheagtigt at tale om tendenser år efter år, men vi vover alligevel pelsen og giver vores bud for cykelprodukter anno 2011.
EL CYKLER
El cykler er kommet for at blive. Fra en spæd start er de nu nærmest i eksplosiv vækst. Alle de store producenter har mindst en elektrisk cykel med i programmet. Design og udformning er stadig for de flestes vedkommende præget af lidt tilfældige og halvhjertede løsninger, men der er håb forude og der blev vist flere spændende bud på el-cykler som for alvor fjerner sig fra det bedstemorsagtige image.
I grove træk kan man lige nu tale om tre løsninger indenfor el-cykler.
1. Add on systemer som kan monteres på de fleste cykler og hvor alle delene er delkomponenter. Batteriet sidder typisk på bagagebæren og motoren i navet.
2. Integreret system hvor motoren typisk er indbygget i krankboksen og batteriet i stellet. Teknisk er dette klart den bedste løsning, men de fleste af cyklerne med dette system ser bestemt ikke videre elegante ud.
Begge de to første systemer har omfattende elektronisk styring som giver brugeren stor grad af individuel tilpasning, men samtidig er de også en smule kompliceret og uoverskuelige for den uerfarne bruger.
3. El boost systemer er det nyeste hvor man monterer et let system som giver cyklen et boost når man har brug for det. Enkelt og helt manuelt. Disse systemer kan sættes på næsten alle cykeltyper uden at ødelægge cyklens grundlæggende design.
El Primo fik netop af den grund en guld award for deres Pedalix system efter dette princip.
Du kan læse vores Eurobike E-bike reportage her.
SYSTEMLØSNINGER
Som cyklist har vi været vant til at købe en cykel sammensat af enkeltdele som ikke altid passer helt sammen. Når man køber bil, bliver den typisk leveret med alle dele monteret, og stort set alle dele er designet specielt til bilen. Det er sjældent, at man som bilejer f.eks. køber en tilfældig lygte og skruer den på bilen. Men som cykelejer, er det typisk det, man gør.
På cykelmarkedet er der en hel del nødvendige dele, som fra starten ikke tænkt ind i designet. Det kan være lygter, reflekser, ringeklokker, kurve, låse, bagagebærere og bremser. Det betyder ofte at cyklisten eller forhandleren skal efter montere de mange ekstra dele på cyklen – og slutresultatet er ofte et designmæssigt miskmask, da delene oftest ikke er lavet specielt til netop din cykel.
Men nu ser vi for alvor tegn på, at producenterne begynder at tænke videre – tænke sammenhænge – minimere udstyret – maksimere funktionerne:
Vi ser stel, hvor cykellåsen er integreret i stellet og stel med indbyggede lygter. I den mere raffinerede ende så vi en Storck kulfiberamme hvor bremserne er integreret. Vi ser cykler, hvor cykelkurven simpelthen er en del af stellet. Vi ser en lygteproducent og en bagagebærer producent gå sammen om at lave en bagagebærer med en fuldt integreret baglygte. Vi ser en ny type anhænger, der samtidig er en shopper, som kan tages med ind i butikken. Alt sammen tegn på, at producenterne begynder at tænke helhedsorienteret. Dette betyder i sidste ende at forbrugeren i højere grad i fremtiden vil få produkter, der kan mere men samtidig også mere enkle og rene i designet.
Denne ensretning medfører så til gengæld at stort set alle cykelkomponentproducenter nu kan fremvise deres komponenter i alle regnbuens farver, så der stadig er lidt overladt til forbrugeren for at sætte sit individuelle præg på cyklen. F.eks udbyder Schwalbe nu deres nye Ultremo dæk i hele 11 forskellige farver. Et andet eksempel er SRAM XO mountainbikegruppen i Guld og Pink.
STORE HJUL
Denne cykeltrend kommer naturligvis fra USA hvor alt handler jo som bekendt handler om størrelse – eller helt nøjagtigt om mountainbikes med 29 tommer store hjul. Siden mountainbiken første gang så dagens lys i bjergene i Californien har der hersket enighed om, at den optimale hjulstørrelse på den slags cykler var 26 tommer. Men nu er hjulene vokset tre tommer over there. Og selv om de store hjul stadig er et nicheprodukt på det europæiske marked, så var der gang i testkørsler og hjulsammenligninger i messe hallerne. Eksperterne siger, at de små hjul er lette at manøvrere og stive, så de tåler hård behandling, mens de store hjul ruller hurtigere og er bedre til at absorbere stød fra et ujævnt terræn. Muligvis er der en hel del religion over, om man vælger det ene eller det andet som almindelig mountainbiker.
LET BLIVER TUNGERE
I en årrække har vi været vidne til en endeløst kapløb om at gøre tingene lettere og lettere. Alt skulle være kulfiber – og så let, let, som overhovedet muligt. Og naturligvis fylder lette cykler, komponenter og tilbehør stadig meget, men noget tyder på, at tendensen er ved at vende.
Et godt eksempel er dækkene. I en periode har der været fokus på ultra-letvægtsdæk – nu ser vi Schwalbe lægge mere vægt på sine dæk. Ganske enkelt fordi man kan skrælle så meget tyngde af, at holdbarheden ryger fløjten. Og i en tid med fokus på bæredygtighed er brug-og-smid-væk-dæk ikke noget, markedet efterspørger. Tendensen ses også i stellene, hvor det klassiske, stærke stålstel har fået en renæssance. Og netop stål er stadig det materiale som belaster miljøet mindst set ud fra en helhedsbetragtning.
Du kan læse Schwalbe nyhedsreportagen her.
LEMON & LIME
Sidste år var trendfarven hvid. For den kommende sæson ser den ud til at være Lime farvet for cyklernes vedkommende og Rød for komponenterne. … se flere cykler og farver her.
OP I GEAR
De tider hvor man som cyklist havde valget mellem 8 udvendige gear og 3 indvendige er for længst forbi. Markedet boomer for gearsystemer og naturligvis havde vi nær sagt, er det niche producenterne som kaster sig ud i nyskabelserne. De traditionelle gearsystemer får følgeskab af integrerede løsninger som bliver en del af cykelstellet, mens andre producenter forsøger sig med nye forbedrede versioner af allerede eksisterende teknologier. Det er vores bud at vi fremover vil se en mere udbredt symbiose mellem mekaniske og elektriske gearsystemer.
Du kan læse vores reportager om et par af de mere interessandte alternative systemer her:
GPS Made simple
GPS’en har for alvor indtaget cykelmarkedet, hvor den nu for alvor er en alvorlig konkurrent til den traditionelle cykelcomputer. Flere producenter vælger at gå mod den udvikling Garmin hidtil har været garant for om at komme så mange funktioner ind i apparatet som muligt….en af de bedre bud på en sådan enkel GPS er Navi2Move som vi snart bringer en test af. Xplova er en prisbillig GPS med al den kortfunktionalitet vi kender fra Garmin men hvor det hele bygger på Open Source kortmateriale, dvs at alle opdateringer og nye kort er gratis.
Cykelklær’
Hidtil har alle cyklister været nødsaget til at ligne et pyntet juletræ i stramtsiddende lycra. Cykelskoproducenterne har længe tilbudt cykelsko og sandaler som ud naturligvis at fungere godt på en cykel også som er pæne og til at gå i. Denne trend er nu ved at brede sig til cykeltøjet hvor vi nu ser en helt ny kollektion af funktionelt cykeltøj som også vil gå an på arbejde. Du kan læse mere om Italienske Pistard som viser vejen for hvordan det skal gøres her.
SE NYE MULIGHEDER
Når man som gammel garvet cykelhest bevæger sig rundt i de mange haller kan det undre hvorfor så mange bare kopierer hinanden og kører videre på den samme læst. Måske cykelbranchen skulle begynde at lytte lidt mere til ikke cykelbranchefolk, som bl.a Mark Sanders der er lidt af et ikon indenfor moderne industrielt design. Hans tete er at cykelbranchen stadig vader rundt i det lille marked som er dikteret af cykelsporten og som for længst er mættet, og slet ikke har fået øjnene op for det enorme marked af helt almindelige mennesker som gerne vil cykle men bestemt ikke på cykelsportens præmisser. Her er det primære at det da for pokker skal være behageligt at cykle.
Da cyklen første gang så dagens lys for 100 år siden, sad man oprejst fordi den stilling var den mest behagelige. Hvorfor skal alle cyklister så i dag sidder forårbøjet og krummet sammen og pine sig selv for at komme hurtigst muligt frem, udelukkende fordi branchen spytter kæmpe summer i markedsføring for at få os til at tro at det er det eneste rigtige…
Bilbranchen har for længst set lyset, en familiebil sælges jo ikke som en sportsvogn…
Denne artikel bygger på to artikler som Cykelportalen har været medforfatter til i henholdsvis Dansk Cyklist Forbund medlemsblad Cyklister og Danske Cykelforhandleres blad Cykelbranchen.
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike