CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Det er altid en overvældende følelse at træde ind i de mange haller på verdens største cykeludstilling Eurobike som ligger lidt afsides i sydtyskland...


Det er altid en overvældende følelse at træde ind i de mange haller på verdens største cykeludstilling Eurobike som ligger lidt afsides i sydtyskland ved den smukke Bodensø.

En gammel cykelhest er naturligvis svær at imponere, men alligevel indfinder forventningens glæde sig år efter år. Måske netop denne gang, den helt store nyhed ligger og venter i en af de mange haller.  Det er 19. gang af udstillingen afholdes og fra at være en lilleput beliggende inde på det gamle jernbane rangerområde i gamle lagerbygninger og telte, har messen udviklet sig til en gigant som idag deler arealer med fly og luftskibe.

14 gigantiske haller er fyldt til randen med alverdens cykel isenkram.  Jo Pressechef  Wolfgang Köhle er en glad mand, og lover flere udvidelser i nær fremtid for Messe Fredrichshafens suverænt største trækplaster Eurobike !

Næsten 42.000 cykelfagfolk fra 102 lande havde fundet vej til Bodensøen, og mere end 1700 mediefolk fra 35 lande rapporterede fra messen. Det er en stigning på mere end 6 % i forhold til 2009.  Eurobike kunne i år prale af hele 300 verdenspremierer inden for alle kategorier.  Det var 6 gang at den prestigefyldte Eurobike Award blev uddelt.  I år havde næsten 600 produkter fundet vej til bedømmelsen som foregik i Hannover ugen før.  Juryen havde for øvrigt for første gang dansk deltagelse af denne artikels forfatter.  102 produkter blev nomineret  hvoraf  de 12 fik den fornemme guld pris.

I kategorien landevejsracer fik BMC Impec fortjent prisen for at være den første kulfiberramme udelukkende produceret og samlet af robotter. Teknologien er helt ny og patenteret og åbner helt nye muligheder for en renere og mere ensartet produktion.  Schweizerne tror så meget på ideen, at de har opført en spritny fabrik til 40 mill Euro hjertet af det lille alpeland. Du kan læse mere om BMC Impec her.

I den anden ende af spektret gik Den grønne pris lidt kontroversielt til Hase Klimax, en elektrisk tri-cykel som er en reelt cykel alternativ til de meget omdiskuterede el-biler.  Du kan læse vores mini TEST af Hase Klimax her.

Den store mangfoldighed blandt de præmierede produkter afspejler på fornem vis det store udbud af produkter man som besøgende finder på udstillingen. Her er alt fra højteknologiske  kulfiberrammer til feler hundrede tusinde til billige og nærmest uundværlige low tech dimser i form af  tasker, pumper og lys.

Det er nok en anelse klicheagtigt at tale om tendenser år efter år, men vi vover alligevel pelsen og giver vores bud for cykelprodukter anno 2011.

EL CYKLER
El cykler er kommet for at blive. Fra en spæd start er de nu nærmest i eksplosiv vækst.  Alle de store producenter har mindst en elektrisk cykel med i programmet.  Design og udformning er stadig for de flestes vedkommende præget af lidt tilfældige og halvhjertede løsninger, men der er håb forude og der blev vist flere spændende bud på el-cykler som for alvor fjerner sig fra det bedstemorsagtige image.

I grove træk kan man lige nu tale om tre løsninger indenfor el-cykler.

1. Add on systemer som kan monteres på de fleste cykler og hvor alle delene er delkomponenter. Batteriet sidder typisk på bagagebæren og motoren i navet.
2. Integreret system hvor motoren typisk er indbygget i krankboksen og batteriet i stellet.  Teknisk er dette klart den bedste løsning, men de fleste af cyklerne med dette system ser bestemt ikke videre elegante ud.
Begge de to første systemer har omfattende elektronisk styring som giver brugeren stor grad af individuel tilpasning, men samtidig er de også en smule kompliceret og uoverskuelige for den uerfarne bruger.
3. El boost systemer er det nyeste hvor man monterer et let system som giver cyklen et boost når man har brug for det.  Enkelt og helt manuelt.  Disse systemer kan sættes på næsten alle cykeltyper uden at ødelægge cyklens grundlæggende design.
El Primo fik netop af den grund en guld award for deres Pedalix system efter dette princip.
Du kan læse vores Eurobike E-bike reportage her.

SYSTEMLØSNINGER
Som cyklist har vi været vant til at købe en cykel sammensat af enkeltdele som ikke altid passer helt sammen. Når man køber bil, bliver den typisk leveret med alle dele monteret, og stort set alle dele er designet specielt til bilen. Det er sjældent, at man som bilejer f.eks. køber en tilfældig lygte og skruer den på bilen. Men som cykelejer, er det typisk det, man gør.
På cykelmarkedet er der en hel del nødvendige dele, som fra starten ikke tænkt ind i designet. Det kan være lygter, reflekser, ringeklokker, kurve, låse, bagagebærere og bremser.  Det betyder ofte  at cyklisten eller forhandleren skal efter montere de mange ekstra dele på cyklen – og slutresultatet er ofte et designmæssigt miskmask, da delene oftest ikke er lavet specielt til netop din cykel.
Men nu ser vi for alvor tegn på, at producenterne begynder at tænke videre – tænke sammenhænge – minimere udstyret – maksimere funktionerne:

Vi ser stel, hvor cykellåsen er integreret i stellet og stel med indbyggede lygter. I den mere raffinerede ende så vi en Storck kulfiberamme hvor bremserne er integreret.  Vi ser cykler, hvor cykelkurven simpelthen er en del af stellet. Vi ser en lygteproducent og en bagagebærer producent gå sammen om at lave en bagagebærer med en fuldt integreret baglygte. Vi ser en ny type anhænger, der samtidig er en shopper, som kan tages med ind i butikken. Alt sammen tegn på, at producenterne begynder at tænke helhedsorienteret.  Dette betyder i sidste ende at forbrugeren i højere grad  i fremtiden vil få produkter, der kan mere men samtidig også mere enkle og rene i designet.

Denne ensretning medfører så til gengæld at stort set alle cykelkomponentproducenter nu kan fremvise deres komponenter i alle regnbuens farver, så der stadig er lidt overladt til forbrugeren for at sætte sit individuelle præg på cyklen.  F.eks udbyder Schwalbe nu deres nye Ultremo dæk i hele 11 forskellige farver.  Et andet eksempel er SRAM XO mountainbikegruppen i Guld og Pink.

STORE HJUL
Denne cykeltrend kommer naturligvis fra USA hvor alt handler jo som bekendt handler om størrelse – eller helt nøjagtigt om mountainbikes med 29 tommer store hjul. Siden mountainbiken første gang så dagens lys i bjergene i Californien har der hersket enighed om, at den optimale hjulstørrelse på den slags cykler var 26 tommer. Men nu er hjulene vokset tre tommer over there. Og selv om de store hjul stadig er et nicheprodukt på det europæiske marked, så var der gang i testkørsler og hjulsammenligninger i messe hallerne. Eksperterne siger, at de små hjul er lette at manøvrere og stive, så de tåler hård behandling, mens de store hjul ruller hurtigere og er bedre til at absorbere stød fra et ujævnt terræn. Muligvis er der en hel del religion over, om man vælger det ene eller det andet som almindelig mountainbiker.

LET BLIVER TUNGERE

I en årrække har vi været vidne til en endeløst kapløb om at gøre tingene lettere og lettere. Alt skulle være kulfiber – og så let, let, som overhovedet muligt. Og naturligvis fylder lette cykler, komponenter og tilbehør stadig meget, men noget tyder på, at tendensen er ved at vende.
Et godt eksempel er dækkene. I en periode har der været fokus på ultra-letvægtsdæk – nu ser vi Schwalbe lægge mere vægt sine dæk. Ganske enkelt fordi man kan skrælle så meget tyngde af, at holdbarheden ryger fløjten. Og i en tid med fokus på bæredygtighed er brug-og-smid-væk-dæk ikke noget, markedet efterspørger. Tendensen ses også i stellene, hvor det klassiske, stærke stålstel har fået en renæssance. Og netop stål er stadig det materiale som belaster miljøet mindst set ud fra en helhedsbetragtning.
Du kan læse Schwalbe nyhedsreportagen her.

LEMON & LIME
Sidste år var trendfarven hvid. For den kommende sæson ser den ud til at være Lime farvet for cyklernes vedkommende og Rød for komponenterne. … se flere cykler og farver her.

OP I GEAR
De tider hvor man som cyklist havde valget mellem 8 udvendige gear og 3 indvendige er for længst forbi.  Markedet boomer for gearsystemer og naturligvis havde vi nær sagt, er det niche producenterne som kaster sig ud i nyskabelserne. De traditionelle gearsystemer får følgeskab af integrerede løsninger som bliver en del af cykelstellet, mens andre producenter forsøger sig med nye forbedrede versioner af allerede eksisterende teknologier. Det er vores bud at vi fremover vil se en mere udbredt symbiose mellem mekaniske og elektriske gearsystemer.
Du kan læse vores reportager om et par af de mere interessandte alternative systemer her:

GPS Made simple
GPS’en har for alvor indtaget cykelmarkedet, hvor den nu for alvor er en alvorlig konkurrent til den traditionelle cykelcomputer. Flere producenter vælger at gå mod den udvikling Garmin hidtil har været garant for om at komme så mange funktioner ind i apparatet som muligt….en af de bedre bud på en sådan enkel GPS er Navi2Move som vi snart bringer en test af.  Xplova er en prisbillig GPS med al den kortfunktionalitet vi kender fra Garmin men hvor det hele bygger på Open Source kortmateriale, dvs at alle opdateringer og nye kort er gratis.

Cykelklær’
Hidtil har alle cyklister været nødsaget til at ligne et pyntet juletræ i stramtsiddende lycra.  Cykelskoproducenterne har længe tilbudt cykelsko og sandaler som ud naturligvis at fungere godt på en cykel også som er pæne og til at gå i.   Denne trend er nu ved at brede sig til cykeltøjet hvor vi nu ser en helt ny kollektion af  funktionelt cykeltøj som også vil gå an på arbejde.  Du kan læse mere om Italienske Pistard som viser vejen for hvordan det skal gøres her.

SE NYE MULIGHEDER
Når man som gammel garvet cykelhest bevæger sig rundt i de mange haller kan det undre hvorfor så mange bare kopierer hinanden og kører videre på den samme læst. Måske cykelbranchen skulle begynde at lytte lidt mere til ikke cykelbranchefolk, som bl.a  Mark Sanders der er lidt af et ikon indenfor moderne industrielt design. Hans tete er at cykelbranchen stadig vader rundt i det lille marked som er dikteret af cykelsporten og som for længst er mættet, og slet ikke har fået øjnene op for det enorme marked af helt almindelige mennesker som gerne vil cykle men bestemt ikke på cykelsportens præmisser. Her er det primære at det da for pokker skal være behageligt at cykle.
Da cyklen første gang så dagens lys for 100 år siden, sad man oprejst fordi den stilling var den mest behagelige. Hvorfor skal alle cyklister så i dag sidder forårbøjet og krummet sammen og pine sig selv for at komme hurtigst muligt frem, udelukkende fordi branchen spytter kæmpe summer i markedsføring for at få os til at tro at det er det eneste rigtige…
Bilbranchen har for længst set lyset, en familiebil sælges jo ikke som en sportsvogn…

Denne artikel bygger på to artikler som Cykelportalen har været medforfatter til i henholdsvis Dansk Cyklist Forbund medlemsblad Cyklister og Danske Cykelforhandleres blad Cykelbranchen.

CYKELPORTALEN