CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

På en så stor messe som Eurobike,  forsvinder de helst store nyheder ofte i mængden af  al den ligegyldige glimmer.  Heldigvis går jungletrommerne heftigt...


På en så stor messe som Eurobike,  forsvinder de helst store nyheder ofte i mængden af  al den ligegyldige glimmer.  Heldigvis går jungletrommerne heftigt i pressecentret når man spørger sine kollegaer om de har set noget virkelig interessandt og nyskabende.  Kurt Smith fra Mountain Flyer Magazine henledte min opmærksomhed på et nyt 18 gears system med en udveksling på hele 634 %.  Til sammenligning har Rohloff Speedhub 500 14 gear og en udveksling på 526 %.

Det er to tyske ingeniører Christoph Lermen og Michael Schmitz som står bag det nye gear som er tænkt integreret i krankboksen.  Endnu holder de to herrer kortene tæt ind til kroppen, men der er tale om et system som bygger på en 10 krans ,med meget høj virkningsgrad.

Systemmet er nøje afstemt med gearspring på 11,5 % . Vægten ligger for nuværende omkring de 2,5 kilo.

Getriebeschaltung von Pinion

men det vigtigste spørgsmål er naturligvis hvor pålidelig P-1 er og her har tyskerne bestemt ikke gået på kompromis. Det er blevet testet med et pedalantrit på hele 200 Nm hvilket svarer til trækkraften fra en mellemklassebil. Desuden er flere prototyper blevet testet og har fungeret helt op til 60.000 km.

Ekstrem cyklisten  Felix Fröhlich har endvidere testet P-1 på en 1500 km lang cykeltur i Himalaya denne sommer.  En tur på  24.000 højdemeter, hvor fjederforgaflen gik i stykker mens P-1  fungerede problemfrit under hele turen. De tyske cykelmærker Endorfin og Hot Chilli viste cykler med Pinion P-1 som ventes på markedet i foråret 2011.

Link

CYKELPORTALEN