El-cykler har stadig en lidt forkert klang i de såkaldte “rigtige” cyklister øjne, men det er fordi de ikke rigtigt har forstået budskabet. Naturligvis er el-cyklen for folk som enten ikke kan, eller vil cykle, men samtidig er den også cyklen for dem som vil lidt mere med deres cykel.
Som udvikleren af Cannondales nye E-conceptbike sagde. “Før kunne jeg cykle 30-50 km om dagen, men på el-cyklen kan jeg nu pludselig cykle 100 km på en dag og det med den samme motions mæssige indsats”. Det giver helt nye muligheder for f.eks en weekendtur hvor man før var hensat til at benytte bilen eller tog for at kunne nå sin destination. Nu kan man pludselig cykle hele vejen. En anden mulighed er pendling. De fleste cykelpendlere kender følelsen af at være godt “cykelbrugt”, når ugen nærmer sig sin slutning. Kroppen har brug for restitution. Det kan man få med el-cyklen, hvor man kan lade motoren ta’ over.
Der er ikke noget værre end en kold vinterdag, hvor man svedig, og herefter kold og klam. Igen el-cyklen kan være en løsning.
Der er ingen tvivl om at cykler med el-motor er fremtiden, men der endnu meget lang vej før vi som forbruger, med få undtagelser kan se frem til nogle ordentlige og gennemtænkte produkter. 95 % af de cykler som blev fremvist på Eurobike var grimme, klodsede og funktionelt noget være bras. Hårde ord vil nogen måske mene, men taget i betragtning at kundesegmentet er ikke cyklister uden nogen som helst tekniske forudsætninger bør det gøres meget bedre og mere enkelt. Det er også skuffende at se store producenter som Shimano kommer på markedet med en halvhjertet løsning, STEPS som slet ikke står mål med hvad vi er vant til de kan præstere. Som udviklingen er nu, er det fra producenter som normalt ikke beskæftigier sig med cykler, de bedste produkter ser dagens lys.
I virvaret af batterier, ladere og ledninger har vi fundet vores bud på produkter som er gode bud på fremtidens el-cykler. Hvis ellers den søvnige danske cykelbranche kan tage sig sammen vil vi som forbruger kunne se og købe flere af dem i nær fremtid, mens andre nok bliver ved drømmen.
Cube EPO
De senere år har Cannondale og Cube fremkommet med næsten ens designede conceptcykler. Hvad det lige skyldes skal vi lade være usagt. I år havde de begge kastet sig over el-cyklen og umiddelbart er de to cykler påfaldende ens, men ved nærmere inspektion er der forskelle.
Cube forsøger med deres Epo at give den elektriske cykel et mere strømlignet udtryk. Batteriet er integreret i rammen og trækket foregår på baghulet, noget som styrings-og traktionmæssigt er en væsentlig bedre løsning end alle de forhjulstrukne modeller.
Pedalix
går mod strømmen med en simpel og let elektrisk motor som ved hjælp af en lille drejeknap kan give din cykel et tiltrængt elboost. Kittet vejer lidt mere end 2 kg og kan monteres på alle cykeltyper. Motoren trækker direkte på dækket.
Cannondale/Bosch
Bosch er synonym med elprodukter til biler og Cannondale til cykler. Så her er lagt i ovnen til den perfekte symbiose. En prøvetur på systemet viste også med al tydelighed at Bosch E- Drive er den elektriske løsning som indtil nu er sluppet bedst fra den problematik der er omkring indgrebet når man pedalerer. Det hele foregår lige en tand mere kontrolleret og blødt end hvad konkurrentrene kan præstere. Igen tvivl om at Bosch elektroingeniører kan deres chiptuning til fingerspidserne.
Protanium
med danske rødder, leverer OEM løsninger til kendte mærker som Batavus og Minora. De var en af de første leverandører til at bruge de meget effektive Litium batterier. Deres nyes bud er en cykel med indbygget batteri i rammen. En elegant løsning som giver rene linier. Batteriboksen fås i 5 forskellige farver.
Dorcus Bikes
De fleste elcykelprodukter kæmper med en meget høj vægt pga. de store batterier og navmotorer. Det kan naturligvis syntes mindre relevant kva at man får elektrisk hjælp op af bakkerne. Dorcus har valgt at udstyre en minicykel med et løs el-kit. En fiks løsning perfekt til bykørsel og som giver en komplet cykel med en vægt på kun 12,5 kg….
Corratec
viste en showpiece med fart i. 80 km/t lover de på deres E-Bow som benytter et ekstremt stærkt batteri og en meget kraftig 1800 watts krankboksmotor. Cyklen kommer på markedet i en begrænset serie til omkring 10.000 Euro i 2011.
Vorradler
vandt Eurobike Student Award, og det vakte så megen opmærksomhed at den højst sandsynlig kommer i produktion i nær fremtid. Hele 14 personer har været involveret i denne spændende el-cykel som det kun tog 14 måneder at udvikle.
Mere fra Eurobike 2010
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike