Schwalbe og DT Swiss arbejder som bekendt sammen om fælles distribution og markedsføring. Så hvad var mere naturligt end at invitere pressen på Boat Cruise på Bodensøen som udgør en naturlig grænseflade mellem Schweiz Og Tyskland.
Vejrguderne var bestemt ikke i deres mest venlige hjørne dagen før Eurobike startede, så hvad der skulle have været en flot sejltur på Bodensøen, blev i stedet til 4 timer ved kaj, da kaptajnen ikke turde lade den fladbundede MS Lindau prøve kræfter med bjergsøens luner.
Marathon Green Plus
I anledning af Marathon dækkets 25 års jubilæum, præsenterer Schwalbe nu 5. generation af det legendariske touring dæk. En ny gummiblanding vil gøre denne seneste Marathon mere holdbart, og det har nu et grønt GREENGUARD beskyttelses bælte som består af tredjedel genbrugsmateriale. Desuden er det certificeret til ECE-R75, så det passer på alle El-cykler endda op til 50 km /t.
Før har de haft et liv som latex handsker, slanger eller fælg tape: Nu genanvender og gendanner Schwalbe dem tilbage til ægte latex iblandet højelastisk naturgummi. Resultatet er det tre millimeter tykke GREENGUARD beskyttelse selen, der er placeret under slidbanen, og effektivt beskytter hverdagscyklisten mod de evendlige punkteringer.
Men det stopper ikke her, for Schwalbe har også redesignet gummiblandingen. Den nye Endurance compound forøger dækkets holdbarhed markant.
Hverdagscyklister kører ofte med for lavt dæktryk hvorved dækket overbelastes. Ofte betyder det at der dannes sprækker i dækket. Ved at ændre designet af dæksiden øges modstandsdygtigheden mod sprækker ved for lavt dæktryk. Schwalbe har udviklet en meget realistisk testmetode som simulerer ujævnheder over mange tusinde kilometer. “Alt, hvad der passerer denne test er godt”, forsikrede Frank Bohle.
El-cykel markedet er i voldsom vækst, og det stiller særlige krav til dækket. Da dæk på elcykler ofte er vanskeligere at udskifte end på en traditionel cykel, skal det være mere pålideligt og have længere levetid. Desuden er slidet øget pga den elektriske transmission og den øgede vægt.
Marathon er Europas mest populære mærkevarer dæk.
Den legendariske langdistanceløber er Europas mest populære cykel dæk og et af de få hverdagsdæk, hvor forbrugerne specifikt beder om det, når talen falder på hverdagsdæk. Den første prototype blev testet i 1982 og de første Marathon dæk blev leveret til detailhandlere i 1985, hvilket gør Schwalbe til den første producent der introducerede et høj kvalitet hverdags dæk på markedet.
Marathon dæk familien vokser hele tiden , og tæller idag ni modeller, blandt dem den Marathon Plus og det globale ekspeditions dæk, Marathon Extreme.
Netop at dækket har været på markedet i 25 år var en af bevæggrundene til at det modtog en Eurobike Award.
Ultremo ZX
er nyeste skud i Ultremo familien. Døkket er forbedret på tre områder, 15 procent lavere rullemodstand, større modstand mod punkteringer og højere kilometerydelse. Takket være nye compound forbindelser og patenteret beskyttelse bælte, er det lykkes Schwalbe at gøre Ultremo ZX til et konkurrence dæk af højeste orden. Og fordi design har stadig større betydning for racer cykler, og skal se godt ud fås det nu i elleve farver.
Ultremo ZX er et high-end all-rounder dæk perfekt afstemt til konkurrence og landevejs cykling. Rullemodstanden er blevet væsentligt reduceret i forhold til den tidligere model. Samtidig har Schwalbe tilføjet en smule mere materiale for at øge holdbarheden, men alligevel er det fortsat ret let med 195 gram på vægten. Selv siger Schwalbe at det er det hidtil bedste Ultremo dæk.
Ultremo ZX er blevet udstyret med to tekniske nyskabelser: RaceStar Triple Compound og HD Speed Guard.
“Triple gummiblandinger som RaceStar er blevet vores varemærke,” forklarer Hachmeyer. “Ingen anden cykel dækfabrikanten kan kombinere gummi compunds på en så præcis måde i produktionen.” På grund af den teknisk finpudsede arrangement af en række forskellige gummityper, er det lykkedes Schwalbe at kombinere to tilsyneladende modstridende egenskaber – for eksempel et godt greb og lav rullemodstand – i et enkelt dæk.
RaceStar Triple Compound er sammensat af tre grundlæggende gummityper der er helt nye. Herved har disse tre forbindelser en effekt præcist, hvor der er brug for.
I midten af dækket, er holdbarhed og modstand tilføjet. Det er her Schwalbe har sat en slidstærk, lav rullemodstand compound som samtidig har godt vejgreb. I siden er det grebet som er vigtigt. Her er gummi compounden meget fleksibel samtidig med at den absorberer stød uden at miste traktion i sving. Under slidbanen er lagt en superlet base compound med lav rullemodstand.
Schwalbes agument for at gøre dækket tungere er pålidelighed og ekstra kilometer.
Den anden tekniske innovation i Ultremo ZX er HD Speed Guard. HD står for High Density og denne nye version af gennemprøvet og gennemtestet. Det er en aramid HD Guard helt tunet til hastighed. Effektiv beskyttelse opnås ved hjælp af en patenteret teknologi, som Schwalbe har udviklet i samarbejde med det amerikanske firma Warwick Mills, som ejer 14 internationale patenter for sin høje massefylde i deres vævnings processer. De er en af verdens førende inden for innovative, industrielle tekstiler. “Det er den fineste og tætteste stof på markedet. Ingen andre cykeldæks beskyttelses bælte får nær den samme flette massefylde,” sagde Hachmeyer. Ved at udnytte denne innovative teknologi for første gang har det været muligt at skabe en ultra-let, ekstremt punkterfri dæk og denne seneste Ultremo version med HD-Speed Guard nyder den samme høje densitet beskyttelse som sin forgænger, men med betydeligt reduceret rullemodstand .
Ultremo ZLX – er dækket for ryttere, der kræver kun de hurtigste, og ikke anser punkterbeskyttelse som en nødvendighed. Det er bygget på nøjagtig samme måde som Ultremo ZX, men uden en punktering beskyttelses bæltet. Det gør det både lettere (160 gram) og giver det endnu lavere rullemodstand. Den ZLX er et konkurrancedæk til korte løb og Triathlon brug.
Tidens trend er farver på racercykler hvor alt skal matche. Dette gælder naturligvis også dækkene. Derfor tilbyder Schwalbe nu dækken ei hele 11 forskellige farver.
Hachmeyer opsummerede: “Alt taget i betragtning, den nye Ultremo er ikke kun cool, men frem for alt hurtigere, mere holdbare og mere punktere resistent”.
Markus Hachmeyer demonstrerer forskellige compound typers dæmpning
Triple Star Compound
Schwalbe har optimeret den indre styrke sin MTB dæk: I 2011 vil alle top-modeller vil have nye, Triple Star compound forbindelser. Det er et modulopbygget system, hvor tre af seks nye individuelle compound forbindelser kombineres. Alle dæk er nu “Tubeless Ready”.
I utallige laboratorie-og praktiske prøver, fandt Schwalbe frem til seks højt specialiserede og unikke compound forbindelser. Disse blev derefter samlet som Triple Star forbindelser, som passer præcist til den ønskede virkning man ønsker. Samtidig er alle MTB typer nu “Tubeless Ready ‘. Ved blot at tilføje et flydende punktering fugemasse de kan laves om til Tubeless dæk (ca. 5 gram ekstra). Tidligere har der kun været to compoundtyper i Schwalbes MTB program: Triple Nano til MTB Race og AllMountain, plus et udvalg af Triple Nano, eller Glooey Gluey for styrtløb, Freeride og Enduro.
Med lanceringen af de populære Enduro cykler med omkring 160 millimeter vandring er der opstået nye behov. Mens en race dæk primært har lav rullemodstand og skal være let, har et Downhill dæk behov for fremragende vejgreb og punkterings beskyttelse. Enduro dæk kræver en kombination af alle disse egenskaber.
For specifikt at målrette disse forskellige krav, er der nu tre, helt nye Triple Star forbindelser:
PaceStar – til MTB Race, AllMountain og Tour. Super-hurtig med en kombination af lav rullemodstand og slidstyrke. Dækket skuldre var gjort mærkbart blødere for at forbedre håndteringen i ujævnt terræn.
Trailstar – for Enduro og Freeride. Trailstar har godt vejgreb, bedre dæmpning og håndteringskontrol. Ikke desto mindre, at stoffet er ikke alt for tung, hvilket også gør den velegnet til klatring.
VertStar – for Downhill og freeride. Det er en videreudvikling af Gooey Gluey stof, men nu endnu blødere med ekstremt gode dæmpningsegenskaber.
Hver Triple Star sammensatte består af tre unikke forbindelser
Alle tre Triple tinforbindelser har samme, meget elastisk base forbindelse under slidbanen, som gør dækkene hurtige. Alle andre ønskede egenskaber opnås ved at placere en specielt udvalgt stof i slidbanen centrum og på dækkets skuldre – en anden til hver formål.
Men hvordan er disse forbindelser udviklet? “Sammenblandingen er en kunst i sig selv,” forklarede Markus Hachmeyer. Enhver gummiblanding indeholder over 20 forskellige variabler. Mange faktorer, såsom vejgreb og rullemodstand modsiger faktisk hinanden. Hvis en værdi forbedres, bliver den anden automatisk værre. Desuden er der andre ønskelige egenskaber, såsom dæmpning, holdbarhed og snitbestandighed at tage hensyn til.
“Forsøger man at nå alle disse funktioner i et enkelt gummiblanding på samme tid simpelthen kan det ikke lade sig gøre. Derfor kombinerer vi flere unikke gummiblandinger til at forbedre og modvirke egenskaber for aqt opnå den ideelle løsning.
Triple Star Compound teknologien er den hidtil mest omfattende udviklingsopgave Schwalbe har kastet sig ud i.
Link
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny Al optimeret ruteplanlægger
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike