CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Reportage: Svajerløbet  2023 Reportage: Svajerløbet  2023
Den nye svenske ladcykel GinkGO dominerede dette års udgave af det populære Svajerløb ved den gamle B&W-dok på Refshaleøen Reportage: Svajerløbet  2023

Af: Simon Louis-Jensen
På en smuk og solrig sensommerdag gennemførtes på Refshaleøens vindomblæste tidligere industrigrund endnu et spændende Svajerløb.

Løbet blev i år domineret af cargobike producenten GinkGo Bikes

Årets løb blev domineret af cykler fra den mindre svenske cargobike-producent, GinkGo Bikes, der deltog med en racer cargobike med tydeligt opdaterede træk fra Harry John Lawsons banebrydende patent fra 1879 (USA 1886)

Martin Norlander, som er manden bag GinkGo, stod som en af de store vindere. Hans ladcykel med lige store hjul for og bag vandt i alle kategorier, undtagen klassen for kvinder, hvor hans egen søster, Helena, blev slået på målstregen.
Overraskende nok kendte Martin ikke til den tidligste udgave af den moderne cykel, som den blev defineret af Lawsons patent, da han udviklede sin egen cykel. I modsætning til de senere udgaver af Safety cyklen med forgaffel og styr kombineret i en enhed tæt på kroppen, var forgaffel og styr i det oprindelige patent forbundet med styrestænger. Denne mulighed for en forlængelse af cyklen går igen i Martins GinkGo.

Vi vil naturligvis lave en længere reportage med Martin og hans produktion snarest.

Martins GinkGo-cykel er en del af en gruppe af cargobikes, der insisterer på, at det i udgangspunktet er muligt at køre en cargobike uden elektrisk hjælp. Andre mærker i denne gruppe inkluderer Omnium og Bullitt. Disse cykler imponerer med deres evne til nemt at nå hastigheder over 25 km/t, delvist takket være deres lette vægt og den foroverbøjede kørestilling, der kendes fra racercykler.

I kontrast til disse cykler er der de nye “SUV”-cykler fra primært Tyskland, USA og Holland. Disse er tungere og større, designet fra starten til at rumme masser af litiumbatterier. Navne som Urban Arrow, Trek og nu også Cannondale repræsentere denne kategori. Det er klart, at det ikke er realistisk at køre disse cykler over længere afstande uden elektrisk hjælp.

I Svajerløbet i år blev der for første gang tilladt elcykler at deltage, hvis de var med lovlige el motorer som er begrænset til en maksimal hastighed på 25 km/t. Det lykkedes ingen af ​​elcyklerne at kvalificere sig til finalen. Dette understregede, at på flade baner og i kapløbssituationer, selv med fuld oppakning, er en let cykel med lavest vindmodstand en fordel over 25 km/t.

Finalen i Svajerløbet blev en intens dyst, hvor Tomas der er Martins bror på en GinkGo-cykel stod som den ultimative vinder, efterfulgt af Jojo på en Bullitt. Martin, også på en GinkGo, fik en flot tredjeplads. Et spændende og veludført cykelløb, hvor Hans Bullitt Fogh fra Larry vs Harry også deltog på en singlespeed Bullitt, hvilket understregede hans passion for det klassiske, ikke-elektrificerede aspekt af cargobiking.

Løbet blev afholdt ved den gamle B&W-dok på Refshaleøen, hvor vinden og vandpytter som vandgrave gav ekstra udfordring til deltagerne. Svajerløbet 2023 understregede tydeligt, at der er en solid plads til både de traditionelle, menneske-drevne cargobikes og de mere kraftfulde, elektriske SUV-cargobikes. Begge har deres unikke fordele og appellerer til forskellige behov. Hvad enten du ønsker at mærke fornemmelsen af ​​at arbejde for din fart eller drage fordel af elektrisk hjælp, er der en cargobike derude, der passer til dig. Og uanset hvilken type du vælger, er du stadig på rette spor til at gøre cykling til et stærkt alternativ til bilen.

CYKELPORTALEN