CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: microShift Sword TEST: microShift Sword
Hvem siger at kun Shimano og SRAM dur ? microShift Sword er et yderst kompetent alternativ til monopolerne TEST: microShift Sword

 

Hvem er microShift ? tænker mange, for hvem cykler er noget med Shimano og SRAM gear. microShift er en af den slags producenter der lever et lidt mere “stille” liv primært som underleverandør til de store kendte brands. microShift branded  har eksisteret siden 1999.  Grundlæggerne er en broget flok med mange års erfaring indenfor forskellige felter af cykelindustrien.

Der har aldrig været noget direkte nyskabende i deres produkter, men hvorfor skal der absolut også være det ! Den gode solide og simple løsning går sjældent af mode. Produkter der alle tager udgangspunkt i eksisterende gennemprøvede og pålidelige teknikker. Og alt sammen noget der er til at betale og som ikke er umoderne imorgen.  Sideløbende med deres eget brand er de også  Teknologi og OEM leverandør til en række store cykelbrands der brander produkterne under egne navne. Så højst sandsynligt cykler mange allerede rundt med deres produkter lykkelig uvidende.

Vi tester Sværet fra microShift, deres første dedikerede gravel gruppe.

microShift er et prisrimeligt alternativ til de store komponent spillere på markedet. Med deres nye Sword gruppe har de taget et nyt skridt og tilbyder nu for første gang både kranksæt samt ikke mindst skiftegreb med indvendig kabelføring, der nærmest er et MUST i disse år, hvis du skal være med på beatet.

microShift tager så og sige alle de bedste teknologi greb og sammensætter det på deres egen måde i en nedgraderet udgave til gavn for en bredere kreds. microShift har på det sidste fået meget opmærksomhed ikke mindst fra de mange mindre cykelbrands på udkik efter alternativer til de dominerende komponent brands. microShift har selv rakt ud til os om vi var interesseret i at teste, og sendte os efterfølgende Sword gruppen i  2 x 10 setup. Gruppen fås også i 1 x 10. Grupperne er indbyrdes kompatible.

Du kan læse mere om de enkelte delkomponenter i vores optaktsartikel om Sword gruppen her

Specifikationer (2 x 10)

  • Sword bagskifter 2×10 maks 38 tænder, lang arm vægt:  329 gram
  • Sword forskifter min 29 tands, maks 52 vægt: 108 gram
  • Sword skiftegreb højre 10 speed vægt: 256 gram
  • Sword skiftegreb venstre 2 speed vægt: 256 gram (170 gram)
  • Sword kasette  11/38 vægt: 336 gram
  • Sword kranksæt 46/29  24 mm aksel 172,5 mm (925 gram)
  • Pris komplet: kr. 3.239,-

Hertil skal du lægge udgiften til en krankboks, kæde og et sæt bremser. Vi benyttede en 10 speed Force kæde, en Praxis BSA T47 boks og et sæt kabeltrukne hydrauliske skivebremser fra JuinTech. Alle herligheder blev monteret på en Bombtrack Audax stålramme.

Afprøvning
Den nye Sword gruppe er et radikalt skifte fra deres hidtidige Advent gruppe med udvendig kabelføring og nogle lidt klodsede skiftegreb, der forøvrigt fungerer upåklageligt -læs vores test af Advent her- men som udseendemæssigt ikke længere er helt i tråd med tidens trend. microShift  Sword bruger stadig deres egen todelte skiftefunktion. Så hvor SRAM og Shimano kombinerer skifte og bremsefunktionen i det samme greb, har microShift adskilt dem i to separate greb for skif op og ned i gear,  faktisk lidt ala hvad Campagnolo gør på deres Ekar gruppe. Hidtil har alle microShift’s produkter været kompatible med Shimano og SRAM, men med Sword har microShift nu også valgt at lave deres egen systemløsning, hvilket betyder at greb og skiftere er låst til hinanden med deres helt egen kabeludveksling, som i højere grad skulle tilgodese både cantilever og skivebremser.

Skiftegreb
De nye skiftegreb er en positiv overraskelse, også i direkte sammenligning med både SRAM og Shimano. Ingen tvivl om at microShift har brugt megen tid på at tilpasse grebene til de meget populære flare styr. Dette giver sig udtryk i en asymmetrisk udformning hvor grebene peger lidt udad og herved giver en meget fin håndstilling, der er yderst behagelig over længere stræk.

Sword bagskifteren har en meget jævn skiftefunktion uden hårde klonk eller høje lyde. Den har også et nyt design, der trækker mere kabel for at hjælpe med at levere ekstra bremsekraft. Sword skiftegrebene er udelukkende designet til brug med kabeltrukne bremser, det være sig både traditionelle cantilever samt skivebremser. Dette for at tilgodese en større bredde og valgfrihed omkring valg af bremser. Det betyder at brugere af ældre cykeltyper kan drage nytte af deres gruppe. Der er megen hype omkring hydrauliske skivebremser som det eneste rigtige, men der findes stadig mange rigtigt gode kabeltrukne typer der alle har den fordel at de er lette at installere, justere og servicere for menigmand. Som inkarneret tur/eventyrcyklist ville jeg aldrig drømme om at vælge et sæt hydrauliske bremser.

Selve gearskiftet foregår med to paler hvor den øverste er skift til en højere gear mens den lange nederst er skift til lavere gear. Skift op er sekventielt altså et af gangen, mens skift til et lavere kan klare to gear af gangen, hvis dette er påkrævet. Dette kræver dog en meget lang og smule akavaet finger bevægelse. Begge gearskiftere er let tilgængelige, og deres position og skiftebevægelse giver god mening mht til placering af dine hænder, men kræver naturligvis lidt tilvænning hvis du er vant til Shimano eller SRAM systemer. Det store skiftegreb kan justeres (ligesom bremsegrebet), så de fleste burde kunne finde en god position i forhold til fingerlængde. Det lille gearskifte bevæger sig ikke og kan kollidere med det store gearskifte, hvis sidstnævnte er trukket for langt tilbage.

Bag- og forskifter
Bagskifteren har indbygget en drejeknap hvor fjedertrækket kan sættes i to forskellige positioner. I den laveste er det altid lettere at få baghjulet af og på. Om du foretrækker en let eller stærk fjedertræk er nok individuelt, og om du kører med x1 eller x2 setup. I praksis syntes jeg forskellen er minimal, men hvis du cykler meget offroad hvor kæden ofte hopper op og ned, er den stærkeste position at foretrække.  Sword skifterne har et par små nyttige features. En lille genialitet er den lille 15 grader frit roterbare kabelbøsning på bagskifteren, der giver en meget bedre kabelføring og reducerer træk og stress i strømpen.

Både for- og bagskifter har tre stilleskruer til henholdvis højre og venstre justering samt kabeltrækket, hvad der er en smule usædvanligt, men gør montering og efterjustering legende let. Samtidig har stilleskruerne en anstændig størrelse.
Sword-bagskifteren arbejder daddelfri  og præcist op og ned af 11-38T-kassetten. I hele min testperiode ( godt 4 måneder) har jeg været imponeret over skiftet på kassetten. En fordel ved kun at bruge en 10-speed kassette og kæde med større afstand er, at de er mindre påvirkelige for skidt, der kommer ind i systemet og lettere kan presse det ud igen sammenlignet med de nyeste 11 til 13-speed systemer, som er mere følsomme over for skidt.  Samtidig er valget på 11 som den mindste klinge på kasetten også velvalgt, da kæderadius da ikke bliver for lille, der er SRAM og Campagnolos akilleshæl.  Alle dele kan endvidere udskiftes enkeltvis hvis der opstår skader. Selve cagen kan udskiftes til en længere så den kan honorerer den store 11-48 kassette, hvis du vil køre x1.

Kranksæt
Kranksættet er en solid sag med et  smart og diskret logo på krankarmene. Den er standard forberedet både til x 1 og x 2, så man frit kan skifte mellem de to med det samme kranksæt og kun skifte klingerne.

Sword-kranksættet har et velkendt asymmetrisk edderkoppedesign, så det burde være nemt at skaffe aftermarkedsklinger når de skal udskiftes, hvis man ikke lige umiddelbart kan skaffe de originale fra microShift.

Følelsen af bremsegrebet vil altid være kilde til  diskussion med enhver skivebremse med kabeltræk, og det er en vanskelig ting at analysere på grund af antallet af variabler i bremsesystemet. Der er Sword-grebet, det indre og ydre kabel, hylstre, calipermekanismen, klodserne og rotoren.

Kasetten er tredelt og fås til dobbelt kranksættet i to udgaver 11-34 eller 11-38 afhængig af hvilken kranskombination, der bruges foran 50-24 eller som i vores tilfælde 46-28 som med 11-28 giver en lidt lavere gearing velegnet til touring.

Sword gruppen er meget let at arbejde med og er noget mere tilgivende mht til justering og pålidelighed. Skiftepræcsionen under svære forhold med megen mudder og skidt er uovertruffen. Sword gruppen er i vore cykeløjne et yderst kompetent alternativ til de store brands produkter. Den eneste forhindring vi umiddelbart kan få øje på, er at microShift er stort set usynlig på det danske marked, blandt både cykelforhandlere og cykelgrossister der i alt for høj grad lader sig styre af monopolerne.  Alternativerne er desværre stadig svære at få fat i for den gennemsnitlige forbruger.

Konklusion
Sword sættet har været et meget positiv bekendtskab, der både ergonomisk og mekanisk intet lader tilbage af ønske i forhold til de toneangivende brands. Tilmed er der områder hvor de er bedre. Kan du leve med “kun” 10 gear og mekaniske skivebremser, er den et godt købt ikke mindst hvis en ældre cykel skal opgraderes. microShift Sword gruppen fortjener megen større udbredelse i en cykelverden domineret af to store komponent monopoler. Får vores varmeste anbefaling !

Link

 

CYKELPORTALEN