CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Bombtrack Audax TEST: Bombtrack Audax
Komfort og langdistance er nøgleordene med Audax rammekittet fra Bombtrack. TEST: Bombtrack Audax

Tyske Bomtrack Bikes har base i Køln hvor deres cykler designes og udvikles. Ligesom stort set alle andre producenter af cykelstel, hvor prisen er en afgørende faktor sammenholdt med høj håndværksmæssig standard, er deres rammer produceret på Taiwan der er kendt for at have den fornødne knowhow.

Bombtrack har rødder i BMX sporten og siden deres start i 2011 altid sværget til stål som det foretrukne materiale til deres dejlige no nonsens  udlagte stel. Men de senere år har de også fået følgeskab af flere modeller i både aluminium kulfiber og senest titanium. Siden starten har branded opnået en næsten kultagtig status blandt eventyrcyklister og Bikepackere.  Branded er kendt for at have fingeren på cykelpulsen og er hurtige til at ændre sig fra sæson til sæson.

Bombtrack er kendetegnende ved både at være leveringsdygtige i komplet udstyrede cykler i forskellige varianter samt løse rammekit. Det gælder samtlige deres modeller og  giver dem en ret unik position for dem der gerne selv vil sammensætte deres drømmecykel. Alle rammekit består af ramme,  forgaffel samt styrfitting, saddelklampe og stikaksler.

Til denne test ville vi godt tage udgangspunkt i en ramme der udelukkende er konstrueret til 650B hjulsæt, og naturligvis skulle den være i stål.  Stål har nogle umiskendelig egenskaber specielt hvis du færdes offroad og over lange distancer. Hook EXT er deres nyeste model primært minded hardcore gravel og Bikepacking. Den er kendetegnende ved et ret langt bagstag der giver  rolige og forudsigelige køregenskaber. Audax navnet siger næsten alt. En sporty allroad ramme til de lange distancer. I forhold til Hook har den et lidt kortere bagstag  der gør at baghjulet kommer tættere ind omkring krankboks og saddelrør, hvilket giver en mere levende cykel, ikke mindst i antrit.  Hook EXT har 425 mm stag mens Audax har 420 mm. De øvrige mål og stelvinkler er stort set identiske. Audax blev i 2020 udgaven udlagt til den nye T47 krankboks standard, der i princippet er en oversized PressFit lejer med udvendige iskruelige lejeskåle.

Specifikationer

  • Ramme: Columbus Cromor tapered T47
  • Forgaffel: Fuld carbon med triple mount plus skærmbøsninger
  • Seatpost: 27,5 klampe medfølger
  • Stikaksler: 12 mm thru aksler medfølger
  • Styrfitting: FSA med lukkede industrilejer
  • Vægt: stel: 2400 gram (M)  530 gram Forgaffel
  • Pris:kr. 9.700,-

Afprøvning
Bombtrack Audax fremstår i sort/sølvfarvet finish med gule decals. remmen er i Columbus Cromor stålrør i kombination med en gravel/bikepacking specifik kulfiberforgaffel. Retfærdigvis skal det nævnes at rammen var en 2020 model. Den nye 2021 har en anden farve og et par nye detajler omkring fittings til lys, men er ellers identisk. Finish og forarbejdning er klassisk flot.  Er du til klassiske tynde rørdimensioner bliver du ikke skuffet. Fremtoninger er klasssisk tidsløs men med alt hvad der idag kræves med hensyn til  bøsninger, til udvendig gear kabelføring på undersiden af skrårøret, samt to servicehuller med tilhørende gummibøsninger  til intern kabelføring til bagbremsen. En i vore øjne lidt underlig disposition, som i praksis er svær at arbejde med. Rammen er udstyret med Direct Mount skivebremse beslag og alt hvad hjertet kan begære af bøsninger til både skærme, bagagebærer og vandflasker. Bombtrack benytter de stadig mere udbredte triple bøsninger på både forgaflen og skrårøret. De giver mulighed for at sætte højere vægt på. Typisk kan hver bøsning klare 1.5 kg.

Bortset fra hjulstørrelsen er det muligt at montere Audax både med x1 og x2 geartrain. Vi byggede cyklen med lidt atypiske komponenter. Komponenter du vil kunne læse mere om i nogle efterfølgende artikler.

Det der gør forskellen på Audax er at den primært er udlagt til brug af 650B hjulsæt. Det betyder at den kan monteres med de helt brede typer af dæk uden at løbe ind i problemer med manglende frigang. Fremfor at begynde at konstruere elevated kædestag for at få plads til de brede dæk, har Bombtrack udstyret Audax med en CNC fræst yoke i kædesiden der giver den fornødne plads. Men hvorfor er 650B eller 27,5 ” hjul så interessandt. Primært fordi du bibeholder den oprindelige 700C hjulstørrelse når der monteres de brede dæk.  Den nye generation af gravelbikes med 700C hjulsæt kan efterhånden også monteres med op til 45 mm dæk, men i praksis betyder det at hjulstørrelsen herved bliver mere end en tomme større  Dette er ikke det store problem med stelstørrelser over de 56 cm men på små rammer bliver geometrien akavet og cyklen fremstår optisk ude af balance. Derfor ser vi også fleer af de store toneangivende brands specificere deres helt små rammer med 650B hjul, men det bliver aldrig helst så konsekvent som Bombtracks løsning som både er harmonisk at se på uanset stel størrelse samtidig med at geometrien stadig er sporty.

Audax vil for mange konkurrence orienterede  cyklister næppe være det rette valg men for alle andre er den tæt på det optimale, fordi den ude i terrænnet kombinerer en uhyre sporty køregenskaber med en uhørt harmoni og komfort. Bevares den er ikke verden letteste men i praksis føles den ikke særlig tung pga af dens levende antrit,  På mange måder minder om flere af de første uaffjedrede mountainbikes tilbage fra halvfemserne.

Audax er sikkert ikke cyklen for alle. Dens primære formål er for cyklister der ynder at køre langt i alt slags terræn. Den er en af få cykler vi har testet som vinder over tid og jo mere forskelliget du udsætter den for. Det paradoksale ved Audax, at det er først når du igen kommer ud på de mere “almindelige” gravelbikes at du for alvor opdager dens sande kvaliteter. Sådan havde denne tester det ihvertfald.

Konklusion
Bombtrack Audax er ikke nogen gennemsnitlig Gravel cykel. Den er en langdistance cruiser med meget sporty geometri med høj komfort i fokus. Dens stor alsidighed mht til udstyr gør den også velegnet som sporty pendler cykel eller Bikepacking rig. Og så er den en af den slags cykler der vinder over tid.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN