CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

DT Swiss første Aero For All aluminiums hjulsæt DT Swiss første Aero For All aluminiums hjulsæt
Under mottoet "Aero For All" lancerer DT Swiss nu en række nye aerodynamiske hjul i aluminium. De nye hjulsæt er udviklet i samarbejde med... DT Swiss første Aero For All aluminiums hjulsæt

For omkring seks år siden lancerede DT Swiss deres aerodynamsike kulfiber hjulsæt i samarbejde med Swissside. Dette samarbejde afføder nu en række nye prisrimelige aerodynamiske aluminiums hjul. Den nye serie består af fire hjulsæt og to fælge. Dette er DT’s første rigtige forsøg på at gøre aero mere overkommelig i aluminium. Designet omkring moderne slangeløse  all-road-dæk. Ud over prisen er de også pænt lette og ser drøn godt ud.

Med en specialdesignet fælg med skjulte nipler markerer disse nye hjul udvidelsen af ​​DT Swiss Aero-linje med den nye AR 1600 SPLINE og A 1800 SPLINE. DT kalder dem Aero for All

De nye hjul bygger på to  30 mm dybe brede, stumpnæsede krogede slangeløse aerolegerings fælgprofiler. Et 20 mm indvendigt, ideelt til 25 mm landevejsdæk, og en 22 mm indvendig, aero-optimeret til 28 mm dæk og mere udholdenhed. Begge fælge tilbydes hver for sig eller bygget op med aero-eger og Ratchet-nav til to prispunkter, så de passer til de fleste budgetter.

Kernen i DTs moderne landevejs aerodynamik ligger i deres igangværende udviklingssamarbejde med aero-eksperterne SwissSide til CFD-simulering og test i den virkelige verden i GST vindtunnelen i Tyskland. Startende med det overkommelige AR 1600-hjulsæt, testede DT dem mod to sammenlignelige moderne alufælge udstyret med det samme 25 mm Conti GP 5000-dæk – 34 mm dybe Hunt Aero Wide SL’er og 30 mm dybe Mavic Kysriums – og som forventet kom de nye DT Swiss hjul bedst fra start.

DT sammenlignede også deres nye 20 mm interne AR aero racerhjul med 25 mm GP5000s med de nye 22 mm ER endurance racerhjul med 28 mm GP 5000s. Ikke overraskende udviste den bredere og mere komfortable hjul/dæk-kombination en smule mere modstand. Og ser ud til at ligne Mavics selv med mindre dæk.

Endelig byggede DT Swiss også hjul op ved hjælp af deres ældre 23 mm & 32 mm dybe alu-vejfælge med de samme nye nav og eger for at se, hvordan den nye fælgform hænger sammen. Den nye bredere A510 fælg, som bruges til AR 1600 & A 1800 hjulene, kom ud som en klar aero vinder, mens den vejede kun 15g mere end RR521, men hele 85g mere end RR470.

De to nye prismæssigt overkommelige aerodynamiske aluminiumsfælge er A510 og E550. Begge er 30 mm dybe og effektivt den samme VU-form, som debuterede på DT seneste generation af kulfiber aero-hjul. Den landevejsfokuserede A510 er 20 mm indvendig. Udholdenheds- og all-road E550 er 22 mm indvendig.

Begge er ærmede aluminiumsprofiler med klassiske krogede slangeløse profiler. A510 i AR & A-seriens hjul har udelukkende boring til indvendige nipler. Jeg ved, at det vil gøre nogle af traditionalisterne vrede, især dem, der ville bygge disse fælge op i deres egne tilpassede aero-hjul. DT mener, at det ikke er et problem med deres håndbyggede komplette hjul og deres ensartede spænding.

E550-fælgen holder dog sammen med konventionelle udvendige nipler, hvad enten de er kun til fælge eller indbygget i ER & E-seriens aero-endurance-vejhjul.

Begge fælge fås i 1600- eller 1800-seriens hjulsæt. 1600 hjul får lavere flange 350 nav med 36T Ratchet SL indvendige dele og 24 straight-pull Aero Comp II bladede eger. 1800-seriens hjul får lidt tykkere 370 straight-pull nav med 18T Ratchet LN indvendige dele og 24 Aero Comp Wide bladede eger. Kvalitet og aerodynamik er ret tæt mellem de to niveauer, lige omkring 60 g ekstra for det billigere hjulsæt.

Alene i 24, 28 eller 32-hullers boring sælges både A510 og E550 fælgene for  45 E. A510 inkluderer de påkrævede DT ProLock Squorx ProHead indvendige nipler, og E550 de passende eksterne nipler.

DT Swiss AR 1600 Spline 30 hjulsættet for  599 € med et Shimano- eller SRAM-frinav til en  vægt på 1703 g (808 g foran / 895 g bagtil). De endnu mere overkommelige DT Swiss A 1800 Spline 30 hjul med samme fælg sælges for 429 €, med en  vægt på 1766 g (830 g foran / 936 g bag). 110 kg rytter + cykel vægtgrænser.

For aero-udholdenhedsrytterne sælges DT Swiss ER 1600 Spline 30-hjulsættet også for 599€ med en HG11 eller XD-R freehub, med en  vægt på 1803g (858g foran / 945g bag). DT Swiss E 1800 Spline 30 hjulene er igen endnu mere overkommelige med den samme fælg til 429€, med en vægt på 1837g (865g foran / 972g bag). 130 kg rytter+cykelvægtgrænser for udholdenhedshjulene.

Alle hjulsæt leveres med tubeless tape og inkluderer ventiler. De er alle 12 mm gennemgående aksler. Men de bruger standard værktøjsfri DT endkapper, der kan byttes til andre standarder og freehubs efter behov.

Link

CYKELPORTALEN