CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

På besøg hos KTM Bicycles På besøg hos KTM Bicycles
Den østriske cykelgigant har rejst sig igen som fugl Phønix På besøg hos KTM Bicycles

ktm01
Den østriske cykelgigant har rejst sig igen som fugl Phønix. Der skal et vist tryk til for at forme en diamant.  I mere end en forstand er sådan en metafor  meget passende for østrigske KTM Bicycles, et hæderkronet cykelfirma som flere gange i løbet af halvfemserne har været tæt på afgrunden og helt at lukke, men nu igen har rejst sig som fugl Phønix. Det er få cykelfirmaer som i en så stor grad har genfundet sig selv, hvad vi ved selvsyn kunne konstatere ved vores besøg på fabrikken i Mattighofen.

ktm02

Allerede ved indgangen til den nye domicil får man det første indtryk af en cykelkoncern som har genfundet selvtilliden. Bygningen er kun to år gammel og fremstår helt i kurvet glas og stål, forskudt i tre planer. Men ikke kun den imponerende domicil fortæller at det går godt. Seneste nøgletal taler deres tydelige sprog:

ktm04

Antallet af producerede cykler er steget 11 % i forhold til de 165.000 cykler der trillede ud af fabrikken i 2008. Omsætningen er steget med 14 % og runder nu 73 millioner  Euro.  Disse tal underbygges yderligere af et imponerende produktsortiment med adskillige af Eurobike Award præmierede cykler, bl.a en fuldtaffjedret mountainbike på under 10 kg og trendsættende Triathlon- og El-cykler.  Prismæssigt ligger modellerne mellem 400 og 6000 Euro og paletten omfatter hele 230 forskellige modeller, imponerende….

ktm05

Fortid og nutid
KTM blev grundlagt i 1964 og beskæftigier idag 253 medarbejdere, men firmaet har haft en omtumlet tilværelse, før den nuværende indehaver Carol Urkauf-Chen overtog firmaet.  Det første skibsbrud i 1991 havde den konsekvens at de fire forretningsområder, cykler, motorcykler, kølesystemer og værktøj blev splittet i fire uafhængige firmaer.  Allerede fire år senere var det nyetablerede firma KTM Fahrrad GmbH igen i vanskeligheder.  Den tidligere indehaver Hermann Urkauf’s kone Carol Urkauf-Chen købte nu firmaet tilbage.
Cykelfabrikation var ikke ukendt for hende, da hun havde drevet en cykelrammefabrik i hendes hjemland Taiwan. Med den erfaring i bagagen begyndte hun nu på en gennemgribende modernisering af det traditionsrige og noget gammeldags cykelfirma.  En af hendes  første tiltag, var at indstille produktionen af de muffe svejste stålrammer og udelukkende bruge alurammer produceret i Østen.  Idag er fabrikken “kun” samlefabrik for cykler, samt udvikling og administration. Hjulproduktionen er dog forsat i Østrig, fordi det giver os nogle hurtige og effektive omstillingsmuligheder mht. til de enkelte markeder som har forskellige præferencer, fortæller Chen.

ktm06

Cykelproduktion i to personers team

Hele produktionen foregår i hallen lige bag indgangspartiet, kun adskilt af en dør.  Her arbejder 120 personer med montage af alle cykler lige fra børnecykler til racercykler.  Alle cykler bliver monteret af to personers team, en mand og en kvinde. Denne model har vist sit værd fortæller montagechefen Josef Spiessberger.
“Vores montagekvalitet og effektivitet er højere end ved teams af samme køn. Kombinationen af forskellig højde og færdigheder giver den perfekte symbiose“.
I gennemsnit kommer der 750 cykler ud fra fabrikken om dagen. Kun de dyreste HighEnd modeller bliver samlet af et special uddannet team på 10 personer.

Tidligere blev rammerne pulverlakeret, men idag bruger vi udelukkende vandopløselige lak med så lille andel af giftaffald som muligt.  Alle staferinger bliver ydeligere lakeret med en klarlak.  Det hele foregår på et halvautomatisk lakeringsbånd.

Ved siden af produceres op til 1500 hjulsæt om dagen på et halvautomatisk anlæg.  Samtlige hjul montres først automatisk på en hjulrobot hvorfefter de efterspændes manuelt.  Ud over komplette cykler producerer vi også et stort antal af løs og reservedele. Vi er en af de mest betydende leverandører i Østrig af reservedele.

ktm07

Egen udviklingsafdeling

En stor del af KTM nuværende succes skyldes deres egen udviklingsafdeling. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg havde megen tvivl om det var det rigtige, da vi valgte for fem år siden at oprette egen udviklingsafdeling fortæller Chen. Ud over selve udviklingsteamet valgte vi også at investere i egen testafdeling.   På det automatiske anlæg skal alle nye rammer og cykler vise deres værd og bestå samtlige tests, inden de frigives til produktion.  Siden 2004 er 40 % af vores samlede program mountainbikes.  Det er i dette segment vi har den største vækst på eksportmarkedet.  To ud af tre cykler, går til eksport.  Tyskland og Asien er vores største markeder men vi leverer iøvrigt til 30 lande i Europa heriblandt også Danmark.

Fremtiden hos KTM ser lys ud.  Vores eksportmarkeder oplver stigende vækst og har stadig et kæmpe potentiale i sig fortæller marketingchef Stefan Limbrunner:  “Frankrig, Italien og Spanien er de nye store markeder specielt på området racercykler og mountaibikes,  men også de mere traditionelle markeder som Østrig, Tyskland og Schweiz er der nu el-cyklerne der nu hitter.

KTM vigtigste aktiv er dog deres økonomiske uafhængighed grundet en høj egenkapital.  Den har været med til at redde dem  igennem den seneste finanskrise.  Og deres høje udviklingsomkostninger de seneste år, betaler sig nu tilbage med forøget markedsandele og øget produktivitet.

ktm00
KTM cyklerne er nu repræsenteret  Danmark, gennem El-Mas i Brønderslev. Det er Lars Birk Andersen som har taget mærket ind i sit produktprogram som bl.a omfatter Puky børnecyklerne.  Vi vil føre hele programmet og fungere som salgskontor.  Cyklerne sendes direkte fra fabrikken i Østrig til forhandlerne, hvorfor vi vil kunne levere alle modeller.

CYKELPORTALEN