CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test Giant XtC Advanced 27,5 Test Giant XtC Advanced 27,5
Giant satser stort på den nye 27.5" hjulstandard. Vi har testet hardtrailen XtC Advanced. Test Giant XtC Advanced 27,5

Giant-XtC-01

Giant vil som en af de største cykelproducenter fremover udelukkende koncentrere sig om mountainbikes med hjulstørrelsen 27,5″.   Du kan læse om Giants bevæggrunde for at vælge 27,5″ som deres nye MTB hjulstandard her.   XtC Advanced er Giant topmodel i  XC hardtrails.  Den fås som løs ramme og i fem udstyrs varianter.  Modellen til denne test var  Giant XtC 27,5 – 2, som er udstyret med en komplet Shimano XT gruppe samt komponenter fra Giant Connect der er Giant eget komponentmærke.

Giant benytter forskellige teknologier i deres Advanced Grade Composite hardtrail ramme.  Rammen går igen på samtlige modeller, mens udstyrs pakken varierer.

Giant-XtC-05

OverDrive 2 henfører til området omkring styrfittingen der er designet til at give optimale styreegenskaber ved brug af en overdimensioneret styrfitting i størrelse 1 1/2 ” nederst og 1 1/4″ øverst,  i kombination med koniske styrrør. Gusset-Free Design er Giants special udviklede rørsæt med optimal styrke og stabilitet uden overflødigt materiale for at holde vægten nede.  PowerCore er en massiv overdimensioneret krankboks/kædestag med en fuld integreret 92-millimeter bred krankboks. MegaDrive hentyder til det retangulære skrårør, der giver øget stabilitet og stivhed ved kraftige pedal antrit.  27.5-Specific Geometry. XC rammen er designet omkring de nye 27.5″ hjul for optimeret acceleration, kontrol og stabilitet. Stabiliteten er bl.a opnået ved at gøre akselafstanden en smule længere end standard. Selv udtrykker Giant deres XtC 27.5 med følgende: FLOAT RIGHT UP A STEEP, TECHNICAL CLIMB. LEAN IT A LITTLE HARDER THROUGH THE TURNS. SPEED? CHECK. CONTROL? DOUBLE-CHECK eller på godt dansk hvis du vil have det bedste fra to verdener…

Giant-XtC-02
Udstyrspakke

  • Ramme: Advanced-Grade Composite
  • Forgaffel: Fox 32 Float CTD Evolution 27.5″, 100mm Travel, QR15, OverDrive 2 Tapered Steerer
  • Bagskifter: Shimano XTR Shadow
  • Forskifter: Shimano XT
  • Gear: Fuld Shimano XT 2×10 med kranksæt 38/26 og bagkrans 11/36
  • Kæde: KMC X10 SL
  • Bremser:  Shimano XT
  • Styr: Giant Connect SL, 19mm rise, 690 x 31.8mm
  • Frempind:  Giant Connect SL, OverDrive 2, 8 degree rise
  • Saddelpind: Giant Connect SL Composite, 27.2x400mm
  • Saddel: Fi’zi:k Tundra 2, Manganese rails
  • Hjul: Giant P-XCR-1 27.5 WheelSystem
  • Dæk: Schwalbe Racing Ralph 27.5×2.1″, Folding Performance
  • Størrelser: XS,S,M,L,XL
  • Vægt: lige under 10 kg.
  • Vejl. udsalgspris: kr. 24.000,-

Giant-XtC-04

Afprøvning
Ved første øjekast skal man kikke godt efter, for at se at der er tale om en mountainbike fra Giant.  Cyklen er dejlig diskret i sin fremtoning, med stafferinger i blank sort, der næsten går i et med selve rammen. Om man kan lide det, er vel en smagssag, nogle vil gerne have fest og farver, mens andre foretrækker diskret fremtoning. Og netop diskretion i alle aspekter, er en af Giant, i mine øjne, stærke sider når vi taler om køreegenskaber, som for en hardtrail i denne prisklasse er helt i top.  I starten opleves cyklen af de fleste subjektivt som en smule anonym og kedelig.  Men det viser sig at være dens trumfkort. Så længe du triller afsted i roligt tempo på store skovveje og stier,  kvitterer den med forudsigelig og behagelig neutral styring. Men så snart den presses på singletracks,  kvitterer den prompte med en hurtig og præcis styring og fint afstemt balance i sving.  På opkørsler er balancen også til UG. Forhjulet bevarer kontakten næsten uanset hvor stejl en forhindring du skal op over.  Samtidig er den yderst behagelig at cykle langt på.  Skiftes sadlen til en mere moderat udformet saddel end den meget teknisk orienterede Tundra sadel, vil cyklen være et hit til udholdenhedsløb.  Rammen er udlagt med skjulte kabelføringer, undtagen til bagskifteren hvor kablet løber udvendigt på undersiden af skrårøret. Lidt underlig disposition da topmodellen har fuld skjult kabelføring. Saddelpindsklampen er indbygget og skjult i rammen hvilket giver et dejligt rent look omkring saddelpinden ikke mindst mht til skidtopsamling.  Komponentpakken med Shimano XT/XTR er en god disposition.  Rart at se at Giant har valgt et XT kranksæt fremfor de ofte FSA bestykkede. Giant’s eget hjulsæt er et hit.  Det er stift, let og accelererer godt.

Giant-XtC-06

Konklusion
Giant XtC er en rigtig god mountainbike i den den noget dyrere prisklasse, men den leverer varen hverken mere eller mindre.  Indpakket i en diskret fremtoning er XtC ‘eren en sand mester i alsidighed. Komponentpakken er over gennemsnittet for prisklassen og specielt Giants eget  hjulsæt giver mærkevare producentrene kamp til stregen.

Vurdering-4

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN