CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Astute Skylite VT TEST: Astute Skylite VT
Nye materialer og strukturel lagopbygning gør Skylite til et nyt lækkert sæde som haler flest vil blive glade for. TEST: Astute Skylite VT

Mange af  de cykelsadler vi cykler rundt på kommer fra støvlelandet Italien. Astute Italia blev grundlagt i 2013 med det formål at revolutionere cykelsadlen med  introduktion af ny patenteret teknik der både er let og alligevel med padding for komfort.

Ankermanden Andrea Rizzato ville gå nye veje men alligvel bibeholde den italienske arv for at konstruerer gode cykelsadler. Der er flere initiativer i cykelbranchen på at få produktion tilbage til Europa og Astute er en af dem som har valgt at udvikle og producerer alle sine sadler i Italien selvom det betyder øgedede omkostninger.

Astute er et samarbejde mellem tre italienske designere, et team af udviklere og produktions folk. Første produkt fra Astute var topmodellen Sky der er beskyttet af tre internationale patenter. Der er 6 modeller i Astute program, Skyline, Skycarb, Skylite, Pilarga og Taca. De har alle i princippet  den samme opbygning men bruger forskellige materialer.

Vi har testet modellen Skylite VT der er en flot og let sag på kun 160 gram tænkt til den sports- og konkurrance orienterede landvejscyklist.

Specifikationer

  • SPAS:  Shock-Pad-Absorber-System.
  • Density NES70TM: Polstringssystem der forbedrer ergonomi og komfort.
  • Memory Foam: Garanterer at sadlen opnår sin oprindelige form efter belastning.
  • Dimensioner: L275 mm x B135 mm.
  • Understel: 7 x 9 mm Carbon
  • Inderskal: Carbon forstærket nylon.
  • Overflade: Microfiber, Tri-density Nes 70 Tm.
  • Vægt: 160 gram.
  • Farve: Sort/hvid
  • Pris: kr 1695,-

Astute benytter fire nøgle teknologier på alle deres sadler. SMART er et dobbelt skal design. Det er patenteret og består af et inder og ydre skelet, der udgør selve strukturen i sadlen. Ved at opdele skelettet i to opnås både høj styrke mod vrid samtidig med at det reducerer vibrationer og giver et helt rent design.

SPAS er et chock absorbation system bestående af to elastomer placeret mellem skal og stel.  Det giver effektiv dæmpning uden tab af materiel styrke og samtidig en mere komfortabel oplevelse uden at give afkald på styrke i stellet.

TRI-DENSITY NES70 er hentet fra luksus biler. Det er en ultra let padding sammensat af tre forskellige skumtyper hvoraf den ene er memory skum der fastholder sin facon over tid. Det giver ekseptionel komfort og eliminerer mange kendte cykelsadel problematikker.

FUTURE MICROFIBRE er et nye smart materiale der er vandtæt, åndbart og vaskbart. Perfekt som yderste lag, samtidig har det en meget flot finish og overflade.

Se flere billeder af testsadlen her

Afprøvning
I en cykelverden hvor udseende har høj prioritet, falder Astute Skylite bestemt ikke igennem. Den er flot klassisk, men alligevel sin helt egen. I tilgift er den superb forarbejdet. Den vil afgjort klæde næsten enhver kulfiberracer. Skylite fås i forskellige farvekombinationer så du kan finde det for dig rette match. Der er intet usædvanligt over dimensionerne, der er typiske for denne type saddel, henvendt til landevejsrace. Den er 275 mm lang og forholdvis smal godt 135 mm i bredden. Skylite har en flad lettere konkav udformning, hvor næsen er en smule højere end centrum af sadlen, der rummer en stor åbning i midten der tjener som trykaflastning og ventilation. Den bagerste del af sadlen er afrundet og giver både god bevægelsesfrihed og støtte.

Den afgørende forskel for denne tester i forhold til de nærmeste konkurrenter, er at den lagdelte struktur subjektiv gør at Skylite føles mere strukturel og solid i sin udførsel. Tingene er skilt ad og isoleret til de forskellige lag hvilket både virker gennemtænkt og borger for lang levetid og pålidelighed.

Skylite bruger tre forskellige typer memory foam. Stik mod normal praksis er der placeret mest og den blødeste i næsen mens den er mere fast på bagsædet. Det har en gavnlig virkning ikke mindst på længere ture og gør sadlen knap så kritisk mht. korrekt vinkling. Skylite er trods det at den er minded til landevej, også egnet til offroad og til den nye trend Gravel,  selvom mange nok vil vare sig for at sætte en så dyr saddel på sin skovtraktor.  Skylite kan ikke cykle fra ,at der er en vis portion lir og prestige i at have den på sit gadelyn.

Astute’s Shock Pad Absorber System (SPAS) hvor kulfiber rails er monteret via gummimanchetter er dens absolut største force. De eliminerer effektivt vibrationer og ikke mindst er en knirkende sadel en sage blot, et problem der ofte ses på selv meget dyre sadler når først tingene har sat sig.

Omkring min bemærkning om dens mere strukturelle solide udførsel bemærkes det subjektivt iform af mere kontrolleret flex i midterområdet omkring trykaflastningsåbningen hvor tværstiverne i nylonbunden fordeler vriddet.

Kulfiber stellet profiler er ikke helt runde men 7x9mm for at give øget styrke. Det kan give problemer på visse saddelpinde specielt af lidt ældre dato. Af en saddel med en vægt på kun 160 gram giver Skylite forbavsende megen komfort. Specielt lidt tungere ryttere vil her kunne drage en fordel i forhold til konkurrenterne.

Valg af cykelsaddel er en af de vigtigste og mest individuelle komponenter på din cykel. Selvom mange potentielle købere sikkert vil falde, alene for det flotte udssende, så skylder du dig selv at prøve den først. Husk ikke alle haler er ens. Dens største force er dens gennemtænkte byggekvalitet samtidig med at den både er let og komfortabel.

Konklusion
Astute Skylite er en top landevejssaddel i et flot design og med en gennemført forarbejning. Den er let men samtidig for klassen meget komfortabel. Dens konstruktion gør den til en vinder på den lange bane for dem som vil have en kvalitetssaddel der bevarer sine egenskaber i mange år.

Link

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN