CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

På Eurobike havde vi lejlighed til at tale med Morten B. Kristiansen.  Morten arbejder som design ingeniør hos  Cannondales Design Team i Basel.  Morten...

candesign01
På Eurobike havde vi lejlighed til at tale med Morten B. Kristiansen.  Morten arbejder som design ingeniør hos  Cannondales Design Team i Basel.  Morten er oprindelig uddannet fra Ålborg Universitet som Industriel Design Ingeniør.

Hvordan endte du lige hos Cannondale ?
Mit afgangsprojekt var en foldecykel som Cannondale blev så interesseret i, at de tilbød mig ansættelse.  Cannondale er meget åbne overfor nye ideer, og mange af Mortens idder går allered igen på flere af Cannondales nye cykler, bl.a den meget nyskabende og innovative ON konceptcykel.

Hvordan er Cannondales tilgang til design ?
Først og fremmest er det kunden som er i fokus.  Vi bruger megen tid på at finde ud af hvad slutfrbrugeren gerne vil have og hvad der generalt rører sig indenfor moderne industrielt design, som i høj grad også er meget andet end cykler.  Herefter kommer selve designet før selve ingeniørberegninger og udviklingen af den færdige cykel eller komponent.

candesign08
Et normalt udviklingsforløb for os, ligger på mellem 3 og 18 måneder, afhængig af om der er tale om en enkeltkomponenter eller hele cykler.  Naturligvis er computeren et vigtigt arbejdsredskab men mange af de allerførste sketcher er håndtegnede. Håndtegninger frembringer større kreativitet.

candesign04
Jeg er ansat på designafdelingen i Basel, hvor vi er 21 fastansatte. Vores primære opgaver er design af Cannondales forholdvis nye Urban linie ,samt delkomponenter til landevejs og mountainbikes.  Det er ingen tilfældighed at Cannondale har valgt Basel som hovedsæde for design af Urban serien.  Det er på det europæiske marked at al udvikling og trends første gang ser dagens lys, når talen falder på dagligdagssegmentet også kaldet URBAN.

candesign03
Saddelpindsbeslaget på ON er helt skulpturelt i sin fremtoning

Har Cannondale nogle overordnede designregler ?
Ja vi arbejder ud fra nogle grundregler, du kan kalde den vores BIBEL.  Der er to primære ting. For det første skal en Cannondle have sin helt unikke fremtoning, der skal ikke være tvivl om at der er tale om en Cannondale. For det andet har lav vægt megen høj prioritet.  Lav vægt er alfa og omega for en god oplevelse.  De øvrige ting vil jeg ikke komme nærmere ind på, da det er klassificeret.  Men derudover har vi meget frie hænder og generelt er Cannondales ledelse meget åben overfor nytænkning og på at tage chancer.
To ting jeg arbejder meget med i øjeblikket er Stealth Tubing og Hydroforming af rør.

Et af de nyeste tiltag fra Cannondale er damecyklen Dutchess som har vakt enorm opmærksomhed pga. af sit nyskabende rammedesign.  For hele tiden at være nyskabende benytter Cannondale ofte designstuerende i deres arbejde. Deres afgangsprojekter danner base for det videre arbejde i designafdelingen, hvor produktet modnes til endelig serieproduktion.

candesign06

En af  mange skitsetegninger på ON konceptcyklen som vakte megen opmærksomhed på Eurobike i 2007.  Der er meget lang vej fra skitse til færdigt produkt, og der bygges adskillige prototyper før den endelige model er klar.

Enhver Cannondale model skal igennem torturkammeret som er Cannondales test og afprøvningsafdeling.  Her bliver alle dele og rammer testet på kryds og tværs før endelige frigivelse.

candesign05

I 2009 ser vi Cannondale bevæger sig væk fra det runde design og har kastet sig over et udtryk med mange rette flader med tydelig inspiration fra  Stelth jagerflyet.  At arbejde med rette flader stiller helt nye krav til designeren.

candesign07
Et af de mere kuriøse designudkast som aldrig nåede længere.  Andre opgaver er justeringer af eksisterende komponenter. F.eks optimering af Lefty forgaflen som nu støbt ud i et stykke for at reducere vægt og forøge stivheden.

Fordi Canondale ligger på flere lokationer i Europa og USA er arbejdet som designer forbundet med en del rejseaktivitet, men det gør jo bare arbejdet endnu mere spændende slutter Morten Kristiansen.

candesign02
Morten ved siden af anden generation af ON som kommer på markedet i 2010 i begrænset antal til en pris på omkring de 25.000,-.

Links

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN