CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Et område hvor elcyklene har en lys fremtid er som transportcykler. Dette har Postdanmark nu indset og er i fuld gang med at indføre...

Et område hvor elcyklene har en lys fremtid er som transportcykler. Dette har Postdanmark nu indset og er i fuld gang med at indføre elcykler i hele landet, som en del af deres mere grønne strategi.

Christian Kruse er et af de postbude, der har været med til at teste cyklerne – og han er godt tilfreds:

»Den er god at køre på, og den sparer en masse kræfter. Førhen var man meget træt, når man kom tilbage efter seks timer på ruten, men jeg er slet ikke så udmattet længere. Og så kan man læsse mere end på de traditionelle Christiania-cykler, så man kan have det hele med på en gang, og det sparer jo meget tid. Alle dem, der har været med til testen, kører faktisk rundt og smiler. På sådan en iskold vintermorgen bliver man hurtigt svedig og klam, men meget mindre nu – så det burde kunne reducere sygefraværet,« fortæller han.

Cyklerne kan køre 25 til 30 km/t, endda fuldt lastet med op til 130 kg. Og faktisk trækker batteriet omkring 80 procent af fremdriften, så der altså kun skal bruges en femtedel pedalkraft. Cyklerne har en front, der kan vippes ned som rampe, og posten køres så op på cyklen i kasser på hjul.

»Det er en kæmpefordel for arbejdsmiljøet – det er sådan et projekt, der er rigtig dejligt at arbejde med som leder – og så endda være med til at sænke kongerigets udledning af CO2 – vi kommer nemlig også til at spare en hel del på de biler, der kører posten ud til opsamlingssteder i området,« fortæller distributionschef Benny Johansen.

Allerede nu cykler postbudene rundt på elcykler i Københavsområdet og Nordjylland, men de vil snart brede sit til resten af landets større byer.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN