CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

MVGmeinRad MVGmeinRad
Danmark og specielt København er foregangsland for bycykler, men vores tyske naboer kan skam også gøre os kunsten efter. MVGmeinRad

Danmark og specielt København er foregangsland for bycykler, men vores tyske naboer kan skam også gøre os kunsten efter.  I forbindelse med et besøg i Mainz var Cykelportalen til urpremiere på MVG (Mainzer Verkehragesllschaft) meget ambitiøse bycykelprojekt MVGmeinRAD.  Det er Mainz offentlige trafikselskab som står for projektet, hvilket giver den klare fordel at betalingssystemet er en del  af det eksisterende system med kort fra bus og tog. Desuden er udlejningsstaitionerne placeret på centrale trafikknudepunkter for bus og tog.

Projektet starter ud i 2011 i en forsøgsfase med 8-10 udlejningsstationer og 50 cykler som vil blive udbygget til 40 stationer og 400 cykler inden årets udgang. I 2012 vil systemet blive fuldt udbygget med ialt 120 stationer og lige godt 1000 cykler som kan stilles i 1440 låsbare båse.  Mainz har ca. 270.000 indbyggere.  I indkøringsfasen er systemt kun tilgængeligt for testpersoner som kan give MVG den nødvendige erfaring og viden med systemet inden det helt udbygges.

Cyklen
Problemet med mange af  danske bycykler er at de cykelmæssigt er en temmelig kedelig og uinspirende oplevelse.   MVG har fået konstruret cyklen hos Simplon efter den  skotsk udviklede Paper Bicycle som er uhyre gennemtænkt i sin kontsruktion og som har bevist sit værd siden den kom på markedet i 2006.  Cyklen er tilpasset MVG system, den kommer i en størrelse i et solidt Cr.Mo stel med lav indstigningshøjde, lukket kædekasse og 26″ punkterfri hjul.  Gearsystemet er NuVinci vedligeholdelsesfri og trinløse gear.  Cyklen er endvidere udstyret med dynamolys og bagagebærer samt en specielt udviklet låsepal til parkeringstativerne i Mainz.
Køremæssigt er disse cykler et hit, langt fra hvad vi kender fra de danske bycykler.  De kører godt, med har en god oprejst kørestilling og det trinløse gear er let at bruge for ikke cyklister. For at adskille cyklerne i bybilledet er de malet i en øjefaldende mørkglødet gul farve.

Selve udlejningssgationer er selvforsynenede med solcelleanlæg. Selve betjeningen foregår med touch skærm.  Cyklerne er låst fast ved hjælp af en elektrisk lås som frigøres når man har betalt.  Den 14 juli var der officeilt indvielse af projektet med prominte gæster fra bystyret i Mainz.  Projektet er støttet af det tyske  transportministerium med 13 mill Euro mens Mainz har lagt 1,9 mill Euro.


Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN