CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Første eRoad bike fra Specialized Første eRoad bike fra Specialized
Specialized går helt egne veje med deres nye elektriske landevejsracer, som er den letteste i klassen. Til gengæld skal du dykke dybt i lommerne... Første eRoad bike fra Specialized

Specialized er blandt de sidste af de store brands til at kaste sig over eRoad/gravelbike segmentet. Til gengæld går de radikalt til værks, med klassens letteste og deres eget udviklede center motor system.

Hvor alle andre producenter bruger standard motorsystemer fra de toneangivende motor producenter går Specialized andeledes radikalt til værks og har udviklet deres eget center motor system. Systemet er udviklet på Specialized udviklingscenter i Schweiz og produceret i samarbejde med en stor tysk producent af motorløsninger som de ikke ønsker at navngive, andet end at det ikke er Brose.

Creo har været undervejs i tre år. Den er et teamwork mellem udviklingsafdelingerne i USA og Schweiz. Selv siger de at have brugt mere end 3.000 testtimer og tolv gange så meget tid på praktiske test ude på vejen og sporet. I følge Mike Sinyard har den nye Creo været en større udfordring for Specialized end da de begyndte at arbejde med kulfiber.

Sl 1.1 motoren er en ingeniørmæssig bedrift. Selvom 250 watt og 45Nm ikke lyder af meget, er det måden den kun 1,9 kg motor administrer effekten på som gør hele forskellen.  Det betyder at Specialized kan få mellem 130 og 190 km ud af den lille motor.  Dette opnås med en effektkurve som er mest aktiv med høj kadence mellem 70 og 100 omdrejninger, så du skal ikke forvente nogen motorhjælp ved igangsætning. Motoren fås i to opsætninger den almindelige 25 km/t og 45 km/t.  Motoren har de gængse tre indstillinger Eco, Sport og Turbo som betjenes via en simpel knap i rammen.

 

Alle øvrige avancerede indstillinger kan du få adgang til via en App. Motoren supporterer 35 % i Eco, 65 % Sport og 100 % Eco. Du vil aldrig kunne presse mere effekt ud af motoren uanset hvor hårdt du træder i de tre indstillingen, altså fuldstændig som en gaspadel, så det i sidste ende stadig er dig som cyklist der er motoren nu bare med en smule hjælp.

Når motoren er inaktiv frakobles den mekanisk fra krankakslen så der ingen modstand er.  På batterisiden har Specialized flere esser i ærmet. For at holde vægten nede er den standard monteret med en 320 watt batteri i rammen mens der fås et løst og ekstra batteri på 160 watt til at sætte i flaskeholderen. Det smarte er at ved transport af cyklen på fly kan du omgå FAA reglen ved at afmontere det store batteri i rammen og kun tage to små batterier med som håndbagage. Dette skulle de fleste flyselskaber ifølge Specialized acceptere.

Med en vægt på kun 1,9 kg er deres motor den letteste på markedet. Det betyder at den komplette cykel kun vejer 12.2 kg. Topmodellen som kun findes i 25 eksemplarer kan endda tunes yderliger så vægten ender omkring de magiske 10 kg. Gravel modellen vejer 13.3 kg.

Med priser mellem 63 og 93 kilokroner bliver de dog næppe hvermands eje og vi anser da også mere Specialized Turbo Creo SL som et eksempel på hvor udviklingen er på vej hen og hvad der teknisk er muligt idag.

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN