CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Tilhører du den lille skare af cyklister som gerne vil køre med kombinationen, racerbremsegreb og V-bremser, kender du sikkert til problemet med en alt...

De fleste cyklister vælger nu om dage komplette geargrupper, hvor der er taget højde for de forskelligheder der ofte er mellem bremsegreb og bremser i forhold til udvekslingen.
Tilhører du den lille skare af cyklister som gerne vil køre med kombinationen, racerbremsegreb og V-bremser, kender du sikkert til problemet med en alt for stor udveksling så grebene, så de i praksis skal trækkes helt i bund, før bremserne tager ved.

Problemet kan løses ved finurlige små anordninger af hjul og ruller som kablet af omveje skal førs rundt om.  Ikke videre elegant, men det virker !.
Der findes dog et par undtagelser i form af racerbremsegreb som er specielt udformet til V-bremser.  Den ene er fra Tektro og den anden fra den testede Dia Compe.

Dia Compe er en af de “gamle” japanske cykelkomponent producenter fra dengang  Shimano endnu var små, og blandt kendere lidt af en specialist i alt hvad der har med bremser og greb af gøre, i de mere specielle udformninger.

Afprøvning
Grebene ankommer i sæt,  inklusiv kabelguides til bremserne. Umiddelbart ligner de greb alle racercyklister kørte rundt med før STI grebene fra Shimano og Campagnolo så dagens lys. Kabelføringen er indvendig og føres ud på indersiden af styret, hvad der er det mest almindlige.  Den længere udveksling opnås på simpel vis ved at lade kablet løbe i en større bue indvendig i grebet.  Selve monteringen af kablet, kræver at den lille unbracoskrue og sorte plastikkappe fjernes først.

 

Herefter trækkes kablet helt normalt som på andre bremsegreb og monteres ved hjælp af den medfølgende kabelguide i den anden ende på V-bremsen og vupti, nu har man helt almindelig udveksling på sine cantlieverbremser.
Finish og forarbejdning er helt efter bogen i annoniseret og blankpoleret aluminium og med en nydelig sort og lettere riflet gummikappe.  Vægten er 270 g for et sæt. Kører du på tandem fås den i en speciel version for træk af dobbelt kabel.  Den hedder 287T

Konklusion
Dia Compe 287V er et specialprodukt som udfylder det hul, mange specielt turcyklister efterspørger for at kunne cykle med racerstyr i kombination med barendskiftere og V bremser.  Produktet er lige til, og opfylder sin mission.

Der er pt ingen forhandling af disse greb i Danmark, men de kan købes på internetttet, bl. a i Tyskland hvor de er set til 32 Euro for et sæt.

Vi giver   for funktion og  for pris.

Links
Dia Compe
Rose Versand

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN