CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cannondale Synapse NEO Cannondale Synapse NEO
Cannondale cykler en lidt anden vej end flertallet med deres nye eRoadbike serie hvis førstehåndsindtryk virker meget lovende. Cannondale Synapse NEO

Cykelportalen var et smut i Heidelberg på vej hjem fra Eurobike og havde lejlighed til at se og prøve den nye Synapse NEO, der er Cannondales nye elektriske landevejscykel.

På Eurobike så vi mange nye eRoadbikes, der alle bygger på den lette og for en elmotor elegante Fazua motor. Men lav vægt og flot design er ikke alt.  Cannondale går en anden vej, og har valgt at bruge Bosch 3 generations Active Line Plus ,der er forsynet med et 500Wh PowerTube batteri, da de anser den for en bedre teknisk løsning. Samtidig skulle den nye NEO kunne give et elmæssigt løft helt op til 200 km på en opladning. Batteriet sidder indbygget i det enorme skrårør og motoren er pænt indkapslet så det virker harmonisk.

Synapse NEO er bygget omkring en Cannondale C1 aluminiumsramme og har plads til 35 mm dæk.  Rammen er udstyret med fittings til skærme og bagagebærer. De tre landevejsmodeller, NEO 1,2 og 3 er udstyret med dobbelt FSA kranksæt og  Shimano landevejs gearing 11-34.  Bremserne er naturligvis hydrauliske skivebremser.

NEO SE er til Gravel. Den udstyret med 650B hjul og 47C dæk samt en SRAM 1×11 gearing. En interessandt model for de ryttere der vil mere end asfalt.

Vi havde lejlighed til at prøve Neo 3 nogle timer i og omkring Heidelberg. Cyklen føles uhyre godt afstemt  og egentlig ikke som en elcykel. På lige stræk kan man uden problemer koble motoren helt fra, og pedalere helt almindeligt i fint tempo, uden at mærke nævneværdigt til den øgede vægt. Bosch motoren har i praksis ingen mærkbar modstand, og klarer sig markant bedre end den udbredte Fazua motor. Den er forbavsende lydløs, så du ikke forstyrrer søndagsidyllen. Kun i Turbo Mode høres en svag snerren og kun under maksimalt antrit.


Subjektivt set, er den nye Neo ingen skønhedsåbenbaring, men det opvejes til gengæld af både motorkvaliteter og de generelle køre kvaliteter, som stadig er mere pedaldreven cykel end elcykel, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt.

Vi kunne forestille os at et typisk brugsmønster for NEO vil være langdistance pendling og dem som vil køre langt uden brug af en bil for at komme til favorit destinationen. I praksis vil de fleste cyklister kun bruge motoren på stigninger og ofte i ECO Mode som er rigeligt hjælp, hvorfor den lange batteritid lyder meget realistisk.

Synapse NEO fås i fire versioner der prismæssigt ligger mellem kr. 25.400,- og kr 45.900,- NEO forventes i butikkerne i løbet af oktober måned.

Link

 

CYKELPORTALEN