CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

The final word from Eurobike 2019 The final word from Eurobike 2019
Bedre sendt end aldrig. Lidt forsinket gør vi status over 2019 udgaven af verdens største cykelmesse. The final word from Eurobike 2019

Same procedure as every year,  går gennem mit hoved, mens jeg forventningsfuld kikker ud af vinduet . på LH 370  mod Friedrichshafen, der på sine bedste dage har Alpemassivet spejlende i Bodensøen.  Dog ikke i år hvor piloten på  luftbussen har svært ved at ramme den korte landingsbane. Atter med fast grund under fødderne er gensynsglæden  altid stor og alt ser nu ud til igen at være ved det gamle. Sådan vil vi mennesker det jo flest. Alt skal gå efter plan og være forudsigeligt.  Så alle må da være glade ?  Men under overfladen lurer utilfredsheden stadig ;o) Men som Eurobikes Man in Charge Stefan Reisinger har sagt adskillige gange, så skal Eurobike tage hensyn til rigtigt mange interesser hvor sol og vind gerne skal fordeles lige.  Men når flere af de helt store spillere i branchen skifter spor dag for dag, er det endog meget svært at tilfredstille alle interesseret. Hidtil  har Eurobike formået at gøre  den store bredde af udstillere tilfredse, fremfor at prøve at gå efter de store producenters lidt primadonna agtige opførsel, når det ikke lige går efter deres hoved. En typisk attitude for de store lokomotiver som vil bestemme og sætte dagsordnen. Hidtil har Eurobike løst disse genstridigheder på en måde som har kunnet tilgodese de fleste uanset størrelse.

Cykelportalens  udsendte har fulgt cykelbranchens messe sværvægter, næsten siden dens start for 28 år siden, så Bodensee & Umgebung efterhånden er mit andet hjem, for på nært hold at vejre den globale cykel temperatur. En temperatur som i stadig større grad er præget af meget store udsving. Hele transportsektoren står under forandring, og det er vores klare overbevisning at hvis cykelbranchen ikke snart tager sig sammen og finder fælles takter fremfor de evindelige sololøb og forsøg på at kontrollere markedet, så vil de tabe de til en række mega store spillere, vi alle kender og som hidtil har kørt rundt på fire hjul.

Se den fleksible Bikepacking løsning fra Topeak 

Eurobike er kva sin størrelse, uanset hvad ens tilhørsforhold og meninger er om den, en årlig tilbageværende MUST BE event. Det afspejles  i alle fraværende brands nøglepersoner stadig har travlt med at pleje deres netværk. De skulle jo nødig gå glip af noget. Så i den retning har messen bestemt ikke mistet sin tyngde, selvom fællesskabsfølelsen har trange kår. Nuvel det er min personlige mening, men cykelbranchen er en del af et fællesskab, hvor der tages og gives og hvor der altid vil være en synergieffekt, der i sidste ende gavner ALLE også dem som midt i alle vanskeligheder ikke umiddelbart kan se dem.  I Cykelportalens optik er der reelt set IKKE noget alternativ til Eurobike. Inhouse messer og sololøb gavner kun de enkelte og sjældent ret længe, da irritationen fra kunder og forretningsforbindelser gør at mange søger hurtigt søger alternative græsgange, da de ikke længere vil stavnsbindes til kun en leverandør.

Eurobike året rundt
Med den stadig større mangfoldighed og tilbud til cykelbranchen for markedsføring, salg og promovering af sine produkter og ydelser, kommer Eurobike heller ikke længere sovende til sin position. Hvad messen mangler i fravær fra de store etablerede brands, har den til gengæld tifold i nye innovative producenter og produkter. Producenter og iværksættere som ofte har fingeren på pulsen og ser trends og tendenser længe før de store industrigiganter, og uden i samme omfang at skulle tage hensyn til store faste udgifter der skal gå hånd i hånd med stor indtjening  og aktionærudbytte, for at holde elefanten flydende. At mange af de små iværksættere så på sigt enten dør eller købes af de store er en helt anden historie. (If you can’t beat them, buy them) De mange asiatiske producenter som for størsteparten tjener til dagen og vejen som OEM leverandører til de store mærkevare  brands, begynder i større grad at blive mere selvstændige og markedsfører deres produkter under eget navn. Aldrig har Eurobike haft så mange Asiatiske udstillere. Om det på den lange bane kan fastholde messen som den vigtigste cykelmesse skal jeg ikke spå, men ret beset og til trods for et stadig større antal mindre alternative cykelmesser, der nu lidt paradoksalt i stigende grad tiltrækker mange af de gamle store brands, er de nøgternt set ingen stor trussel mod Messe Friedrichshafen, der fremadrettet i højere grad vil forsøge at blive samlingspunkt for cykelbranchen året rundt med en række nye tiltag.

Eurobikes nye sociale platform
Et af dem som længe har været efterlyst af mange, er Eurobike Connect. En digital netværksplatform der på sigt kunne gå hen og blive en branchespecifik konkurrent til LinkedIn. Den nye platform gik i luften den 16 oktober og er endnu i opstarten. For at komme godt fra start har alle udstillere på dette års Eurobike fået oprettet en gratis profil det første år. Firmaer og enkeltpersoner kan individuel konfigureres deres sider, med billeder, produkter og kontaktpersoner.  Der er søgefunktion med filter for bedre resultater. Firmaer kan præsenterer sig selv med firmaprofiler og får i opstarten 30 % rabat. Alle andre med relation til cykelbranchen, herunder også enkeltpersoner, kan indtil videre oprette en gratis profil.

Peter Frost fra Scholz og Volkmer der er projektleder  på den nye portal havde senere på dagen en spændende indlæg om fremtidens branding og digitale platforme. Et foredrag jeg havde lejlighed til at høre forud for Eurobike på Urban Media Days i Frankfurt. Interessante og vedkommende  betragtninger omkring branding, begrænsning og enkelhed i en verden som over for forbrugeren er ved at drukne i alt for mange valg. Eurobike Connect er i mine øjne et godt initiativ, primært for de små, innovative og hurtigt omstillelige firmaer som ikke vil/kan bruge kæmpe summer på ofte statiske hjemmesider som slutbrugeren lynhurtigt mister interessen for. Hvis ellers det nye værktøj udnyttet rigtigt, vil det også kunne frasortere al den ligegyldige støj som præger alle de øvrige mainstream sociale medier der trods alle deres gode intentioner i sidste ende ender som en kopi af Facebook og som i sidste ende har en anden skjult dagsorden.

Læs mere om Eurobike Connect og  tilmeld  dig her 

Årets Eurobike i tørre tal
Med  39,834 forhandler besøg, er messen igen kommet i plus med en fremgang på 6 % i forhold til sidste år. Der er dog stadig et stykke op til rekorden fra 2017 med 42.500 besøgende forhandlere. Mange tyske forhandlere har forladt messen kva de mange Inhouse messer, men til gengæld besøger flere udenlandske  forhandlere nu messen Efter et års fravær var publikums dagen tilbage med 21.240 cykelfans. En interessant betragtning er at blandt publikums dagens besøgende, kom mere end halvdelen fra ikke tysktalende lande. Et udtryk for at cykel forbrugerne er villige til at rejse meget langt for at dyrke deres interesser. Mere end 1.400 brands udstillede og 1.345 journalister dækkede begivenheden i billeder og tekst.

Dag NUL
Eurobike har de senere år haft god succes med forskellige konferencer, presse rundgange og individuelle produktpræsentationer, dagen før at selve messen åbner. Her er ro til at gå lidt mere i dybden med andre emner end lige salg og markedsføring.
Således var der fra morgenstunden deres Industry Talk. Her blev præsenteret nøgletal for det tyske marked, som er det  største og mest vigtige europæiske marked. Ifølge den Tyske Industri Forening (ZIV) var vækstraterne for 2018 gode og ser ud til at fortsætte i 2019. Således forventes et salg på næsten 3 mill cykler svarende til en vækst på 3,2 %.  Næsten en mill. ( 920.000) er elcykler er solgt alene de første seks måneder.

Presse rundgangen med simultantolkning er altid lidt af en grotesk oplevelse. Her bliver en hær af pressefolk, nærmest stående oven på hinanden med alt i heavy weight kamera og videoudstyr guidet rundt i manegen som en flok videbegærlige turister med flag og klaphatte. Det til trods, et altid fascinerende skue i byggekaos  af stande, kraner og mennesker rendende rundt som små myrer for at klargøre alt i sidste øjeblik.

Senere på dagen var der premiere på konferencen Bike Biz Revolution med en række spændende indspark til inspiration for nuværende og kommende cykelproducenter og iværksættere. Nøgle indlæggene var Connectivitet, eMobility, Branding og Simplicity med deraf mange forskellige tolkninger af hvad de begreber egentlig dækker over. De mange konferencer og workshops som sideløbende afholdes mens messen pågår, er tilbud som mange flere kunne blive klogere af.  Taiwan Taitra var på pletten med de seneste eksporttal fra Cykeltaiwan. Dem vender vi tilbage til.

Læs vores reportage om en cykelkuffert på budget her

Iværksætteri og udmærkelser
Eurobike Awarden er efterhånden lidt af en institution, men indrømmet, glansen er gået en smule af den, da den har fået hård konkurrence af en række andre priser, noget som i mine øjne på den lange cykelbane udvander prisernes reelle nytte og betydning. Det afspejles også i at antallet af indsendte produkter er faldet markant de senere år  I alt blev der givet 43 priser, heraf de ni i Guld og fem blandt startup projekterne. Som ventet var der stor fokus på eCargo Bikes, connectivitet og bæredygtighed og genbrug. Iværksætteri er den nye fokusgruppe på Eurobike. En klog disposition, da de over tid kan blive betydningsfulde for messens fortsatte eksistens .Hele dag NUL var afsat til deres fremtræden på store scene.  På selve messen var der et særligt område hvor håbefulde iværksættere kunne præsentere deres produkter og serviceydelser på en række ens udformede ministande. Efter de mange besøgende at dømme, havde de god gavn af den synergi det giver at komme i kontakt både med slutbrugere men også potentielle samarbejdspartnere blandt de mange producenter på udkik efter nyt frisk blod til cykelforretningen.  BikeBox Company fik en pris for deres cykel transportbox i genbrugspap. En så simpel og gennemført ide at man naturligt spørger hvorfor ingen har fundet på det noget før.

Se alle billeder fra Eurobike 2019 her

Dimser og Dutter
I vrimlen af de mange nye produkter har vi traditionen tro plukket lidt fra bunken. Hollandske Basil viste en ny serie regnjakker i tre forskellige snit, med et flot enkelt design som signalerer multiuse mere end cykeluse.  Finland er andet end de tusind søers land og grantræer i tusindtal. Nu vil de også være med på ebike boomet med Revonte, der viste en køreklar prototype på en kompakt integreret elmotor med automat gearkasse. Ikke de store muligheder for individuelle men ofte komplicerede emotor løsninger, men et godt bud på et simpelt og brugervenligt motor/gear system til gavn for den helt almindelige elcykel bruger.

I disse år tales der meget om, på europæisk jord, robotfremstillede cykelrammer i stort styktal der skal tage konkurrencen op med fjernøsten. De første fabrikker er allerede igang i Bulgarien, Polen og Portugal og de første forbrugere kan allerede nu cykle rundt på robot fremstillede europæiske cykelrammer, reelt set uden at vide det. Måske et uudforsket branding potentiale, i disse så bæredygtige tider hvor forbrugen går meget op i hvor ting er produceret. På materiale fronten til cykelrammer viste Canadiske Vaast som en af de første, en række cykler i den nye Allite® Super Magnesium TM  Et nyt genbrugbart materiale der er 33 % lettere end aluminium og 56 % stærkere end grade 1 titanium.  Herudover absorberer det vibrationer op til 20 gange bedre end aluminium. Vaast er et nyt søsterselskab til Niner Bikes som senest har fået megen medieomtale med deres fuldt affjedrede Gravelbike.

Kom Basalt i din kulfiberramme, Læs om StoneWeave teknologien her

På dansk og kinesisk jord arbejdes der også med nye stel materialer. Med den nye StoneWeave går CohogCo nye veje hvor smeltet Basalt  væves sammen med kulfiber fuldstændig som tekstiler. Teknologien bag det nye materiale er udviklet i Kina hvor Coh&Co også får produceret de nye rammer. En nødvendighed hvis prisen skal holdes rimelig og styktallet højt. I forhold til traditionel kulfiber som kun kan nedbrydes under meget høje temperaturer og hvad det betyder af store mængder udledning af Co2 , kan det nye StoneWeave materiale nedbrydes ved meget lavere temperaturer primært fordi der ikke bruges epoxy.  Materialet genbruges ikke til nye cykel rammer men som et nedgraderet materiale til andet formål.

I en verden hvor outsiderne stadig skal lægge ryg til hovedrysten fra skeptikere, er det set med danske cykelbriller, rart at se nogen tør vælge at gå mod strømmen og gøre tingene på deres egen måde. Movea og Lars Jensen forsvandt næsten i vrimlen men kun to meget flot designede minicykler. Et godt eksempel på at små og simpelt også kan være godt.

Stort set hele den italienske “cykel elite” var i år udvandret fra Eurobike, bortset fra et par enkelte undtagelser, der brillerede med deres nærvær på den elektriske front, nemlig det nye hotte e Road bikes. Naturligvis afhængig af øjnene der så, så var Wilier nye Cento10 Hybrid en af de mest slanke eRoadbikes på dette års messe. Den fik da også fortjent en Eurobike Award. DeRosa Merak var derimod mere voksen i størrelsen, men elegant kamufleret med runde former og en udsøgt lakering.

Læs vores reportage om de to elektriske italienere her

Markus Storck har altid været en af mine cykelproducent idoler primært for hans markante meninger og karismatiske fremtoning. Efter et års fravær og en gevaldig omstrukturering af firmaet som nu udelukkende vil sælge direkte  til forbrugeren via egne konceptbutikker og website, var de tilbage på Eurobike med en beskeden stand, og viste deres bud på fremtidens allroad cykel kaldet Grix.

Storck er tilbage.Læs om den nye GRIX her

Gravel og  Bikepacking  er på alles læber og aldrig har så mange ville ud og cykle off the beaten track. De fleste dog stadig indenfor rækkevidde med alt i moderne kommunikation. Brompton Explore er en ny limited edition af deres foldecykel nu i Army grøn  med matchende Bikepacking tasker og de genopståede tan wall dæk fra tresserne. Rigtig bikepacking bliver det nu aldrig på en foldecykel.

Tre god bud på GPS alternativer til de markedsledende brands, så vi fra Bryton CicloSport og Trim One. Sidstnævnte var yderst elegant og lignede mere en IPhone end en cykel GPS

Læs vores reportage om tre alternative GPS’er her

Tryk avler modtryk, hvor det evige kapløb mod stadig flere og flere gear på cyklen og hvad det deraf giver af real world pålideligheds problemer og hyppige justeringer, går en række brands nu den anden vej. microShift har fået et gennembrud nu hvor deres Advent gruppe ses på stadig flere og flere budget cykler. Andre følger trop bl.a BMX firmaet Box Components og TRP kendt for deres bremsesystemer.

Sluttelig en gammel nyhed der er gået ind i en ny fase. Det sidste år Ceramic Speed præsenterede shaft gearsystem kan nu også skifte gear, og har formodentlig fået de sidste skeptikere til at forstumme. Næste skridt er en med investor/producent der tør binde an med et så ambitiøst og banebrydende projekt. Specialized og Ceramic Speed har før haft god gavn af hinanden, så de burde jo være oplagte, men her er formodentlig andre modstridende hensyn at tage i forhold til de to store gear producenter S og S.

Nye samarbejder og fusioner
Adskillige cykel brands har ofte arbejdet sammen, uden at gøre det helt store nummer ud af det. Nu ser vi i stigende grad flere brands gå ud med produkter som de sammen har udviklet og markedsfører dem på flere fronter. En af dem er Bianchi der efter nogle års fravær igen er tilbage primært pga direktørskifte. Ligesom så mange andre større cykel brands kan Bianchi heller ikke sidde udviklingen på elcykler overhørig. På en stort anlagt pressekonference blev deres nye eSUV præsenteret. En elcykel platform i tre forskellige konfigurationer byggende på et joint venture mellem Bianchi, Spanninga, Garmin og Shimano. En interessandt feature er luftkølingen af motor og batteri.

Cykel Pressen er som den øvrige del af medieverdenen vor tids Big Brother, altid på pletten for at spotte en god historie, og Eurobike er altid et godt sted enten at få af- eller bekræftet rygter om fusioner og nye konstellationer. Wahoo Fitness bekendtgjorde i forbindelse med præsentationen af deres nyeste virtuelle hjemmetræner at de har købt Speedplay. Om Speedplay på sigt overlever som eget brand med deres unikke pedalsystem, eller bliver fuldstændig indlemmet i Wahoo Fitness familien er endnu for tidligt at udtale sig om. Konkurrenten Garmin har også været på indkøbstur og indlemmet Tacx i familien. Italien har adskillige producenter af cykelsæder til din kære popo. Nu fusionerer to af dem. Selle Italia og San Marco. Hvad det betyder for branding og fremtidig distribution er der endnu ikke noget konkret om. Det er der derimod om tyske Sigma Sport og VDO Cycle Computing som fremover får fælles lokation og logistik. De to produktlinier og navne bliver bibeholdt. Endelig har et andet tysk sports brand EVOC Sports, kendt for deres rejsetasker og rygsæk systemer overtaget schweiziske Tranz Bag. Overtagelsen er kommet i stand da Tranz Bag grundlægger Bendicht Luginbühl  længe har ønsket at sælge og gå på pension. Overtagelsen giver EVOC adgang til nogle teknologier og materialer de længe gerne har villet bruge i deres egen portefølje af nye produkter, og Hern Luginbühl en pæn sjat penge ind på kontoen til en sorgfri pensionisttilværelse.

Eurobike 2020 løber af stablen fra den 2 til 5 september.

Link

CYKELPORTALEN