CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Kom Basalt i din kulfiberramme Kom Basalt i din kulfiberramme
Danske Coh&Co er helt fremme i cykelskoen med bæredygtige materialer og genbrug. Nu lancerer de en high end landevejsracer kaldet Arn Kom Basalt i din kulfiberramme

Cykelbranchen gør et stort nummer ud af at fremme cyklingen som et bæredygtigt alternativ til privatbilismen, men kikker man på den fremherskende trend med cykler i kulfiber, er der bestemt ikke megen bæredygtighed at hente omkring selve produktionen. Her er stelmaterialer i aluminium, og stål stadig væsentligt mere miljørigtige.

Med en baggrund indenfor skibsbygning lagde Coh&CO fra kaj tilbage i 2015 med træcykler i det fineste aske og valnødstræ.  Som så mange andre innovative små producenter er det svært at være profet i sit eget land, og det er en smule uforståeligt, at en dansk cykelbranche ikke I højere grad bakker op omkring nye danske cykelvirksomheder, fremfor at importere en masse ens “skrammel” fra fjernøsten der skal omsættes i en fart.

Derfor må de fleste søge lykken i det store udland. Således også Coh&Co, der dog hurtigt har fået en trofast kunde og forhandlerkreds ikke mindst på det tyske marked. Siden blev de berømte da Dusseldorf cykelmessen Cyclingworld kårede deres Velosled ladcykel som årets Cargobike i foråret.

Men Coh&Co vil mere end bare være en lille nicheproducent, Sidste  år lancerede de deres bycykel  StoneWeave Erik med bæltedrev, og en ramme med en speciel assymetrisk bagramme. Denne suppleres nu af en ny gravelspecifik model kaldet Mattis Gravel med 1×11 geartrain og det cross/retro inspirerede Grevenalle bremse/geargreb vi tidligere har testet.  Endelig kommer den helt nye HighEnd Racer Arn med mere traditionel ramme men stadig med StonWeave ramme og en lavere vægt.

StoneWeave
Den nye StoneWeave materiel er smeltet Basalt som  væves sammen med kulfiber fuldstændig som tekstiler. Teknologien bag det nye materiale er udviklet i Kina hvor Coh&Co også får produceret de nye rammer. En nødvendighed hvis prisen skal holdes rimelig og styktallet højt. I forhold til traditionel kulfiber som kun kan nedbrydes under meget høje temperaturer og hvad det betyder af store mængder udledning af Co2 , kan det nye StoneWeave materiale nedbrydes ved meget lavere temperaturer primært fordi der ikke bruges expoxy.  Materilet genbruges ikke til nye cykelrammer men som et nedgraderet materiale til andet brug.

Coh&Co har valgt pålidelighed fremfor vægt på Erik og Mattis hvor vægten på rammen ligger omkring de 2 kg. Topmodllen Arn er dog væsentligt lettere kun godt 1.1 kg hvilket gør den konkurrancedygtig med traditionelle kulfiberrammer.  Ved at kombinere de to materialer de rigtige steder kan Coh&Co  opnå samme vibrationsdæmpning som andre kun kan ved at indsætte underlige kædestag og andre vibrationsdæmpende tiltag i form af pins og dæmpeanordninger.

Hvad er Basalt
Basalt er en mørk magmatisk bjergart opstået ved størkning af magma. Den indeholder ikke kvarts og findes i meget store mængder ofte  . Basalt er opstået ved størkning af magma. Der findes store mængder basalt over det meste af jorden, men den er ofte er den opsprækket, hvorfor den er vanskelig og resourcekrævende at udvinde. Basalt er i forhold til andre bjergarter som granit og marmor forholdvis  blød men alligevel med en meget høj styrke.

Erik og Mattis modellerne kan allerede nu bestilles til levering i oktober måned. Priserne ligger mellem kr 13,764,- og 18,277,- . Den nye Arn er først leveringsklar næste år og ligger prismæssigt på de omkring kr. 50.000,- for topmodellen med Campagnolo Record.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN