CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Pinarello Dogma XC 9,9 italiensk fuldblod ? Pinarello Dogma XC 9,9 italiensk fuldblod ?
Pinarello har altid været synonym med italienske fuldblods racercykler, og måske derfor var det lidt af  en overraskelse da de i foråret præsenterede deres... Pinarello Dogma XC 9,9 italiensk fuldblod ?

Pinarello har altid været synonym med italienske fuldblods racercykler, og måske derfor var det lidt af  en overraskelse da de i foråret præsenterede deres første mountainbike for cykelpressen. Dogma XC er en hardtrail mtb med 29″ hjul og umiddelbart ligner den så meget andet, men på tre punkter skiller den sig ud fra hvad der er gængs praksis på den type mountainbike.

  • Todelt asymmetrisk skråstag forbundet til saddelrøret via en stor firboltet saddelklampe
  • Lav skrå rør til rør optimeret geometri som skulle give bedre frigang for 29er hjul
  • Bremser monteret på de vandrette bagstag i modsætning til de skrå bagstag hvad der er mest normalt

 

DogmaXC02

Det mest nytænkende er Pinarellos ’Twin arm system. I korthed går det ud på at opdele de to bagstags fæstningspunkt ved sadelrøret, til to, helt uafhængige af hinanden.  Det skulle ifølge Pinarello forhindre vibrationer i at forplante sig frem gennem overrøret og derved give en mere behagelig og komfortabel kørsel.  Du kan læse vores tekniske gennemgang af cyklen fra juni måned.  Dette kombines med et firebolts saddelpindsbeslag som fordeler stress over et større areal og derved reducerer faren for brud.  Rammen er i Pinarello  Carbon 60HM1K Torayca® den samme type som de benytter på deres top landevejsrammer.  Udstyrspakken er “second to none” topkomponenter fra DT Swiss, Crankbrothers og Shimano.  Specielt Crankbrother komponenterne har stor lireværdi.  Rammen vejer 1050 gram og fås i fire størrelser.

Udstyr

  • Ramme: Pinarello Dogma XC Carbon 60HM1K Torayca®
  • Forgaffel: Fox32
  • Frempind: Crankbrothers 3
  • Styrfitting: Crankbrothers Direct Set
  • Styr: Crankbrothers Cobalt 11
  • Greb: Crankbrothers Cobalt XC
  • Bremser: Shimano XTR skivebremser
  • Gear: Shimano XTR
  • Hjul: DT Swiss XR 1450 Spline
  • Dæk: Schwalbe Racing Ralph
  • Saddel: Crankbrothers Cobalt 3
  • Vægt: 9,93 kg
  • Pris 38.000,-

Foruden testcyklen fås Dogma CX som løs ramme og med Fox 32 fjederforgaffel   til ca. 19.000,-  Derudover fås den også med SRAM gear
Dogma XC SRAM XX1  komplet til ca.  36.000,-
Dogma  XC SRAM XX komplet til ca.  40.000,-

DogmaXC05

Afprøvning
Dogma XC er et studie i asymmetrisk rammedesign som man også ser på deres landevejsrammer. Helt i tråd med tiden har man bygget et stel som giver maksimal stivhed i hovedrammen omkring styrfitting og krankboks mens man tilstræber en vis eftergivelighed i bagrammen som har kontakt med underlaget.  Det store skrårør er gjort fladt i bunden for at øge stivheden. I kombination med den noget fladere vinkel pga deres  Fork Stopper skulle den lodrette stivhed være øget.  Dogma XC er subjektiv meget behagelig at køre på. Om det skyldes nogle af deres mange tiltag er jeg personligt mere i tvivl om, da  Dogma XC er en twentyniner med de store hjulstørrelser hvilket i sig selv borger for en mere rolig køreoplevelse på specielt større grusveje. Derfor er det endog meget svært at afgøre om den specielle saddelrørs konstruktion har nogen effekt andet end et anderledes udseende.  Mit umiddelbare indtryk,  er en cykel med top of the line komponenter og med gode og forudsige køregenskaber tangerende til det lidt kedelige og anonyme, noget som bestemt ikke stemmer overens med det image Pinarello ellers normalt signalerer på landevejsområdet. Men der et jo et spørgsmål om personlige præferencer. Er du på udkik efter en mærkevarecykel med det helt rigtige “eye catching look” så er den svær at overgå, trods en kilopris på lige under de kr. 4.000,-

DogmaXC04

Konklusion
Pinarello har sat det helt store skyts i stilling for at overbevise kunderne om den nye DogmaXC fortræffeligheder, og der er da heller intet at udsætte på dens køreegenskaber som fuldblods Cross Country Hardtrail hverken fra eller til i forhold til konkurrenterne. Om det så skyldes deres såkaldte anderledes design tiltag, skal jeg lade være usagt. Under alle omstændigheder betaler man en høj pris for det.  Dogma XC appelerer  i min øjne mere som cykel nr. 2 til hardcore Pinarello fans, der naturligvis  skal have det prestigefyldte mærke på skovtraktoren.  For alle os andre er der bedre alternativer til prisen.

Vurdering-3

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN