CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Nyt spansk cykeltøjs brand på det danske marked Nyt spansk cykeltøjs brand på det danske marked
Spanske Gobik der udvikler og producerer cykeltøj med et markant frisk design er nu repræsenteret i Danmark gennem CyclingPeople Nyt spansk cykeltøjs brand på det danske marked

GOBIK er en spansk producent af cykeltøj. Etableret for 10 år i siden i den lille by Yecla sydvest for Valencia i et område kendt for møbelproduktion.

Jose Ramón Ortín der er direktør fortæller: “ At starte produktion af cykeltøj her var lidt ligesom at lave astronaut dragter. Traditionelt har Yecla-området været dedikeret til møbler, polstring og madrasser, så det var let at oprette en møbelfabrik, for her er der maskiner og folk med uddannelse, men da vi startede, måtte vi uddanne folk fra grunden. Dengang kompenserede vi for vores uerfarenhed med stor entusiasme. Vi var nødt til at overbevise os selv om, at det var det, vi ønskede at gøre og skubbe fremad ”.

Hans højre hånd og produktchef, Alberto García, nikker på hovedet og understreger: ”Da vi startede, havde vi ikke ressourcer, og de var heller ikke inden for rækkevidde, fordi vi simpelthen ikke vidste, hvor vi skulle henvende os, eller hvem vi skulle tale med … det har sine vanskeligheder, for det er slet ikke let at starte en virksomhed fra bunden ”.

Denne forretnings galskab er nu ti år gammel og vedholdenheden har båret frugt. Gobik er idag et velanset cykeltøjs brand med mere end 100 ansatte som eksporterer cykeltøj til halvdelen af ​​verden gennem digital handel og et bredt netværk af forhandlere og distributører.

Cykelrytterens DNA
Gobik har en fornem stab af spanske cykelambassadører der tæller Alberto Contador, Ivan Basso, Carlos Coloma og Julien Absalon som hver især repræsenterer branded ved adskellige cykelløb og cykelevents bl.a Mallorca 312, Titan-dessert ørkenen og Madrid-Lissabon.

Gobik er herudover teknisk partner for flere professionelle cykelhold, både landevejscykling og mountainbiking, som Caja Rural, Kometa-Xstra, Casa Dorada-Cronos, Absolute Absalon og BH-Templo Cafés.

Lidenskab den bærende kraft
De to iværksættere har ingen baggrund indenfor tekstil og tøjindustrien. José Ramón Ortín er oprindelig industritekniker, og arbejdede i et firma der udviklede og producerede motorcykel hjelme. Alberto García er arkitekt, og kommer fra byggesektoren, men har altid været fascineret af produktudvikling og design. Så med Gobik har de stort set måtte klare alt selv som designere og mønster producenter. Lave deres egne marketingsplaner og tage ud og sælge tøjet …

Men det vigtigste at være i stand til at udvikle et produkt du tror på og kan lide, lidt ligesom en lidenskab for en hobby.Denne progressive tilgang tillod dem fra starten at tilføre deres produkter  “friskhed” med dristige kombinationer af farver og mønstre Herfra stammer også et af deres slogans

“Non conformist”, som de normalt føjer til nogle af deres designs såvel som i hashtags, de bruger på sociale netværk. Gobik har altid ønsket at ligge over gennemsnittet kvalitetsmæssigt, men med behørig hensyn til efterspørgsel og fornuftige detailpriser.

“Vores tøj må gerne have påmindelser om almindeligt tøj med farver og design som kan sammensættes på forskellige måder. Da vi begyndte at udvikle tøj til cykelklubber og teams var vi meget bevidst om at firmalogoer ikke skulle ødelægge helhedsindtrykket” fortæller García

Fremtiden
Udviklingen på cykeltøj er ved at have nået et niveau hvor det efterhånden er svært at opfinde noget nyt. Genbrugsmaterialer og bæredygtighed er vejen frem samt en ny kollektion af tøj til den fremadstormende gravel trend.

Interesserede kan kontakte CyclingPeople der nu er dansk agent for mærket.

Link

CYKELPORTALEN