CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Intet helt som det plejede på 2018 udgaven af Eurobike Intet helt som det plejede på 2018 udgaven af Eurobike
Eurobike 2018, et skridt frem og to tilbage. Vi slutter dette års Eurobike reportager af med en statusrapport. Intet helt som det plejede på 2018 udgaven af Eurobike

Interbike og Taipei Cycle Show står for døren, så det er på tide at gøre status for årets Eurobike reportager med en slutreportage, inden reportagerne fra USA og Asien.

Ikke helt som det plejer
Årets Eurobike messe er altid den messe cykelverdenen ser mest frem til, selvom intet i år var helt som det plejer. Med start den første weekend i juli var den rykket usædvanligt tidligt frem. En beslutning der satte sit tydelige præg og viste nye takter når man bevægede sig rundt i de mange messehaller, hvor aktivitetsniveauet og udlægning af stande var langt fra, hvad det plejer. Således var der usædvanligt tomt på udendørsarealerne og demo området var en skygge af sig selv i forhold til tidligere. I flere af hallerne var der oceaner af plads mellem standene og mange specielt af asiatisk herkomst, var vokset gevaldigt. De normalt talrigt fremmødte store tyske lokomotiver var væk og de tilbageværende havde fordoblet udstillerarealet.

Tendenser og trends har vi været omkring utallige gange og frasen er efterhånden temmelig slidt, når man som reporter regelmæssigt har besøgt messen siden dens start for 27 år siden. Alligevel kan jeg ikke lade værd med at drage visse sammenligninger. Da Eurobike i sin vorden, var en alvorlig konkurrent til Køln Messen og siden fik denne væltet af pinden, var knallerter og scootere de altoverskyggende produkter og de nye smarte mountainbikes fra Guds eget land, fik allernådigst en beskeden plads godt gemt af vejen hvor der nu lige var plads på den arealmæssigt klemte Køln messe. Denne udvikling ser vi nu med omvendt elektrisk fortegn ved Bodensøen, hvor alt i elektrificeret isenkram dominerer og der skal kikkes godt efter for at finde de ganske almindelige pedaldrevne ”havelåger” nu med en mindre fremtrædende position. Sikkert godt for branchen, forretningsmæssigt, men hvad med folkesundheden og miljøet :o) Det er en smule trættende til stadighed at høre de tomme floskler om miljø og bæredygtighed for elcykler og batterier. Det er business as usual men nu bare med elektrisk fortegn.

StartUpPitch
Et nyt og frisk cykelpust blandt de mange ”dagenførdagen” aktiviteter om lørdagen var StartUpPitch hvor håbefulde iværksættere havde mulighed for at præsentere produkter som for manges vedkommende var tænkt lidt mere ud af boksen end det man fandt i de store udstillingshaller.  De mest modige havde indsendt deres produkter til en Eurobike Start-Up Award. Hver af de 20 finalister fik tre minutter til at overbevise publikum og et dommerpanel om netop deres produkts fortræffeligheder. Blandt de mange præsentationer var der en del sjove og skæve indfald, bl.a. en oppustelig cykel campingvogn. Blandt de præmierede produkter var et sæt cykelbriller med indbygget bakspejl og en cykelanhænger der fungere som bagagebærer når den ikke er i brug.

Læs mere om iværksætteriet her

Dansk innovation
CeramicSpeed løb med den meste opmærksomhed med deres Driven, hvor de udfordrer de gængse udvendige gearsystemer. Med udgangspunkt i det årgang 1899 gamle Columbia Shaft Drive, der siden blev til kadantrækket, går de et skridt videre og monterer det på en helt flad 13 gears plade. Gearskiftet fungerer nu ved at flytte den roterende aksel frem og tilbage over kransen. Et system som i sin færdige udgave højst sandsynligt vil være motorstyret.  Systemet er langtfra køreklar og fungere stadig kun med et gear. Det skulle angiveligt have en større virkningsgrad end de eksisterende udvendige gearsystemer. Men modigt at se nogle tør udfordre den gængse teknologi. Ceramic Speed blev da også belønnet med Eurobike Award for innovation og nytænkning.

CohogCo har pæn succes i udlandet med deres flot håndværksmæssigt udførte træcykler. Den har fået følgeskab af en klassisk LongJohn ladcykel i ny og spændende indpakning. Træfibrene er nu udskiftet med kulfiber og en helt unik mono forgaffel, der eliminerer de styrings og vridningsmæssige problemer den originale LongJohn kæmper med.

Læs mere om de danske udstillere her

Movea går mod strømmen med stadig mere komplekse elcykelløsninger, for de cyklister hvor det primære stadig er cykling ved egen kraft men som gerne vil have lidt hjælp af og til. KISS (Keep it simple stupid) er nøgleordet her, med udgangspunkt i en klassiske minimalistiske stålramme på ”små” 20 eller 24” hjul, der ofte er en bedre løsning i tættrafikeret bymiljø. Motor og batteri sidder i bagnavet med opladning som vi kender det for hybridbussernes motorbremsning.

Læs mere om de alternative elcykler her

ti, elleve, så tolv og nu tretten
Mens Campagnolo SRAM og Shimano endnu kun er nået til tolv i rækken af stadig flere gear på bagkransen overraskede spanske Rotor med deres hydrauliske 1×13 UNO gearsystem der tilmed er fuldt ud kompatibel med både landevejs og mountainbike skiftere. Hydrauliske gearsystemers berettigelse kan diskutteres, men et forfriskende alternativ til alle de batterier…

Læs mere om Rotor nye gearsystem  her

For de tunge drenge og piger
Cargobikes på batterier er det helt store hit. Allerede på forårets mindre europæiske messer så vi de første indikationer på dette fremadstormende segment, som i mine øjne udnytter elmotorens potentiale på en fornufts orienteret og praktisk måde, frem for eMTB og eRoadbikes der primært bare er for sjov, så naturligvis havde Eurobike dedikeret en hel hal, tilmed deres største, udelukkende med elektrificeret transportkøretøjer.

I 1993 grundlagde Benno Baenziger sammen med Jeano Erforth Electra. Et cykelmærke som har gjort sig bemærket med cruiserbikes i spraglede farver og med høj funfaktor.

Benno Bikes er hans nye mærke udelukkende med elektrificerede transportcykler med lang akselafstand og masser af plads til forskellige bagageløsninger. Hvis vi på nogen måde skal gøre os forhåbninger om en reduktion af privatbilismen og alle de problemer den medfører, så er dette afgjort en af de praktiske løsninger som kan gøre cyklen til et alternativ for små firmaer og børnefamilier.

Elektrisk EPO på tynde dæk
Som forventet kaster industrien sig nu over eGravel og eRoadbikes. Ikke mindst de italienske brands, kendt for deres flotte landevejsracere, kaster alle principper over styret og lancerer elektriske udgaver af deres landevejsracere, som undskyld mig, designmæssigt er langt fra det som jeg forbinder med flot italiensk design. Om det slår an eller flopper som Fatbiken må fremtiden vise.

Læs mere om den italienske kovending her

Eurobike Award
Året uddeling af Eurobike Award var sædvanen tro en god indikation for, hvor branchen syntes på vej hen. Således var der kun en´ landevejscykel blandt de premierede produkter. Den var så til gengæld  temmelig spektakulær og radikal i sin opbygning.
Tour de France er altid stedet hvor alle de store brands lancerer deres bud på den ultimative Aerobike. Fælles for dem alle, er at de bygger på de samme principper, med behørig hensyn til UCI regelsættet.

Tawanesiske Ceepo Shadow-R er revolutionerende på tre punkter. Ved at lægge forgaflen ned vil den ene halvdel af gaflen være foran hjulet og give læ for den kontra rotations modstand hjulet giver. Der er ingen skarpe kanter på rammen, så alt er så og sige spejlet for at eliminere vindmodstand. I praksis er Shadow-R næsten usynlig for vinden fra front til bag. Shadow-R blev præmieret for, Innovation, Brug af materialer, Ddsign og Tilført nyværdi. Juryen udtaler at hver eneste detalje er optimeret udelukkende for aerodynamik uden skelen til vedtagne normer og regelsæt. Resultatet er et unikt design hvor den traditionelle ramme med for- og baggaffel er helt elimineret. En fornem repræsentant for hvad en Eurobike Award skal være. En pris for det usædvanlige og helt nytænkende produkt. I alt blev 40 produkter præmieret, heraf de 12 i det eftertragtede metal GULD.

Læs mere om den iøjnefaldende Aerobike her

Fra siddesår til varme fødder
På påklædningsfronten var det sparsomt med nytænkning, men et par stykker løb dog med en del opmærksomhed. Et udtagelige siddeindlæg til at komme i underbukserne og en smart rygsæk med indbygget regnjakke fra det nye italienske brand For.Bicy. For helårscyklister viste Racer eCover et skoovertræk med indbygget varmelegeme, lige til at putte under juletræet til farmand. Alene det lille display på siden skal nok score højt på lire kontoen på søndagsturen

Læs mere om innovative tøjprodukter her

Fra A til B med og uden watt
ilI årevis har Garmin næsten haft monopol på ægte AtilB cykelnavigation, som det af uransaglige veje aldrig rigtigt er lykkedes for de nærmeste konkurrenter bare tilnærmelsesvis at gøre efter. For de flestes vedkommende er det stadig kun vej til vej visning, der  skal planlægges på forhånd. Hvor svært kan det være ? Bryton bruger som Wahoo monokromatiske skærme for at øge kontrast og ikke mindst batteritiden som for visse af modellerne nu er oppe på over 30 timer. Lezyne øger paletten af kompakte GPS’er hvor nyeste topmodel har fået vendbar skærm.
Stages Power har godt fat i pulsmålingens afløser Wattmåling. Deres anden generations Stages Dash computer har fået farveskærm og GPS navigation. Test er på vej…

Læs mere om de nye GPS produkter her

Shimano er et af Eurobike trofaste lokomotiver, hvis kæmpe stand, altid er et sandt skue i gennemført stil og masser af overskud. Naturligvis var der fokus på deres nye XTR og 105 grupper. Gravel og Bikepacking er nu endelig nået ud til de japanske øer, og man kunne glæde sig over et overdådigt udvalg af cykeltøj, cykelsko, tasker og andet tilbehør fra Shimano, Pearl Izumi og PRO, langt fra den stramtsiddende lycrastil, og som dækker den cyklist der har en lidt mere pragmatisk holding til cykelsport.

Handikapcykler er ikke noget som der tales så meget om, men Danske PF Mobilty fortjener alligevel omtale. De havde i år fået en meget markant placering i den østlige foyer hvor al trafikken til og fra hallerne og pressecenteret gik forbi. Det gav en overvældende interesse så det var en træt men glad eksportchef Niels Danielsen der kun tage hjem efter tre hektiske dage.

Tilbage på sporet
Hvor Eurobike hidtil har været klippefaste i deres messedatoer i august/september, var i år præget af en vis tøven. Således blev der om fredagen før messen startede udmeldt at 2019 udgaven ville blive afholdt fra den 31 juli til den 3 august. På messens sidste dag om tirsdagen blev de så flyttet yderligere så 2019 udgaven bliver fra 4 til 7 september, altså tilbage til udgangspunktet. Samtidig genindføres publikumsdagen om lørdagen. Efterfølgende kunne de offentliggjorte besøgstal for årets messe også indikere at sidespringet ikke havde haft den ønskede effekt. Om panikhandlingen så har skadet messens fremtidsudsigter på den lange bane, kan kun tiden vise. Eurobike chef Stefan Reisinger havde en del af forklaring på pressemødet om lørdagen hvor han gav udtryk for at det var svært at dele sol og vind lige når nogle af af de mest betydende interessehavere, til messen i 11 time pludselig skifter holdning. I det hele taget noget som præger cykelbranchen i disse år med masser af uro og evindlige udskiftninger …

Den for fagpressen afholdte Eurobike Media Days fastholdes til starten af juli måned.

I alt udstillede 1400 brands deraf mere end hundrede helt nye. Besøgstallet faldt med mere end 5.000 til 37.379 mod sidste års 42.590. Specielt de tyske forhandlere udeblev men alligevel var 96 lande repræsenteret.

Denne artikel har været bragt i Cykelbranchens august nummer i en lettere redigeret udgave.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN