CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Universelt hydraulisk 1×13 geartrain fra RotorBike Universelt hydraulisk 1×13 geartrain fra RotorBike
RotorBike hydruliske 1x13 geartrain er interessandt da den kan benyttes på tværs af forskellige cykeltyper og setups. Universelt hydraulisk 1×13 geartrain fra RotorBike

På dette års udgave af Eurobike, hvor stort set alle producenter koncentrerer sig om alt hvad der kan elektronificeres og elektrificeres, var det rart at se nogle få producenter gå mod strømmen. RotorBike fik fortjent en Award for deres Inpower kranksæt, men det var på deres stand at de præsenterede den helt store overraskelse.

Tilbage i 2015 præsenterede RotorBike deres første fuldt hydrauliske landevejsgruppe UNO.  En gruppe udviklet i samarbejde med Magura og hvor både bremser og gearskifte foregår fuldt hydraulisk på den traditionelle 2×11 platform.

 

Mens de store producenter endnu “kun” er nået til 12 krans kassetter, lægger RotorBike endnu en til, så tallet nu er 13.
Den nye gruppe er temmelig universel, og vil kunne fungere både med landevejsgreb og flatbar skiftere og med både 1×12 og 1×13. Fordi indekseringen sidder i bagskifteren bliver dette setup mere simpelt.

For at kunne fungere med den nye 13 speed kassette skal der benyttes et ny udviklet nav, for nuværende kun Revolver fra Rotor. Men gruppen kan også fungere med eksisterende 12 speed fra Shimano og SRAM. Senere kommer der et løst CNC fræst kassettehus der kan sættes på andre hjulnav.  Det nye piskeris af en mega kassette 10-52t med springene 10-11-13-15-17-19-22-26-31-37-44-52  vejer kun 335 gram hvilket gør den lettere end konkurrenterne  SRAM Eagle og Shimano XTR.

En spændende alternativ geargruppe, som vi håber at kunne vende tilbage til, når den fuldt funktionsdygtige gruppe er klar på markedet.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN