20 gange Eurobike
MESSERNyheder 3. oktober 2011 CYKELPORTALEN
Trods 5 dage, nye vandresko og rigeligt med hukommelseskort og batterier til fotoudstyret, så er Eurobike nu så stor og mangfoldig, at det er stort set umuligt at dække alt i detaljer. Vi gjorde alligevel et forsøg.
For første gang nogensinde i Eurobikes 20 årige historie var det en elcykel som løb med den største opmærksomhed, og vel og mærke en fra arvefjenden nemlig en bilproducent. The Smart Ebike fra bilproducenten af samme navn, trak folk til som en magnet i hallen hvor den blev udstillet. Selvom den stadig er på prototypestadiet fremstår den som et skoleeksempel i flot industrielt design og funktionalitet, der viser vejen for hvordan det skal gøres. Det bekræfter også endnu engang, at det med enkelte undtagelser ikke er fra cykelbranchen, vi skal finde de store nyskabelser, når talen falder på elcykler, hvis producenter over en bred kam, stadig ikke har forstået at pakke varen pænt ind.
Markedet er ved at flytte sig
Et andet tegn på at markedet for cykler måske er ved at flytte sig, var dommernes valg af guldpriser til den prestigefyldte Eurobike Award. Kun én racercykel og én mountainbike fandt nåde for dommernes kritiske blikke, mens de øvrige vindere var udtryk for cykler og udstyr henvendt til dagligdagssegmentet. En beslutning som vi hilser velkommen, da markedet for racercykler og mountainbikes længe har været mættet. Det er på tide branchen vågner op og for alvor viser noget mere nytænkning minded på hverdagscyklister. Det var denne års Eurobike Award en god indikation på.
- Se vores billedreportage fra Eurobike Reward 2011 her
Eurobike stadig i førertrøjen
Trods ihærdige forsøg fra konkurrerende messer, formår Eurobike stadig at bevare førertrøjen og vokser stadig. Mere end 40.000 besøgende fra mere end 100 lande, 1800 journalister og alene 20.000 på publikumsdagen giver trængsel i mere end en forstand. Smertegrænsen er nået for hvor meget cykelisenkram der kan presses ind i de eksisterende 14 haller. Trods adskillige vejomlægninger er det trafikale kaos til at få øje på, også selvom at arrangørerne gør et forbilledligt arbejde ved at tilbyde alternative transportformer med gratis busser, tog og lånecykler, vælger de fleste stadig at komme i bil. I mine øjne er det temmelig dobbeltmoralsk, at folk som lever af at sælge cykler vælger bilen som det primære transportmiddel. Et lille regnestykke: Fra Lindau tog det over en time i bil mens turen kunne gøres med tog, bus og cykel på 25 min. Det giver god samvittighed og frisk luft…
Trends og tendenser
Har man fulgt Eurobike gennem de sidste 20 år, kan man ikke længere med god samvittighed forsvare at tale om trends og tendenser, og slet ikke når de gamle billeder tages frem af skuffen fra for de sidste 15 år. Her må det konstateres, at der egentlig ikke er sket det helt store. Det skal i hvert fald findes bag facaden i nye og bedre materialer. Derfor vil jeg afholde mig fra at komme med den slags udtalelser denne gang, men blot opsummere de for mig vigtigste nyheder.
Demoday
Igen i år var demodagen beriget med strålende solskin fra morgenstunden som lokkede de mange forhandlere og journalister ud på cyklerne. Mangfoldigheden var tydelig: Hvad der startede som en event hovedsagelig for racercykler og mountainbikes, har bredt sig til at omfatte alle typer af cykler.
Alene folks glade ansigtsudtryk fortalte at dette arrangement er en kæmpesucces.
- Se flere billeder fra demodagen her
Dagligdagscykler
Dagligdagscykler bliver der flere og flere af og designmæssigt er producenterne nu for alvor ved at komme efter det med smukke og funktionelle cykler, som kan tage kampen op med det, vi i årevis har været vidne til på markedet for racercykler og mountainbikes. Cykler skal sælges med sjæl og image og ikke bare som et tohjulet transportmiddel. Koga Super Metro var en af slagsen hvor design og funktionalitet går op i en højere enhed. En smuk cykel…
- Se billeder af flere cykler fra Eurobike 2011 her
Racercykler
Trods UCI’s vægtkrav bliver racercyklerne stadig lettere og stivere og lidt modstridende også mere komfortable. Aluminumsrammer er på tilbagetog og mange monteret med den nye elektriske Di2 Ultegra Gruppe. Indtil videre er det lykkedes Shimano at vende interessen for mærket til deres fordel. Om det holder på længere sigt, kan kun tiden vise. Enkeltstarts- og landevejscykler smelter sammen, i hvert fald hvis vi skal tro Cervelos og Scotts ingeniører med deres nye S5 og Foil rammer.
En sjov cykel som viser vejen for alternative materialer var bambus racercyklen Boo R som kombinerer Bambus rør med kulfiber muffer. En cykel som i test bliver sammenlignet med de bedste racercykler og signalerer bæredygtige alternative materialer.
- Læs vores reportage om Bambus fremfor kulfiber her
Sidste år viste BMC Racing en ramme i kulfiber som var vævet. Trods det at BMC har vanskeligheder, er det et godt bud på en fremtidig produktionsteknologi for kulfiber. Tyske Braid har gjort dem kunsten efter med en tilsvarende teknologi, som designmæssigt er yderst vellykket ikke mindst med deres mono bagstag. Selvom cyklen endnu er på prototypestadiet, blev den belønnet med en Eurobike Award.
Strøm på cyklerne
Elektriske cykler og elektriske drivsystemer vælter frem. Shimanos Ultegra Di2 var det helt store trækplaster, mens Campagnolo må se sig overhalet indenom og stadig kun viser store plakater om at deres e-Record er på vej. SRAM har indtil videre ingen planer om at følge efter, da de stadig anser teknologien for at give flere ulemper end fordele. SRAM vil over de næste tre år i stedet lancere nye produkter indenfor Urban segmentet på tre områder: Indvendige, udvendige og elektriske gear. En spændende udvikling…
- Se flere elcykler her
Elektroniske styringssystemer til elcykler er fremtiden, hvis vi skal tro NuVinci med deres Harmony og TransZ med deres ATS. Begge systemer virker meget overbevisende, da den intelligente elektronik observerer cyklistens brugsmønster og tilpasser systemet efter det. Samtidig bliver motor og batteri belastet mindre og giver derved længere levetid.
- Læs vores reportage fra præsentationen af NuVinci Harmony i Mainz her
To el-cykelproducenter skal fremhæves The Smart E-bike fra Daimler som burde tjene som inspiration for andre mht. til design og integration og franske Velo Solex som genopstår iform af en E-moped og el-cykel under navnet Solex. Det franske ikon har høje ambitioner om at retrolancere tohjuleren, som en pendant til BMW og Fiat s firehjulede Mini Cooper og Fiat 500.
Batterierne bliver mindre og mere effektive. Protanium med danske rødder viste det hidtil mindste og letteste batteri til en elcykel. Det forventes på markedet næste år. Protanium fik også en Eurobike Award for deres integrerede batterisystem i rammen. Motorerne bliver kraftigere og mere effektive som f.eks. Bosch 500 watts model.
Et andet dansk mærke som også ganske intelligent har skjult det klodsede batteri ved at integrere det i den lukkede kædekasse er Pro Movec. Batteriet tages nemt ud til opladning og isættes lige så nemt igen. Når man passerede cyklen kunne ingen jordisk sjæl se, at det var en elcykel.. Det var forståeligt at Pro Movecs stand var belejret af ivrige folk fra østen forsynet med stort udvalg af fotoudstyr.
Specialcykler
Efter fremkomsten af elcykler er der kommet fornyet fokus på de trehjulede liggecykler, som nu er et reelt alternativ til elbilen på de korte distancer.
Et andet område, som også er i vækst, er transportcykler i alle afskygninger. I det hele taget er branchen ved at bevæge sig væk fra de stereotype opfattelser af cykler til bestemte formål og lancerer nu mere praktisk orienterede cykler, som kan bruges til lidt af hvert og af alle og enhver.
Dahon vs Tern
Et af de større samtaleemner på Eurobike var familiestridighederne mellem Dahon’s grundlægger David Hon og dennes søn Josh Hon, som tidligere på året præsenterede sit eget cykelmærke Tern Bicycles. Kontroversen skal findes i patentrettigheder samt at 70 nøgle medarbejdere er fulgt med over i det nye firma. En lidt trist historie, som ikke gavner nogen af parterne.
Begge firmaer havde for øvrigt stort anlagte præsentationer med tydelige paralleller til computer- og modeverdenen. Joh, Steve Jobs og hans æbler har ikke levet forgæves. Dahon vil stadig dække bredt og alsidigt, mens Tern Bicycles koncentrerer sig om 5 grundmodeller i foldecykler med fokus på høj kvalitet og gode køregenskaber. Tern Bicycles bliver for øvrigt distribueret i Danmark gennem den store tyske cykelgrossist Hartje fra starten af det nye år.
Mountainbikes
Vi så det allerede sidste år, at cyklen med de tykke dæk nu skal have store 29”hjul. Men i år var det for alvor slået igennem, og alle producenter har nu én, ja mange ”twentyninere” i programmet. I kølvandet er opstået rene 29” mountainbikemærker. Samtidig er producenterne af forgafler og hjul vokset markant. Mit bud er at 26” langsomt udgår og helt erstattes af 29.”
Koga har som de hidtil eneste, relanceret deres kendte World Traveller turcykel i en 29” udgave. Som gammel turcyklist kan jeg kun hilse det velkomment. Fordelene syntes her mere oplagte end for mountainbikes. Så hvem ved, måske det er en ny (undskyld der kom fy ordet) trend. Det mente dommerne af Eurobike Award, som kvitterede med en guldpris.
Tøj og udstyr
Cykeltøj skal ikke mere ligne cykeltøj. Helt almindeligt tøj i klassisk design med cykeltøjets funktionalitet er vejen frem, hvis man spørger Brooks, Brompton og Endura, der alle viste nogle meget elegante jakker, der bestemt ikke leder tankerne hen på cykeltøj i traditionel forstand.
AGU kunne vise en cykelhjelm i neutrale og afdæmpede farver udelukkende tiltænkt dagligdagscyklisten – en tendens der helt klart kan ses i cykelhjelmsprogrammerne til den kommende sæson.
- Se cykeltøj billedreportage her
Smartphonen og specielt Apples I phone har for alvor fået tag i cykelfolket. Aldrig har der været så meget udstyr og software specielt udviklet til cykling og til I-phonen, og det er lige fra etuier, cykelholdere og GPS software. Mange elcykelproducenter bruger nu smartphonen som en gennemtænkt kontrolenhed der giver en helt ny funktionalitet, hvad tyverisikring angår.
- Se vores billedreportage på cykeludstyr her
Først fik vi cykelcomputeren, så kom pulsuret og GPS’en. Nu hedder det ”effektmåling til folket” lige fra de forkromede fuldt integrerede løsninger fra firmaer som 3T til de fikse systemer indbygget i pedalen fra Garmin. GPS ser nu også for alvor ud til at erstatte den traditionelle cykelcomputer, så forbrugeren kan se frem til ikke længere at skulle fumle med magneter og opmåling af hjulstørrelser.
- Læs vores Eurobike reportage om 3T effektmåling her
Ordentlig lys på cyklen flytter sig nu for alvor. Ud med tidligere tiders Nefa lygter, og ind med superkraftige og effektive lysdioder som drives af navdynamoer, alt sammen noget som kan forvandle nat til dag både til gavn for cyklisten og for sikkerheden. En af de mere gennemtænkte dynamoer var Biologic Joule II, som ved en simpel drejebevægelse mekanisk slås fra når den ikke er i brug Herved opfører den sig som et almindeligt nav uden induktiv modstand. Genialt.
Bæredygtige materialer
ECO bølgen har fået tag i cykelbranchen. Farvestrålende emballage og indpakning forvinder næsten, eller erstattes af genbrugspapir og pap. Kork som sadel materiale og Bambus som ramme og bagagebærer er andre mere fantasifulde kreationer. Sjovt nok nævner ingen kulfiber som det rene ressource og miljømæssige spild, money talks…
- Læs vores reportage fra præsentationen af Selle Royal Becoz sadlen her
Danskerne på Eurobike
Selv lille Dannevang var repræsenteret på verdens største cykeludstilling. Her skal nævnes GripGrab med deres cykelprodukter til hænder og fødder, Reelight med deres Induktionslys som nu kommer i en permanent lysende model , Ceramic Speed med deres keramiske lejer som eliminerer gnidningsmodstanden markant, YAKKAY hjelme bl.a den første børnehjelm med klik system til indstilling af hovedstørrelse samt Viva Design Cykler som er genopstået på nye hænder.
Links til Eurobike News reportager på enkelt produkter
CYKELPORTALEN
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Er aluminium et dårligt stelmateriale
- Affjedret frempind fra USE Components
- Når verden blev for meget
- Promovec overtager Viridus
- Loady er lille af størrelse men stor af last
- Book et cykelforedrag
- Cykel grus på den Cimbriske halvø
- Bosch vil gøre stjålne elcykelbatterier værdiløse
- TEST: CatEye GVolt 100
- International cykelmesse kalender 2025
- TEST: Pirelli Cinturato Gravel RC-X
- Dagligdags cykling nedsætter risiko for tidlig død
- Pilgrim på cykel
- 30 mio. kr. skal løfte fynsk cykelmekka til næste niveau
- Cykelgear og Cykelpartner fusionerer
- Selle Italia køber Vittoria cykelsko
- Nyt kompakt motorsystem fra Mahle
- Banebrydende Mountainbike
- Ny landevejscykel inspireret af design fra 90′ erne
- Eurobike forsøger at lukke udstillerhullet efter markante afbud…