CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: Konggaard BESØG: Konggaard
I rækken af besøg hos de danske cykelgrossister, er vi denne gang på besøg hos Konggaard ApS som til daglig drives af Peter Konggaard. BESØG: Konggaard


I rækken af besøg hos de danske cykelgrossister, er vi denne gang på besøg hos Konggaard ApS som til daglig drives af Peter Konggaard.

Hvordan startede det hele ?

Peter Konggaard fortæller
Jeg har kørt cykelløb siden 1980, er udlært i møbelbranchen og har boet en del år i London, hvor jeg også var selvstændig, så det med at have eget firma, har jeg prøvet allerede fra en tidlig alder.

Indtil 1999 var jeg ansat som Direktør for Cycleurope DK A/S med base i Silkeborg, hvor vi stod for salget af Peugeot Cykler og Adidas cykelbeklædning. Cycleurope valgte i 1999 at samle alle gruppens danske aktiviteter hos Kildemoes og dermed blev selskabet i Silkeborg lukket. Jeg forlod cykelbranchen for en kort bemærkning, hvor jeg bl.a. arbejdede hos Nordisk Tekstil som eksportchef, inden jeg i 2001 besluttede at starte eget firma. Starten foregik på min privatadresse i Silkeborg, men siden flyttede vi til HC Andersens fødeby hvor firmaet i dag har til huse i egne nyerhvervede bygninger tæt ved havnen.

Hvad ligger til grund for valg af agenturer ?

Det ville naturligvis have været det letteste at have startet med agenturet på et etableret mærke, men jeg syntes historien fortæller at fabrikanterne flytter rundt med deres grossister efter for godt befindende. Derfor ville jeg fra starten have fod under eget bord, med mit eget varemærke for at bevare den fulde kontrol.

Et reklamebureau hjælp mig med at finde et egnet navn og logo. Jeg startede forsigtigt ud med en sko fabrikeret af Vittoria i Italien. Siden har vi bredt os til i dag at dække hele cykeltøjs segmentet lige fra sko og tøj til hjelme og briller. XTREME har fra starten været tænkt som et “Value for Money” brand, med et moderne design og gennemtænkte tekniske detaljer.

Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet contra direkte handel ?

Generelt set syntes jeg at de danske cykelforhandlere er alt for langsomme til at tage kampen op, og etablere e-handel. Der er kun få cykelforhandlere som rigtigt har etableret sig med e-handel, ellers er det de rene internetbutikker som dominerer det danske marked. Vi handler med nogle få af dem men stiller naturligvis visse krav. Et af dem er, at de skal have en sikker betalingsordning og kunne modtage betaling med Dankort. Vores primære kunder er og bliver cykelhandlere, hvor kunden kan se, røre og prøve vores kollektion.

Er det svært at være cykelgrossist i DK ?

Med en årlig vækst på mellem 10 og 20 % egentlig ikke. Det var naturligvis svært i starten at skulle etablere sig med et helt ny mærke, ikke mindst økonomisk, da vi skulle købe et stort lager fra starten, det var især en kæmpe udfordring med sko fra fjernøsten, hvor mindste bestilling typisk er en 20 fods container med ca. 2500 par sko. Jeg har fra starten haft et super samarbejde med Jyske Bank som har bakket mig 100% op, også i de første svære år, hvor især lageret var for stort i forhold til omsætningen. Men det er da gået over al forventning og vi kan i år fejre 10 års jubilæum.

Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlere ?

I de første år leverede vi varer direkte fra vores 2 salgsvogne, men da vores sortiment hele tiden er blevet udvidet er dette ikke længere 100% muligt. Vi deltager på cykel og forhandlermesser samt bruger vores katalog og prislister. Vi bruger også nyhedsbreve sendt pr. email. Vi har en B2B forhandlerwebshop på nettet, hvor vi fra tid til anden har specielle tilbud som kun er tilgængelige i netshoppen. Vi ekspederer varer fra dag til dag som sendes med DPD. Vi har fra dag 1 bestræbt os på at være lagerførende, i hele vores sortiment. Dette er en afgørende faktor for vores succes.

Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne ?

De primære kilder er vores trykte katalog, vores hjemmeside, cykelmesser og annoncer i magasiner som Cykelmotion Danmark og Cyclingworld, suppleret med bannerreklamer.

Herudover er vi hovedsponsor for cykelholdet Glud & Marstrand – LRØ og vi er leverandør til mere end 200 cykelklubber, som gør os til den førende udbyder af klub cykeltøj i Danmark. Vi er bestemt ikke de billigste men vinder alene på vores gode omdømme, kvalitet, leveringssikkerhed og troværdighed.

Er I påvirket af den økonomiske afmatning ?

Naturligvis har vi kunnet mærke krisen, men vores fortsatte vækst har overskygget det en del. Dog kan vi godt mærke at sponsor kronerne ligger noget tungere i lommerne. Dette kan specielt de mange cykelklubber godt mærke, da de har noget sværere ved at få sponseret deres klubtøj.

Hvordan håndterer i reklamationer ?

Det er udelukkende forhandlerne som tager den beslutning, når de står med en kunde og afgør om der er tale om en reklamation eller ej. De returnerer herefter tøjet og vi ombytter det uden yderligere spørgsmål. Til de mindre sager har vi en syerske tilknyttet der klarer reparationer.

Hvordan ser fremtiden ud ?

Vi er ved at nå en størrelse hvor fortsat vækst i Danmark er svært. Derfor er vi så småt begyndt at gå ind på eksportmarkedet. Men det kræver mange ressourcer ikke mindst fra min side, så vi bliver jo nok nødt til at udvide personalet. Vi vil fortsat designe vores tøj selv og få det produceret primært i Italien.

Vi har stor succes med de populære skater hjelme. For at skille os ud, har vi allieret os med den danske designer Lisbeth Gertz, som har formået at give vores hjelme et helt personligt præg.

Et andet område hvor vi skiller os ud, er på bukse indlæggene hvor vi har et godt samarbejde med et af de førende og innovative italienske mærker.

Fakta

Agenturer: XTREME
Antal ansatte: 4-5
Omsætning?

Konggaard ApS
Wichmandsgade 7-9
5000 Odense
Tel. 87223306
Fax. 87223396
info@konggaard.dk
www.konggaard.dk/

Andre besøgsartikler i serien

CYKELPORTALEN