CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

25 år med Eurobike 25 år med Eurobike
Vi afslutter dette års Eurobike reportager med et tilbageblik og en sammenfatning af nyhedstrømmen. 25 år med Eurobike

eurobike-25-07

Da Eurobike i 1991 havde premiere under ret beskedne forhold i centrum af Friedrichshafen med Alpemassivet som graciøst baggrunds kulisse, var der sikkert ikke mange som havde drømt om den eksplosive udvikling det satte i gang. Men kombinationen af messehaller/telte og udendørsarealer samt en afslappet atmosfære langt fra de lidt støvede jakkesæt i Køln varslede nye tider for cykelbranchen i en tid hvor mountainbiken endnu var i sin vorden.

Oprindelig skulle den nye messe have heddet Fahrrad, men initiativtagerne bag den nye messe, heriblandt den karismatiske Markus Storck, var en smule mere visionære og kunne se potentialet til at messe der over tid kunne udvikle sig til en international begivenhed, så valget blev Eurobike.

Godt to år tidligere i 1989 var en lille gruppe af grossister og producenter inviteret af Messe Friedrichshafen der var på udkik efter nye muligheder i form af en alternativ cykelmesse til den førende IFMA beliggende i Køln. Umiddelbart svære odds mod en etableret messe i en by med veludbygget infrastruktur og hotelfaciliteter og som tilmed havde haft solidt fodfæste siden 1951. IFMA var for størsteparten styret af den tyske indkøbsgruppe ZEG hvilket satte sit præg på måden den blev organiseret på.  ZEG har iøvrigt valgt at trække sig fra Eurobike næste år og følge i InHouse messernes fodspor. Det samme gælder Scott Sports.

Reportage Eurobike dag 1

Mountainbiken trådte endnu sine barnesko og flere af de nye importører på det tyske marked var ikke ligefrem begejstrede for IFMA ‘s noget konservative måde at styre tingene på. Specielt de mange amerikanske cykelbrands blev ofte klemt inde mellem knallerter og motorcykler som på daværende tidspunkt var IFMA’s første prioritet.

eurobike-25-12

Den oprindelige ide med Eurobike var en alternativ ren cykeludstilling til IFMA der kun skulle løbe af stablen hvert andet år hvor IFMA ikke udstillede. Men IFMA lurede “faren”og svarede hurtigt igen ved at gøre deres messe til en årlig begivenhed og naturligvis fulgte Eurobike trop.
En af grundene til messen store succes var først og fremmest den gode kemi mellem iværksætterne og projektteamet hyret af Messe Friedrichafen i form af Eric og Diana Reiss der i den grad gik mod strømmen med en ildhu som inspirerede alle involverede parter. Et af succeskriterierne var fra starten at involverede cykeltøj og gøre det til et professionelt modeshow. En anden årsag var at cykelgiganten Shimano var med fra starten, selvom det var tæt på at glippe. Deres tilstedeværelse trak en mængde andre med sig. Endelig var den afslappede stemning affødt af den nye mountainbike trend også en faktor og den store åbenhed og lyst til at prøve nye tiltag.

Resultatet udeblev ikke. I 2008 lukkede IFMA og blev erstattet af INTERMOT for motorcykler, knallerter og en smule elcykler. Siden har flere andre som Messe München forsøgt at stable konkurrerende messer på benene men hidtil uden den store succes.

Læs flere Eurobike Reportager her

I 2002 flyttede Eurobike til det nye messeområde uden for byen ved den gamle Zeppeliner hangar og råder i dag over 13 udstillingshaller og næsten 100.000 m2. Eurobike er Messe Friedrichshafens suverænt største aktiv og har givet en masse vækst og arbejdspladser til byen og dens omgivelser.

Jubilæumsudgaven
Forventninger til jubilæumsudgaven af Eurobike var naturligvis høje ikke mindst fra arrangørernes side som havde søsat to store ændringer. Demodagen som en nu integreret del af messen løbende over alle dage og en ny to dages Festival Messe for cykelforbrugeren.

Med så mange udstillere og kvadratmeter kan det være svært at danne sig et overblik over de væsentligste nyheder og tendenser og specielt i år hvor den nye struktur så og sige havde flyttet rundt på samtlige udstillere, men naturligvis gør vi som altid forsøget med vores bud på de største og mest betydende nyheder…

eurobike-25-03

Eurobike Award
Den prestigefyldte pris er altid en god indikation for hvilken vej udviklingen går. Af de 471 indsendte produkter fandt 51 produkter nåde for juryens kritiske øjne og fik en Award, deraf de 12 i det ædle metal Guld.
To repræsentanter for den nye Gravel og Road Plus trend hvor man så og sige genlancerer crosscyklen med lidt mere afslappet stelgeometri og mulighed for forskellige hjul og dækstørrelser var 3T Cycling Exploro rammen der med racercykel geometri kan monteres med alt fra landevejsdæk til mountainbikedæk. WTB Horizon er en god eksponent for Road Plus landevejsdæk i 650B størrelsen.

Lumos hjelmen med indbygget lys danner skole for en ny type cykelhjelme der har alt lige fra lys til afviserblink og indbyggede headset.
Genbrug er altid i høj kurs hos dommerpanelet som præmierede en pedal i genbrugsplast tilsat risfibre.
BikeAhead No-Slip-Application er en praktisk “Lowtech” løsning på de mange kulfiberprodukter der grundet deres glatte overflade, ofte har svært ved binde når de spændes sammen. Ved at påføre denne pasta øges friktionen markant og risikoen for overspænding minimeres.

Danske producenter har hidtil været gode til at hente priser hjem. I år ingen undtagelse hvor det var GripGrab der stod for tur med den nye cykelhandske Inside Grip.

eurobike-25-13

Vindoptimering på racercykler
Hvor den rendyrkede racercykel de senere år har haft det lidt svært fordi cykeltypen breder sig i en mængde forskellige retninger, ser nu ud til at have fundet sin rette kurs. Klassisk racegeometri minded den professionelle cykelverden tilsat aerodynamisk optimering hentet fra triathlon og enkeltartscykler går igen i samtlige brands modeller. Selv det lidt konservative italienske brand med den nu 85 årige Ernest Colnago i spidsen kunne præsentere sin første aerodynamisk ramme med profiler så skarpe man næsten kunne skære sig på den.

Tykke dæk
En tendens der går igen på næsten alle mountainbikes i high-end klassen er “elevated chainstays”, og assymetriske bagstag hvor kædelinien kommer helt fri af bagrammen. Dette giver samtidig bedre plads til de nye 27.5 plus dæk og en mere optimal kædelinie med x1 gearteknologien.
Sidste års trend Fatbiken ser ud til at floppe og erstattes i stigende omfang af Plus dækkene med en maksimum bredde på 3″. Således kunne Cannondale vise en ny udgave af deres Bad Habit, som vi havde lejlighed til at teste.
Fuldtaffjedrede mountainbikes ser vi flere og flere hvor det bagerste fjederelement gemmes væk i rammen, både af praktiske men også designmæssige hensyn. Schweiziske Bold er et godt bud på en flot stilren fully.
Den klassiske crosscountry hardtrail skal nu være fuldaffjedret. Rocky Mountains Elements viser vejen med 29″ hjul og en stramt afstemt affjedring, oplagt til skandinaviske forhold.

Reportage Eurobike dag 2

Det tveæggede skær
eMTB er det helt store samtaleemne, i mere end en forstand. Først og fremmest er de ved at få en stormende udbredelse i mere bjergrige lande, men samtidig er der også en stigende modstand mod de opadgående fartmaskiner. Flere steder i USA er de blevet forbudt fordi de ødelægger vegetationen og generer gående fritidsfolk. I de amerikanske  nationalparker er debatten meget ophedet. USA afviger en smule fra Europa da man ikke har de samme restriktioner mht. til 25 km/t grænsen for motorhjælp. Men når du pludselige kan køre op af stigninger med 25 km t uden de store anstrengelser åbner det uvilkårligt op for en ny type brugere man normalt ikke ville se på en mountainbike, så afgjory en ny problematik der skal reguleres.

Landevej på grus
Ligesom Mountainbiken i sin tid kom fra USA er Gravel Roadbikes også et amerikansk fænomen, der nu invaderer Europa. Med udgangspunkt i 700c hjulstørrelsen, er trenden ved at ændre sig til den lidt mindre 650B og endnu bredere dæk uden mønster. Flere af cyklerne kan bruge begge størrelser. Cykeltypen er meget alsidig og appellere til en bred gruppe af almindelige sports men knap så konkurrenceprægerede cyklister, ikke minds dem som gerne vil have deres pickpack med på cyklen nu kaldet Bikepacking.

eurobike-25-10

Runde skiver
UCI har igen igen bandlyst skivebremser til de professionelle cykelløb efter nogle ulykker. Men der er måske godt nyt forude. Shimano, SRAM og Hope viste skiver med afrundede kanter der angiveligt skal forvolde mindre skade ved styrt. Jeg tvivler nu på om en brandvarm skive skrap eller afrundet ikke stadig vil kunne skære sig gennem kødet på rytteren under uheldige omstændigheder. En decideret afskærmning er nok mere hensigtsmæssig. Dybest set er det nok producenterne som er mest interesseret i at få indført skivebremser til UCI løb mens både ryttere og ikke mindst team mekanikere er knap så begejstrede for de praktiske problemer det giver ved hjulskift. Endelig skal det vel heller ikke være den rene vuggestue mentalitet. Det er en professional sport og rytterne kender risikoen.

Et skridt frem og to tilbage
De såkaldte “thru aksler” i 12 og 15 mm mod de ordinære 9 mm er ved at gøre sin indtog på landevejsområdet er set ud fra et teknisk standpunkt sikkert et fremskridt, men videre praktisk ved hurtigt hjulskift er de altså ikke, da man skal fjerne akslen helt for at kunne få hjulet af. Mavic har indgået et samarbejde med Evne om en forgaffel med åbent øje i den ene side og en speciel thru aksel med fjederbelastning. Nu behøver du kun at skrue den ud i den ene side hvorefter hjul og aksel kan fjernes fra forgaflen. Tja et skridt frem et tilbage og nu et til siden…

eurobike-25-06

Flere elektroniske gearskift
Først Shimano, så Campagnolo og siden SRAM med elektronisk gearskift, har fået følgeskab af endnu en kompedant. FSA Full Speed Ahead K-Force WE kombinerer det bedste fra to verden, med trådløs overførsel fra skiftegreb til skifter og ledning på batteriet. Brugeren kan selv konfigurerer alle indstillinger via en app.
Men elektroniklegen slutter langtfra her. X-Shifter er et kit der gør alle mekaniske geargrupper fra alle producenter elektronisk, ja selv et indvendigt gearnav kan konverteres. Eneste forudsætning er at de er kabeldrevet. Fidusen er at en lille servomotor foretager trækket i kablet og det eksisterende mekaniske skiftegreb erstattes af en lille knap.
I det mere sostificerede hjørne finder vi ProShift der gør eksisterende grupper fra SRAM, Shimano og Campagnolo fuldt automatisk. Ud fra avancerede matematiske algoritmer baseret på rytterens data opsamlet fra effektmåler, puls Vo2 m.m. vil systemet automatisk vælge det mest optimale gear. Et system der syntes som skabt til Chris Frome og Team Sky.

Reportager Eurobike Dag 3

Inspirerende konferencer
Eurobike byder altid på mange inspirerende konferencer. Dagen før messen officielt gik i gang var der to interessante fagkonferencer. ECF Smart Cycling Conference og Bike Europe Supply Chain Conference. Supply Chain havde som navnet antyder fokus på forsyningsdelen og serviceleddet og et af emnerne var den megen outsourcing til Asien og hvordan producenterne kan få det tilbage til Europa.

Siden den Europæiske Cyclist Organisation etablerede deres Cycling Industry Club har de i stigende grad kunnet øve indflydelse på politikere og beslutningstagere til gavn for både cyklismen som et bæredygtigt alternativ til privaltbilimsen men også til selve cykelindustrien gennem øget markedsandele. Den altid inspirerende Kevin Mayne påpegede igen hvor vigtigt det er at cykelindustrien tager ved lære af bilindustrien og kun taler med EN stemme. Med udgangspunkt i de såkaldte Connected Smart Cities som er i fuld gang med at få en dramatisk indflydelse på vores hverdag blev der fremlagt spændende visioner for hvordan cyklen kan blive en integreret del, og kunne dele data på kryds og tværs. Efterfølgende var der en paneldiskussion med spørgsmål fra salen. Enden blev at ECF vil søsætte en række interessegrupper indenfor de forskellige områder som blev belyst fra øget standardisering til sikkerhed og tilgængelighed. Læs mere på ECF hjemmeside.

eurobike-25-11

Michael Colville Andersen er nok mere kendt i det store udland end lille Danmark. Han er ophavsmand til to af Danmarks suverænt mest besøgte danske hjemmesider, Copenhagenize og Copenhagen Bicycle Chic. Herudover er han ivrig foredragsholder og konsulent på flere internationale opgaver omkring cykel infrastruktur i Verdens storbyer.
Med udgangspunks den tidligere franske Borgmester Bertrand Denalöe udtalelse “The fact is that automobiles no longer have a place in our big cities of our time” redegjorde han for at bilen de sidste 100 år har ødelagt vores byer. Hver gang vi bygger en ny vej og udvider for bilen går der 6-12 mdr. så er vi samme sted men med endnu flere køretøjer. Tankeløst og en skrue uden ende. Det er på tide at begynde at tænke byplanlægning på nye måder. Colville lagde ikke fingrene imellem “Privatbilismen skal tvinges ud af byerne med restriktioner, for de forsvinder ikke frivilligt” er budskabet.
Også Cykelbranchen fik et hak i tuden “I sidder oven på en guldmine, men ingen graver i stedet bruger I alle resourser på til stadighed at koncentrerer jer om den 1% sportsegmentet udgør med en masse smarte gemicks. Den helt almindelige gennemsnits borger/ cyklist eller ikke cyklist vil have en sort cykel med oprejst siddeposition der er praktisk, simpel og vedligeholdelsesfri. GLEM SMART. !”

Den australske arkitekt og byplanlægger Steven Flemming redegjorde for byer og boliger hvor cyklen følger med hele vejen selv ind i boligen. Malmø bliver et af de første steder i Skandinavien hvor man kan bo og cykle med den igangværende opførsel af boligkomplekset Ohboy beregnet udelukkende for mennesker til fods eller på cykel. Endelig noget visionær tænkning…  Historie og erfaring viser at cykler og fodgængere godt kan fungere sammen men at bilen giver problemer. “Vi tror at teknologien kan løse problemet med føreløse biler og elbiler, men hvad med at kikke tilbage. Vi kan stadig lære meget af fortiden “Eksperimenter i Holland har vist at cyklen kan flytte 6 mill mennesker inden for en radius af 10 km på 25 min.

Taiwan Excellence benytter altid Eurobike til at gøre reklame for deres nyeste produkter og deres Taipei Cycle Show. Samtidig gør de status over året og det er som dansker positivt at se nogle væksttal for cykelbranchen, som burde inspirere en søvnig dansk cykelbranchen i meget højere grad, men det er jo nok desværre for sent. Læs reportagen her 

eurobike-25-04

Sikkerhed i alle afskygninger
Et gennemgående tema på udstillingen var sikkerhed både af cyklisten og selve cyklen. Hexlox er en lille magnetbolt som passer i alle unbracobolte og som gør det umuligt at løsne uden en lille nøgle. Trelock viste en app styret cylinderlås uden batterrier som låses op ved at holde smartphonen tæt til låsen som herved kan udnytte den elektromagnetiske nærfelt induktion. Smart og meget sikker. Det vrimlede med sensor udstyr til montage i alt lige fra hjelme til pedaler og lygter som registrerer og advarer cyklisten mod sine medtrafikanter. Alt sammen meget smart men der er endnu lang vej før de forskellige typer udstyr kan kommunikere på tværs af en fælles platform. Her mangler afgjort en standardisering.

Billedgalleri fra Eurobike 2016

Fremtidens cykler
Vi har tidligere set dækproducenten Vittoria indføre nanoteknologi i form af Graphene partikler i deres nye dækserie. Engelske Dassi viste deres bud på en 100 % UK made kulfiberramme på kun 300 gram med en lignende teknologi. Rammen vil kunne automatproduceres og har hentet erfaringer fra den engelske Formel 1 industri.

Den hollandske motorgigant VDL EGT har indgået et samarbejde med Trefacta om udvikling og produktion af en serie terrængående elcykler, der er så robuste og hurtige at både militær og politi har vist interesse for dem. Det nye samarbejde er det seneste i en stribe af nye Elcykler hvor bilindustrien er indblandet.

Eurobike er tit stedet for de store producenter at lufte sine fremtidsbud på morgendagens cykel. I år var det KTM Bikes som kunne fremvise et flot eksemplar. Helt i tidens ånd hvor vi ser den ene aerodynamiske landevejsracer efter den anden er KTM LISE ingen undtagelse. Monteret i en glasmontre og udstyret med den helt nye DuraAce R9100 geargruppe var den afgjort en af messens helt store publikumsmagneter.

eurobike-25-02

Hjul på cykelskoene
Et sted hvor en helt specifik teknologi hentet fra skistøvler for alvor har gjort sin indtogsmarch over hele skolinien er BOA låsehjulet. Hvor vi tidligere har set velcroremme og snørebånd på cykelsko har et lille patenteret drejehjul med lås der styrer en nylonwire nu gjort sin indtog på samtlige topbrands HighEnd sko.
Via komplicerede og finurlige wireføringer slipper nogle producenter mere heldigt fra det end andre, men gennemgående et skridt i den rigtige retning for optimal tilpasning til cyklistens fødder, små som store.

Eurobike Milepæle

  • 1991 Eurobike debut i det gamle Bycenter
  • 1993 Eurobike bliver en årlig tilbagevendende begivenhed
  • 1999 Det første Eurobike Party lanceres
  • 2002 Eurobike flytter til det nye og nuværende messecenter
  • 2005 Antal besøgende overstiger 30.000
  • 2006 Antal mediefolk overstiger 1.000
  • 2007 Den første Demo dag lanceres
  • 2007 Den gamle Zeppeliner hal åbner for udstillere
  • 2009 Antallet af udstillere overstiger 1.000
  • 2010 Antal besøgende overstiger 40.000
  • 2014 Angela Merkel besøger messen
  • 2016 Demodag bliver en del af selve messen og der lanceres endnu en publikumsdag

eurobike-25-09

Jubilæumsudgaven af Eurobike havde 42.700 fagbesøgende fra 106 lande, mens festivaldagene i weekenden tiltrak 32.400 cykelfans. 1736 mediefolk dækkede begivenheden. Antallet af fagbesøgende var i forhold til tidligere år markant faldende, formodentlig grundet de adskillige InHouse messer cykelbranchen oplever i øjeblikket i et forsøg på at fastholde forhandlerne. 2017 udgaven af Eurobike forbliver på nogendelunde samme tidspunkt fra 30 august til 2 september 2017, mens messen fra 2018 flyttes 7 uger tidligere frem. Det kan du læse mere om her.

Billedgalleri fra Eurobike 2016

 

CYKELPORTALEN