CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Tour de Alps – 1. Optakten Tour de Alps – 1. Optakten
Fold din cykel og anhænger og smid dem på en flyver - cykel over alperne - og smid dem igen på en flyver -... Tour de Alps – 1. Optakten

Fold din cykel og anhænger sammen. og smid dem på en flyver – Cykel over alperne fra Munchen til Verona – Og smid dem igen på en flyver – Og flyv hjem igen.  Kan man krydse alperne på en foldecykel med anhænger ? Cykelportalens redaktør gør forsøget i forbindelse med Eurobike Media Days.

I forbindelse med Eurobike Media Days, der i år er henlagt til Dolomitterne, begyndte jeg at sysle med en ide om at cykle dertil over Alperne. Ikke hele vejen, men med start nord for alperne og slut sydfor. Længe før det blev moderne, og de sociale medier gjorde sin indtogsmarch og alle nu i mere eller mindre sandfærdige beretninger skal dokumentere deres cykelgerninger, cyklede jeg Alperne tynde på mountainbike både som Bikepacker og “traditionel” Turcyklist med fuld oppakning. Du kan læse om nogle af turene her.

Langt Højere BjergeBlandt klokkende køer Off The Beaten Track

Efter en længere ufrivillig pause har lysten atter meldt sig til at prøve kræfter med den berømte bjergkæde, men på en lidt anderledes måde, med behørig hensyn til alder og form, og for at afspejle at cykling kan have mange andre vinkler, end den i øjeblikket fremherskende race/komfort hype med alt i lirecykler og efterfølgende ophold på firestjernede hoteller med spabad og lækker buffet…

Optakten
Med start og slut forskellige steder, er en fullsize cykel ikke særlig praktisk. Samtidig er det også min erfaring, at man kommer lettere afsted, ved at gøre det let for flyselskaberne, da den øgede transport af cykler i store transportkufferter bestemt ikke har gjort det hverken lettere eller billigere de senere år, specielt med lavprisselskaberne. Foldecyklen har undergået en enorm udvikling og er idag fuldt ud på højde med en almindelig cykel. Dertil kommer dens store alsidighed mht. transport med tog, fly og bus.  Jeg har tidligere oplevet at få cyklen gratis med, når de opdager den kan foldes sammen, ja selv på de nu hedengange nattog til Sydeuropa er lykkes at have den med for næsen af almindelige cyklister fordi den ikke fylder mere end en almindelig kuffert.

Ruten
Den oprindelige ide var at starte i Munchen og slutte i Venedig, men det ville betyde en større omvej som jeg ikke lige kunne afse tidsmæssigt. Så turen starter i Munchen og slutter i Verona, med et tre dages ophold, halvejs på turen, i Bruneck hvor Eurobike Media Days i år foregår. I alt en tur på omkring 550 km og mellem 8000 og 9000 højdemeter (iføge Strava) og afhængig af hvor mange svinkeærinder jeg vover mig ud på. (plan A eller B)

Da jeg let bliver stresset af larmende biler og hvinende motorcyklister, er ruten henlagt til cykelveje og de mindste passtigninger. Det skal jo ikke være en lidelsestur og jeg skal IKKE køre på tid.  I snit har jeg afsat at skulle cykle godt 50 km i gennemsnit om dagen, så der er ingen grund til alarm, trods bagage og anhænger, så der bliver rigeligt tid til pauser med Bier vom Fass og Germknödel.

I grove stræk går det “kun” op indtil Brenner passet. Herfra er det downhil af cykelvej på Italienssiden, bortset fra et par moderate stigninger op til Bruneck. Fra lufthavnen nord for Munchen følges cykelvejen langs Isar floden næsten til dens udspring ved grænsen til Østrig. En god måde at “cykle sig i form på” ved at starte ud med en yderst moderat stigning over mange km. Herfra  langs Achensee og ned til Innsbruck. Turens eneste lidt usikre element er den trafikerede hovedvej, langs motorvejen op til Brennerpasset. Efter sigende skulle der være etableret en cykelvej, men jeg har ikke kunnet få det bekræftet. Om ikke andet, kan jeg jo altid springe på et tog :o) Fra Brenner er det downhill mod Verona med et par afstikkere undervejs.

Udstyret
Tern Bicycles har lanceret en ny meget sporstabil folder med ny forbedret geometri. De har været så elskværdige at stille den nye  Verge X11 til rådighed for turen. Det er en foldecykel af den sporty slags med lav vægt. Den har 20″ hjul men i den gamle BMX 451 standard som er en smule større, hvilket betyder at den vil kunne holde momentum en smule bedre. Samtidig er geometrien optimeret mht til stabilitet som vi så første gang på Tern Verge s27h turcyklen, vi tidligere har testet. Der vil komme decideret test af Verge X11 senere.

Den mest gængse måde at cykle med oppakning er stadig cykeltasker. Men med fly er det lidt upraktisk med håndtering af de mange tasker. Jeg har tidligere cyklet i Pyrenæerne med et ethjulet anhænger fra BOB og de franske alper til Nice med Monoporter, og kam egentlig godt lide at have al bagagen samlet et sted. Man skal bare ikke læsse sin anhænger for tungt.  Så det var oplagt at prøve det igen. Denne gang bliver det markedets letteste, den kun 3,6 kg tunge og adskilbare Freeparable T2. Det betyder at jeg stadig har godt 16 kg til rådighed til bagage, med den flybillet fra Lufthansa/Dolomity Air, som inkluderer 23 kg indchecket bagage og 8 kg håndbagage. Udgangspunktet er camping med et par enkelte overnatninger, men alt står åbent her da jeg ikke har planlagt noget på forhånd for st kunne improvisere.

Du vil IKKE kunne følge turen på Fjæsbogen :o), men derimod på Twitter under Bicyclemedia, hvor der minimum vil være en opdatering om dagen. Selve turen vil blive beskrevet nærmere i en senere rejseartikel.


Turen er stablet på benene med velvillig assistance fra Lufthansa, Messe Friedrichafen,  Tern Bicycles, Keen Footwear, Freeparable, MSR , Esbit og NorthBags.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

torben