TEST: Tern Verge Duo
CYKLERSpecialcyklerTEST 24. november 2011 CYKELPORTALEN
Tern Bicycles blev præsenteret for verdenspressen i juni måned og efterfølgende på de toneangivende cykelmesser Euro- og Interbike. Nu er produktionen oppe på fulde omdrejninger og de første små fugle er nået til Europa. Tern opererer med fem forskellige serier som kommer i forskellige udstyrsvarianter. Verge Duo er en foldecykel hvor alt overflødigt er barberet væk ud fra filosofien beskrevet af den franske forfatter Antoine de Saint-Exupery. “Du ved når du har nået det perfekte design, ikke når der er mere at tilføje men når der ikke kan tages mere væk.” Tern Bicycles The First Look
Trods det rene og minimalistiske design, er der alligevel blevet plads til flere gennemtænke detajler, forøvrigt noget som går igen på alle Tern modellerne. Beslag til vandflasker, højdeindikering på saddelpinden, indbygget værktøj i styrenden og pumpe i saddelpinden er nogle af dem.
Se flere billeder af cyklen her
Tekniske data.
- Ramme: Verge, hydroformed 7005-AL, patented OCL Joint and DoubleTruss technology
- Forgaffel: Aero, aluminum, 6061-AL
- Hjul: Kinetic
- Dæk: Schwalbe Kojak, 35-406, 95 psi,
- Gear: SRAM Automatix, 2 spd.
- Vægt: 11,3 kg
- Dimensioner foldet: 36 x 79 x 72 cm (14.2″ x 31.1″ x 28.3″)
Rammen kommer i en størrelse som passer til højder mellem 142 og 190 cm og en maksimum vægt på 110 kg
Afprøvning
Lige fra starten bemærker man de gode køregenskaberne. Den kører rigtigt godt, er sporty, kvik og af en foldecykel ekstrem stiv, ja jeg vil gå så vidt at hvis det ikke var for de små hjul ville man ikke mærke at der er tale om en foldecykel. I det hele taget så giver cyklen en indtryk af at være lavet til at kunne holde. Den virker uhyre gedigen i hele sin konstruktion, lige fra de overdimensionerede foldebeslag til valg af komponenter, bl.a. de kraftige Schwalbe dæk som kompenserer for noget af den ukomfortable følelse små hjul ofte giver. Tern Duo er ikke den mindste og mest kompakte foldecykel på markedet, men subjektivt er den en af de mest velkørende foldecykler jeg endnu har prøvet. Og det er først og fremmest på det den skal vurderes. At den så kan sammenfoldes er bare en ekstra bonus. I forhold til modellerne fra Dahon, hvis slægtskab ikke fornægter sig, så kører de godt, men Tern kører lige en tand bedre og mere kontrolleret. Også samlekvaliteten og komponentvalget er en tand bedre.
Selve foldesekvensen er lige ud af landevejen. Først sænkes sadlen som forøvrigt har højdeindikator så man let kan finde den rette højde igen når cyklen atter skal foldes ud. Herefter åbner man det store foldebeslag på rammen. Håndtaget er ekstra stort så det er en smal sag. Nu foldes cyklen sammen på midten og holdes fast af de to magnetbeslag. Til slut åbnes frempinden og lægges ned.
Det tager med lidt øvelse små 10-12 sekunder. En smart sikkerhedsdetajle er de små fjederlåse på beslagene som gør at man altid er sikker på at rammen er låst. Eneste minus er magnetbeslagene som jeg ikke syntes er kraftige nok. De gik op flere gange når cyklen skulle bæres.
Nærbillede af foldebeslaget som er flydende ophængt.
Beslagpindede kan udskiftes. Det er ikke set før.
Duo er som skabt til småturene rundt i byen i kombination med offentlige tranmsportmidler. SRAM gearet er genialt. Det er for Duo’es vedkommende justeret til at skifte fra 1 til andet gear ved 15 km/t. I praksis bruger man kun det højeste gear men på bakker og lyskryds er det lave gear rart.
Bæltedrev til dagligdagscykler er oppe i tiden men Tern har valgt en anden og praktisk talt lige så god løsning. De kalder den Biologic Freedrive og den består af et bælte som sættes uden på kæden. I modsætning til lignende systemer på markedet følger den med kæden rund hvorved friktion og støj stort set elimmineres. Freedrive kan forøvrigt bruges på alle cykler med indvendigt gear. Se mere på Biologic hjemmeside
Verge Duo er en “back to basic” cykel i ordets bedste forstand. Tern Verge Duo er oplagt som daglig bycykel til de korte distancer. Dens aktionsradius udvides betragteligt, da den kan sammenfoldes og tages med offentlige transportmidler ellers om Tern selv siger “It is your Tern.
Konklusion
Tern Verge Duo er først og fremmest en sjov cykel som forener stor praktisk funktionalitet i en lille fiks pakke med gode forudsigelige køregenskaber. Selve rammekonstruktionen er State of the Art for foldecykler. Cyklen er som skabt til det fleksible bymenneske som altid er på farten ved egen kraft eller med offentlige transportmidler. Simpel, fiks og hurtig. Cyklen virker meget gedigen med velvalgte kvalitetskomponenter.
Tern distribueres til Danmark igennem Hartje i Tyskland, som gerne hører fra interesserede forhandlere. Prisen i Tyskland er 799,- Euro.
Link
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska
- Koga Colmaro Extreme
- Ny Al optimeret ruteplanlægger