CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Stromer ST3 TEST: Stromer ST3
Vi har testet elcyklernes svar på en Rolls Royce. Den dugfriske Stromer ST 3 speedbike i special trim med affjedring for øget komfort. TEST: Stromer ST3

I forbindelse med vores besøg hos Hello Rider sidste år, havde vi lejlighed til kort at drøne op og ned af Strandboulevarden på en Speedbike eller 45 km/t Pedeleg fra Schweiziske Stromer. Efterfølgende har vi haft lejlighed til en mere uddybende test af deres nyeste specialudgave med affjedring Stromer ST 3 på Mainhattan.
Stromer en en schweizisk producent af elcykler som lige siden starten har valgt at koncentrere sig om elcykler i luksusklassen, hvor der ikke er gået på kompromis, hvilket afspejler sig i en næsten hysterisk kælen for detajler i gennem alle komponent led, der enten er produceret af dem selv eller til deres eksakte specifikationer. Med 45 km/t sættes der andre krav til konstruktionens sikkerhed.

Specifikationer

  • Ramme: Aluminium
  • Forgaffel: Wren Inverted
  • Motor: Syno Drive II navmotor
  • Batteri: 1000 wh indbygget
  • Gear: Shimano XT/SLX 11 speed
  • Kranksæt: FSA Gossarmer 52T
  • Lys: Roxime/Stromer
  • Bremser: Stromer HD 942
  • Hjul: 27,5
  • Dæk: Pirelli Cycl E ST
  • Saddelpind: Kinekt
  • Saddel: Stromer
  • Styr: Stromer justerbar.
  • Skærme: Metal
  • Bagagebærer: Integreret i skærm
  • Størrelser: Medium, Komfort Medium, Large og XLarge
  • Farve: Sort
  • Vægt: 26 kg
  • Pris: standard uden affjedring kr. 61.000,-

Afprøvning
Stromer ST3 er af en elcykel at være, meget diskret og i den sorte farve lidt anonym men alligevel med et harmonisk design, hvor intet rigtigt stikker af fra helheden. Design kan som altid diskuteres og som producent er det stadig svært at slippe uden om de designmæssigt tunge batterier og motorer og få det tilpasset på en harmonisk måde i helheden. Her er Stromer ST3 sluppet ret godt fra det.  Stromer en nok en af de elcykel producenter som går mest radikalt til værks hvor alle komponenter er nøje afstemt og udviklet af Stromer selv. Således bruger de deres eget motorsystem, batteri og styring. Men det stopper ikke her. Også bremser og øvrige stelkomponenter er speciel designet.

Naturligvis bygger de ikke alle delene selv, men de er specificeret af Stromer til netop deres brug. Det siger sig selv at når cyklen har motor hjælp op til 45 km/t sker det naturligvis på bekostning af rækkevidden. Afhængig af hvilket batteri du vælger kan den alligevel klare mellem 115 og 180 km afhængig af hvor kraftigt motoren bruges og naturligvis hvor stærkt du cykler. Når hastigheden kommer på den anden side af de normale 25 km/t dræner den endog rigtig hurtigt batteriet. Som bruger har du mulighed for at vælge mellem tre batteri kapaciteter. 600, 800 eller 1000wH. Det mindste giver den korteste rækkevidde, men til gengæld gør det den samlede cykel lettere.

For at køre Speed pedeleg, skal cyklen være registeret og udstyret med nummerplade. Forsikringsmæssigt svarer den til en knallert, og du skal bære hjelm ved brug.

Stromer St fås i to steludgaver den almindelige herre diamantramme og den multi kønnede med lav indstigning. Ud over de tre standard ramme størrelser Medium. Large og XLarge, findes også en særlig Medium Komfort.  Frempinden kan vinkles trinløst. St 3 er udstyret  med 11 udvendige gear fra Shimano, har solide metalskærme og effektivt Supernova lys både for og bag.  Styringsenheden og displayet er integreret i overrøret på rammen og betjenes via tre knapper ude ved bremsegrebet. Den kan kommunikere med en smartphone app så den kan låses og spores. Den har tre motorindstillinger 1, 2 og 3 hvor 1 er minimum motorsupport og  3 er maksimum.

Standard er ST 3 udstyret med bagagebærer og kraftige metalskærme. Som ekstraudstyr, som vores testcykel kan tilkøbes affjedringsforgaffel og Affjedring i saddelpinden. Udstyr som gør oplevelsen markant mere behagelig specielt på lange distancer og med høj fart..

Hvad St 3 ikke har i blink og Wau effekt, har den så til gengæld i rendyrket køreglæde og komfort. Og det mærkes tydeligt første gang man sætter sig op på cyklen.  Naturligvis er den tung med et 1000 wH batteri og de megatykke e specifikke Pirelli dæk er også nogle tunge fætre. Men det er jo sådan set ligegyldigt nu hvor den har motor, og når den først sætter igang glemmer man alt vægten.  Jeg har aldrig oplevet en motor som er så harmonisk men alligevel mega stærk og selvom centermotoren efterhånden er den mest udbredte, er Stromes Syno Drive motor et godt eksempel på at der stadig kan konstrueres udmærkede navmotorer som er velkontrolleret af styringselektronikken.

Stromer ST 3 er en af få  speedbikes jeg har prøvet hvor man rent bogstaveligt får et spark bagi (ala det som opleves i de bedste elbiler)   Den oplevelse ophører ikke før omkring de 40 km timen, hvor vindmostanden begynder at trække de sidste watt ud af motoren inden den slår fra ved godt 45 km/t nås. Det hele foregår meget udramatisk og cyklen føles aldrig usikker. Den er sporstabil og har noget yderst effektive bremser. Det siger sig selv at når hastigheden kommer over de 30 km i timen giver det nogle udfordringer mht til dine medtrafikanter specielt på cykelstien, hvor det ikke er tilrådeligt at give den fuld gas. Dens hjemmebane er langdistance mellem to byer på vej eller på en af de mange nye supercykelstier. Her er den et reelt alternativ til både privatbilen og den offentlige transport.

Konklusion
Stromer St 3 er en vidunderlig køremaskine, hvis fart og komfort skal sættes foran alt andet. Den er gennemført ned i hver eneste detajle, og det kommer man så også til at betale for, men hvis den er istedet for en mindre bil, er udskrivningen overkommelig.

Link

 

CYKELPORTALEN