CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Conway GRV 12.0 TEST: Conway GRV 12.0
Vi har testet en veludstyret full carbon gravelcykel fra tyske Conway, TEST: Conway GRV 12.0

Markedet for Gravel/Allroad cykler vokser til stadighed og har efterhånden taget en stor del af det traditionelle marked af landevejsracere.  Alligevel er der stadig rigtigt meget mærkevare snobberi på det danske cykelmarked uden at nævne navne. For evt tvivlere har Conway Bikes eksisteret i næsten 30 år og er en veletableret del af den store tyske cykelgrossist Hermann Hartje KG portefølge. Den danske cykelgrossist Hartje Ebsen er en del af koncernen og supporterer de danske cykelhandlere.

Conway er langtfra ny og har eksisteret i mange år. Vi har tidligere testet en af deres første gravelbikes i kulfiber.  Nu er turen så kommet til deres seneste topmodel i full carbon kaldet Conway GRV 12.0

GRV serien består af seks  modeller, hvoraf de tre topmodeller alle deler den samme ramme og forgaffel i kulfiber, men varierer i udstyrspakken. Den testede GRV 12 er topmodellen, der er udstyret med en Shimano GRX 810 gruppe, DT Swiss hjul og komponenter fra Easton.

Specifikationer

  • Ramme: Full Carbon
  • Forgaffel: Full garbeon with Bikepacking boses
  • Geartrain: Shimano GRX RX810 22 speed (læs vores test her)
  • Hjulsæt: DT Swiss GR 1600 Spline (læs vores test her)
  • Dæk: Schwalbe G-ONE Allround 700 x 40 mm (læs vores test her)
  • Styr: Easton EA 70 AX
  • Styrtape: Fizik
  • Frempind: Easton EA 70
  • Saddelpind: Easton EA 70
  • Saddel: Fizik ARGO Terra 150
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Farve: sort metal / guld mat
  • Vægt: 8,9 kg
  • Pris: kr. 27.699,-

Afprøvning
Conway GRV 12.0 er flot cykel der ikke lader noget tilbage i forhold til konkurrenterne. Designet er afdæmpet sort med en diskret labeling, der gør at cyklen også vil se moderne ud imorgen.  Finish og forarbejdning er til UG. Ramme og forgaffel er udstyret med alle de bøsninger man kan ønske sig inkl. trepunktbeslag på forgaflen. Bagrammen har en aftagelig bro der kan benyttes hvis man øsnker at sætte skærme på cyklen.  Under flaskeholderen på skrårøret er det et lille rum som giver adgang hvis man ønsker at opgradere til Shimano Di2.

I modsætning til mange cykler i samme prisklasse har Conway valgt at udstyre cyklen med mærkevare brands, fremfor den fremherskende InHouse branding. Det betyder ud over Shimano GRX gruppen og DT Swiss hjulsættet også at Easton har fået lov at udstyre den med styr-, frem- og saddelpind.  Saddel og styrtape er fra Fizik. Alt sammen kendte og respekterede varemærker, der måske ikke er de mest lirede, men alle er de gennemprøvede pålidelige komponenter som har bevist deres værd.

Standard er GRV 12.0 udstyret med 40 mm dæk fra Schwalbe, men der er plads til 45 mm. Selvom geometrien på papiret er mere gravel end road med en saddelrøsrvinkel på 73,5 grad og en kronrørsvinkel på 71,5 er cyklen meget levende og sporty. På landevej og store grusveje med fast underlag er den i sit es, mens mere tenisk gravel ikke er den s livret. Her er den svær at kontrollere.  Som langturs bikepacking rig syntes jeg også den er mindre egnet. Den har det afgjort besdt med minimal oppakning. Udskiftes dækkene til 700 x 45 mm  eller et sæt 650B hjulsæt udlignes denne observation en del.

Dobbelt kranksættet og en forholdvis høj gearing underbygger også at Conway GRV 12.o primært er til landevej og gode brede grusveje hvor det primære er fart fremfor eventyr væk fra alfavej. Har man dette i mente, er den letkørt, accelerationsvillig og subjektivt føles den lettere end vægten antyder på stigninger. Den er rimelig styringsneutral og forudsigelig i sin opførsel, så længe den ikke presses alt for meget.

Er du mest til landevej og grusveje af god forudsigelig karakter uden alt for megen oppakning, er Conway GRV 12.0 et godt bud på gravelbike med top komponenter til en attraktiv pris. Udstyrsmæssigt har vi intet at udsætte.

Konklusion
Med GRV 12.0 præsenterer Conway en meget moden og selvstændig udformet gravelbike med lav vægt til en attraktiv pris. Dens primære anvendelsesområde er landevej og gravel af den mindre tekniske slags, hvor det skal gå hurtigt, mens dens Bikepacking muligheder begrænser sig til korte weekendture med minimal oppakning.

Link

CYKELPORTALEN