CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: DT Swiss GR 1600 DB Spline 650B TEST: DT Swiss GR 1600 DB Spline 650B
DT Swiss GR 1600 Spline er et imponerende godt hjulsæt der på papiret ikke løfter nogen øjenbryn, men som i praksis er det de... TEST: DT Swiss GR 1600 DB Spline 650B

Med adgang til hjulsæt ved produktpræsentationer, messer og test kan man som cykelskribent ofte meget let blive forvent og forudindtaget.  Cykelmedier flest elsker at svælge i omtaler og test af dyre lireting, og det er da naturligvis også sjovt at se hvordan teknologien hele tiden presses til det yderste. Men ikke alle har ubegrænsede midler at smide efter cyklen og kan slet ikke udnytte det potentiale dyre højprofil kulfiber hjul med alverdens krumspring i eger og og fælge, for at optimere rulle og vindmodstand, til priser svarende til tre fire rigtigt gode komplette cykler. Egentlig er det vel også en større udfordring at konstruere et mellemklasse hjul som bare ruller uden at gøre det store væsen af sig. Trøsten for os almindelige dødelige er så at denne frontline teknologi ofte smitter af ned i de mere overkommelige klasser. Her på cykelportalen anser vi hjulene  for en af de absolut vigtigste enkeltkomponenter på cyklen næst efter efter stellet. Og det er IKKE nødvendigvis kulfiber og høje profiler. I den sammenhæng er det vores erfaring at mærkevare hjul med gennemprøvede løsninger ofte er det bedste valg som på den lange cykelbane giver de flest cyklister færrest problemer.  Bliv klogere  i vores baggrundsartikel  – Det svære valg –

DT Swiss har eksisteret i sin nuværende konstellation siden 1994, så de ved en hel del om hvordan et godt cykelhjul skrues rigtigt sammen. Det der i korte træk karakteriserer dem, er en  minutiøst gennemtestning af samtlige komponenter før noget bliver sat i produktion. Samtidig producerer de alle dele selv på lokationer i Schweiz og på Taiwan. Det betyder  at de ikke altid lige er med på hypen med det nyeste nye, da det skal bevise sit værd gennem test og afprøvninger. Herudover indgår DT Swiss komponenter i et hav af andre hjulmærkers produkter, hvilket er din/deres garanti for at tingene er i orden.  Naturligvis kan et DT Swiss hjul som alle andre gå i stykker, men bakkes op af et gennemført servicenet både internationalt og nationalt gennem cykelforhandleren og distributøren.  Du kan læse hele historien om DT Swiss fra et besøg hos dem her.

DT Swiss GR 1600 er dedikeret gravel hjulsæt  i to versioner, henholdvis den mest udbredte størrelse 700C og den testede 650B,  Selvom 650B  hjulsættet er en gammel standard udbredt blandt specielt franske turcyklister i firserne og siden genopfundet til mountainbikes som 27,5″ har de aldrig rigtigt fået den store udbredelse før gravelbiken kom på sporet. I store træk er ideen at du kan sætte en storvolumen dæk på med alle de fordele det giver mht til traktion og komfort og bibeholde en samlet ydre omkreds som et 700 c hjul uden at det går ud over de geometriske proportioner på de fleste allroad cykler. Derfor ser du også mange nye gravelcykler være specificeret til begge hjulstørrelser.

De senere år har gravelcyklen så fået plads til helt op til 50 mm dæk på en 700c fælg. Det betyder i praksis at der bliver lagt 2 tommer til så hjulet nu reelt set er 31″ hvilket er større end 29″ hjulstørrelsen som er udbredt på mountainbiken. Alt sammen afledet af at jo større hjul jo bedre inerti og lettere rulning hen over forhindringer.  Det er en meget stor hjulomkreds for de fleste som afstedkommer nogle ret aparte geometrier.  Der er derfor god mening i at specificere sine stelstørrelser til forskellige hjul/dækstørrelser. Nogle få fabrikanter  gør dette men ikke særligt konsekvent da det kun er på de helt små størrelser.  For mange cyklister i den mellemste størrelse  kan 650B være et bedre valg. Du får mere harmoniske proportioner og hvad du evt taber i fart og acceleration er for ikke konkurrende cyklister i praksis ikke eksisterende. Til gengæld får du masser af komfort og traktion offroad og får en cykel som optisk virker mere harmonisk, noget som  betyder  meget for mange.

Specifikationer

  • Materiale: Aluminium
  • Nav:  DT 370 Centerlock 12 mm thru aksler
  • Fælghøjde: 25 mm høj,
  • Fælgbredde:  24/28mm
  • Eger: DT Aero Comp lige og flade 24
  • Nipler: DT ProLock Squorx ProHead alu
  • Vægt: 1727 gram/sæt
  • Pris: set til omkring kr. 4.100,- for et sæt

Afprøvning
DT Swiss GR1600 Spline følger trenden med med brede dråbeformede fælge som tilgodeser både aerodynamik og let og uproblematisk montering af brede dæktyper både med og uden slange. En god ting er at der følge alle fittings med disse hjul inkl. caps til QR konvertering,  tubeless ventiler. Der kan både monteres skivebremser med centerlock og 6 bolts via en adaptor.  Fælgentapen er tubeless ready. Vores hjulsæt var med Shimano standard HG kassette men der fås også til både SRAM XO og Campagnolo.

GR 1600 Spline følger linien fra deres øvrige hjul med en diskret næsten klassisk fremtoning. Smag er naturligvis forskellig, men jeg syntes de er tidsløst elegante. Finish og forarbejdning er nydelig med mat anodiserede flader og silketryk, ingen løse labels som hurtigt falder af her. Lidt lir er der dog blevet plads til med navene som er sorte og sølvfarvede, det giver en flot visuel effekt når de drejer rundt. Den væsentligste forskel på dette hjulsæt i forhold til deres mere road specifikke typer, er bredden af fælgen. Normalt ligger den indvendige diameter på fælgen mellem 19 og 20mm. På GR 1600 er den øget til 24 mm. Det har væsentlig betydning når der skal monteres dæk over de 30 mm i bredden. Det betyder at du uden problemer vil kunne montere helt op til 55 mm brede gravel eller MTB dæk hvis det er det du ønsker.

Der tales meget om Aero i øjeblikket med højprofil hjul og helst i kulfiber, men til en cykel der primært skal bruges on/off road og ofte får nogle tæsk, er det i vores optik mindre væsentligt og lidt at skyde over målet. Her er disse hjul alt rigeligt. GR1600 bygger på DT 370 Spline nav hvor egerne er sat lige i flanken. DT benytter  24 eger både i for og baghjulet og med enkelt kryds både i for og baghjul. Fælgen er bredere og højere for øget stivhed og mindre vrid. Den er 25 mm høj. Samtidig er bredden øget gevaldigt 38 mm udvendigt på det bredeste sted.

GR1600 er et vidunderligt hjul at arbejde med hvis du ofte skifter dæk og de varierer i bredden. Her er absolut ingen problemer med at få dæk af og på.  Heller ikke dem som normalt volder problemer på andre hjulsæt, primært fordi den indvendige bredde ikke er stor nok. Er nu et af vores foretrukne hjulsæt til test af dæk.

Kørselsmæssigt er er intet at udsætte på dette hjulsæt. Det er stift og føles subjektivt lettere end vægten angiver. Det accelerer godt og kassette indgrebet er den sædvanlige præcise DT mekanik.  Standard er e indgrebet 20 grader men kan også fås i en 10 og 15 graders version. Dette er mest relevant hvis du bruger meget store MTB kranse . En positivt ting er den næsten lydløse funktion i frihjul.

GR1600 Spline  er en godt allround disc gravel hjulsæt for dem som gerne vi have tykke dæk på biken. Hjulsættet er tilstrækkeligt stærkt til også at kunne klare den store tur med en fuldt lastet Bikepacking rig.Sammenlignet med de to konkurrerende 650B hjulsæt vi har testet fra henholdvis Hunt Adventure Sport og Spinergy GX er DT hjulene en smule tungere, men samtidig virker det også subjektivt  en smule mere vridningsstabile end de to.

Konklusion
DT Swiss har et navn og ikke mindst  renomé de skal leve op til.  Dette gælder også deres nye  GR1600 Spline gravelhjulsæt. DT Swiss GR 1600 Spline er et imponerende godt hjulsæt der på papiret ikke løfter nogen øjenbryn, men som i praksis er det de fleste gravelcyklister vil have brug for og det uden at tømme bankkontoen. Ingen revolutioner eller frontløber teknologi men derimod et velkonstrueret  gravelhjulsæt konstrueret ud fra gode gennemprøvede teknikker. Det er solidt både til gravel og bikepacking og accepterer de helt brede dækstørrelser. Samtidig kan du få det i begge størrelser 700 c og 650B,

Link

CYKELPORTALEN