TEST: Shimano GRX
KOMPLETTE GRUPPERTEST 10. februar 2020 CYKELPORTALEN
Da Shimano sidste år lancerede deres nye GRX gruppe var det under sloganet “Verdens første gravel dedikerede geargruppe. Læs vores reportage her. Den nye GRX gruppe en en uhyre alsidig gruppe der kan sammensættes på et utal af måder både som mekanisk og elektronisk Di2, med enkelt eller dobbelt kranksæt. Fremfor at opfinde den dybe tallerken endnu en gang, er der lagt op til at bruge kæder og kassetter fra Shimanos i forvejen omfangsrige MTB sortiment.
Det giver mulighed for nærmest uanede gearkombinationer, som set i vores øjne, gør gruppen til en af de mest alsidige geargrupper til alle typer cykler med dropbar styr.
Til denne test har vi haft lejlighed til at bruge gruppen på to forskellige cykler i to forskellige mekaniske setups, med henholdvis x1 og x2 geartrain.
Specifikationer
- Kranksæt: RX 810 42T og RX 810 48/31T
- Skiftegreb: RX810/812
- Bagskifter: RX 810
- Forskifter: RX 810
- Bremser: RX810
- Skiver: RX 400 160 mm . RX 800 140 mm
Afprøvning
Shimano har taget det bedste fra deres landevejsgrupper og kombineret det med teknologi fra mountainbikeserierne samt nye tiltag. Som den opmærksomme læser sikkert har bemærket udbydes den nye gruppe kun som 10 og 11 speed. En disposition vi syntes er velvalgt med det store udbud af kranse og kæder det giver. Et af de områder hvor Shimano nye GRX gruppe markant skiller sig ud er udformingen af skiftegrebene som er udformet til brug med en mere oprejst kørestilling, noget vi ofte ser på netop gravelbikes.
Det betyder en helt plan og bredere håndstandsflade med mere riflet overflade i kombination med skiftegreb som er tilpasset de meget udbredte dropbarstyr med flare. Ved at hæve omdrejningspunktet for skiftegrebet er gearskiftet uhyre let at bruge fra næsten alle håndgrebspositioner. Dette er afgørende når man cykler offroad, men også landevejsmotionister vil med fordel kunne drage nytte af de nye GRX skiftere.
I forhold til de meget udbredte SRAM skiftegreb er Shimano GRX sluppet væsentligt bedre fra at integrere oliecylinderen som er næsten på niveau med de rent mekaniske typer. Smag er forskellig men Shimanos greb er designmæssigt pænere og mere slanke end SRAM.
Gearskiftet er typisk Shimano, silkeblødt og alligevel præcist. Forskellen mellem RX800 og RX600 grebene ligger i farven grå eller sort og skiftefunktionen når der skal skiftes til højere gear. Her kan topmodellen klare tre skift af gangen mens det kun er muligt at skifte et gear op ad gangen på RX600.
På de mekaniske grupper operere Shimano med RX800 og RX600 i 11 speed setup og RX400 i 2×10 speed setup. SRAM har længe sat referancen med deres clutch kædestrammer i bagskifteren som holder kæden stram. Shimano gør den nu kunsten efter med det de kalder Integrated Chain Stabilizer. Bagskifteren kan håndtere op til 42 tænder på kransen så der nu kan monteres en en 11/42 krans på i kombination med enkel kranksættet.
Funktionsmæssigt ligger RX600 serien på niveau med 105 mens RX800 nærmer sig Ultegra niveau, primært i grebet som subjektivt virker en smule mere præcist. Shimano har gjort en god disposition ved at tilbyde gruppen i forskellige opsætninger, da der er en tydelige tendens til at producenterne ser ud til at udbyde gravelbikes i to setups, en mere landevejsorienteret med højere gear og dobbelt kranksæt og en mere Bikepacker orienteret med lavere gear og enkelt klinge kranksæt. Det betyder at Shimano er er bedre dækket ind end deres nærmeste Rival SRAM.
En nyhed, vi desværre ikke har haft lejlighed til at teste er at Shimano nu tilbyder inline bremsegreb som hidtil har været brugt af crossryttere men kun i mekanisk setup. De nye GRX greb er de første til hydrauliske bremser og som giver den øgede bremsekontrol kendt fra det lige MTB styr.
Konklusion
Shimano GRX er et brag af en gruppe og efter vores overbevisning en af de meste alsidige nogensinde fra Shimano med næsten uudtømmelige gear kombinationer og et gearskifte og ergonomi som er spot on til Gravel og cykelcross, men også alle andre dropbar cyklister vil med fordel kunne drage nytte af gruppen. Den pt mest alsidige gravel/road gruppe på markedet.
Link