Bad Boy har aner fra skovcyklen
Jeg har altid undret mig over hvorfor cyklister der har cyklen som det primære transportmiddel, skal tage til takke med gennemsnitlige produkter som ofte syntes sammensat ud fra hvad man lige havde ved hånden. Faktum er, at langt de fleste producenter af cykler, tjener deres penge på segmentet af cykler i mellemklassen. men det er åbenbart mere interessandt at tjene nogle hurtige penge end tænke lidt mere langsigtet og udvikle nogle design mæssigt flotte og funktionelle produkter.
Heldigvis har de senere år vist en klar tendens til at dette er ved at ændre sig. En ny generation af udviklere og designere har kastet sig over cyklen for at give dens lidt slidte image som et fattigrøvs transportmiddel en ny drejning. Nu skal være IN og TRENDY at cykle, for at få de “dovne” og magelige billister væk fra statussymbolet i garagen.
Octopussy pedalene er smarte, men fungerer i praksis ikke særlig godt.
Specielt i regnvejr glider skoene nemt.
Amerikanske Cannondale har aldrig været bange for at gå nye veje og har forstået at fastholde deres position. Dette har specielt gjort sig gældende på deres landevejs og mountainbike modeller. Men i 2005 var de blandt de første til at lancere en URBAN serie henvendt til cyklismens sande helte, dagligdagscyklisterne, eller pendlere.
Konkurrenterne lugtede øget omsætning, så idag har snart enhver producent med respekt for sig selv og sin pengepung en såkaldt Urban serie.
Nuvel smart design gør det som bekendt ikke alene. Der skal også være substans bagved. Og hvor det stadig kniber gevaldigt for de fleste andre, har Cannondale forstået at leverer den fulde vare.
Stealth tubing kalder Cannondale deres meget kantede rørudformninger i aluminium.
Navnet er hentet fra den kantede Stealth jagerbomber.
Cannondale har et interessandt dansk islæt i Morten Kristiansen som arbejder med design og udvikling hos Cannondale i Basel. Vi fik et interview med ham på Eurobike i 2009, og via ham lykkedes det at låne udstillingscyklen fra messen, hvis udformning han er ansvarlig for.
Cannondale Bad Boy var cyklen som startede en ny trend. Den blev oprindelig til ved at flere af Cannondales XC team ryttere ønskede en MTB hvor man kunne udskifte 26″ hjulene med 700 c hjul så man havde en konkurrance cykel den ene dag og en træningscykel til landevej den næste. Det var også her Cannondale lancerede det under statede look i form af en mat sort finish og næsten usynlige staferinger. Idag er dette nærmest standard på alle Urban cykler.
Afprøvning
Vi skal lige slå fast at testcyklen var en tidlig prototype som på visse punkter adskiller sig fra seriemodellen. Det vender vi tilbage til. Bad Boy Solo er ved første øjekast temmelig anonym lige bortset fra den umiskendelige Cannondale specialitet, den enkeltgaflede Fatty forgaffel.
I grove træk kan man sige at der er tale om en MTB ramme med 700 C hjul. Det giver ud over Fatty forgaflen cyklen et lidt aparte look. Den fås ud over den testede 3 gears model også med et 8 gears nav. Cannondale har valgt tre gears løsningen, da det giver en lidt større fleksibilitet i forhold til de, lige nu, meget udbredte single speed cykler. Betegnelsen SI dækker over System Integration hvilket henviser til at Cannondale leverer en hel cykel hvor alle komponenter er afstemt nøje efter hinanden. Det kommer ud over forgaflen også til udtryk i pedaler, styr, frem og saddelpind. Styret er forøvrigt meget smalt, klart minded på bykørsel hvor der ofte er brug for hurtige kursskift.
Cyklen er født med Tektro hydrauliske skivebremser som fungerer fremragende. Bad Boy er minded på den sportlige byrotte. Cyklen er meget levende og umiskendelige Cannondale i sin opførsel. Jeg ved ikke lige hvordan de bærer sig ad, men Cannondale ejere vil straks føle sig hjemme. Den har alle Cannondales dyder fra MTB og landevejsporten. Selvom der er gjort plads til skærme, undrer det mig at den ikke leveres med dem. Men angiveligt er Cannondale ikke tilfreds med de typer der findes på markedet, og er derfor ved at udvikle deres egne. Selvom springene på tre gears navet er vel rigeligt store vil de fleste kunne udnytte dem. Jeg kørte største delen af tiden i andet gear.
Udstyrs mæssigt er testcykel identisk med den endelige produktionsmodel , mens rammen og bemaling er en smule anderledes. Flere af kabelføringshullerne bliver blændet af på den endelige model og stafferingerne bliver i flurocerende maling som reflekterer billys, genialt…
Den matsorte maling er den samme. Som ekstraudstyr fås en integreret for og baglygte til styr og saddelpind.
Optisk er det en underlig fornemmelse at køre på den enkeltsidede Fatty forgaffel. Cannondale er kendt for sine meget stive og livlige køregeneskaber, og de går igen på Bad Boy. Save teknologien fra deres kulfiberrammer giver lige den smule mere eftergivelighed i bagrammen som er en stor behagelighed ved dagligdagsbrug. Schwalbe dækkene er et hit, de ruller godt, samtidig med at de er næsten punkterfri.
Udstyr.
Ramme: Cannondale Bad Boy SI Stelth
Forgaffel: Si Fatty Solo
Gear: SRAM I-Motion 3 speed
Styr & Frempind: Cannondale SI
Saddelpind: Cannondale SI
Styrfitting; CaneCreek
Bremser: Tektro Auriga Hydrauliske skiver
Hjul: C2
Dæk: Schwalbe Kojak
Saddel: Fizik
Størrelser: Small, Medium, Large & Xtra large
Konklusion
Den slemme dreng er en af den slags cykler jeg ville ønske alle pendlere havde mulighed for at cykle på, eller i det mindste prøve. Den er fræk og provokerende i sin fremtræden og så kører den fremragende. Samtidig er den en så god cykel at den også kan bruges til en frisk lille træningstur i skoven.
De godt 3000 kr. den koster mere end en typisk dagligdagscykel er godt givet ud. Ud over et unikt design og en teknisk set fremragende ramme med sportslige egenskaber, får man i tilgift en ordentlig komponentpakke , bl.a hydrauliske skivebremser og gode velbyggede hjul. Bad Boy er en fin eksponent for det vi forhåbentligt kan forvente os fremover på dagligdags cykelområdet. Eneste malurt i bæret er de manglende skærme.
Vejl. udsalgspris kr 7.990,-
- Cannondale Urban
- Test af Cannondale Synapse
- Test af Cannondale Six13
- Test af Cannondale XS800
- Test af Cannondale Optimo
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska