TEST: Cannondale & GT Cross Duel
CYKLERRACER & CROSSTEST 20. februar 2009 CYKELPORTALEN

Cykelcross har dybe traditioner i europæiske cykelsport, og gennem mange år har det stort set kun været europæiske producenter som har domineret markedet f.eks Concorde Jeg har prøvekørt to amerikanske mærker henholdsvis en repræsentant for den klassiske uaffjedrede crossecykel GT ZRX og Cannondale XS 800 som skiller sig ud ved at have affjedring.
Fakta om cykelcross
Cykelcross er en udpræget vinterdisciplin oprindelig mest populær som vintertræning for landvejsryttere, men i dag er der også mange mountainbikespecialister som deltager i løjerne. En cykel cross rute er typisk en 1,5 – 3 km lang rundstrækning som er anlagt i varieret terræn, på asfalt, grusveje og skovstier og med indlagte tekniske passager hvor rytteren skal af cyklen og bære den over forhindringer eller op ad trapper og skråninger. Et for eliten varer løbet ca. en time og det er tilladt at skifte cykel og hjul i de depoter som er ude på ruten. Sporten blev “opfundet” i Frankrig men har i dag sin store udbredelse i Holland/Belgien og Tjekkiet.
Sporten kom først til Danmark i 60’erne. En af sportens fornemmeste repræsentanter er Henrik Djernis som gennem mange år dominerede sporten både herhjemme (dansk mester 16 gg) men også internationalt. Af nyere talenter kan nævnes Thomas Bonne g Peter Riis.
GT ZRX
ZRX ligner umiddelbart til forveksling GT landevejsracere med det umiskendelige GT kendetegn Triple triangle rammedesignet, som netop i cross sammenhæng har en fordel ved at give et god støtte når man skal løbe med cyklen på skulderen. Både stel og forgaffel er i dobbeltbuttede 7005 alurør. Skrårøret er ovalt både ved kronrør og krankboks. Der er pålodninger til skærme og udskifteligt geardrop. Finish og forarbejdning er i topklasse og den gule signalfarve klæder cyklen godt. En fin detalje er også saddelbespændet som er vendt om, så der ikke samles skidt.
![]() |
![]() |
Cannondale XS 800
Ligesom GT har Cannondale også sit helt umiskendelige kendetegn i form at det triple buttede oversize skrårør. Dertil kommer frontaffjedringen som er integreret i kronrøret. Stellet er i 6061-T6 aluminium som jo også er en del af Cannondales varemærke. Svejsninger er filet ud og den sorte ramme med de gule stafferinger i kombination med de grønne Michelin dæk er ikke just neutral, om man kan li det er en smagssag. Ligesom GT har Cannondale også udskiftelig geardrop og forberedt for skærme.

Headshok
Blev først udviklet til MTB og vakte siden en del opsigt da man lancerede det på en racerramme midt i halvfemserne. Selvom der var et par år hvor Saeco holdet kørte på dem i Paris – Brest er det aldrig rigtig slået an. XS800 er udstyret med en Fatty Ultra X gaffel i aluminium med 25 mmvandring som kan låses.
Udstyrsmæssigt er de to crosscykler næsten ens. Alle steder hvor der findes alternativer til Shimano har begge valgt produkter med eget navn. Ellers er det Shimano 105 som klarer skærene. Gearingen er en mellemting mellem det man finder på en racercykel og en mountainbike, dvs. at de helt høje og helt lave gear er udeladt. Dette er en fornuftig disponering da man
sjældent har brug for de helt høje gear på en crosstrækning og de helt lave bruges heller ikke da man alligevel skal af cyklen over
forhindringerne. Jeg undrer mig lidt over at Cannondale har valgt en smalt 42 cm styr til en crosscykel. De ekstra 2 cm som er på GT’en giver lige den ekstra kontrol over cyklen. Umiddelbart virker GT kabelføring mere gennemtænkt ved at være ført på overrøret ligesom på mange MTB, men i praksis skifter Cannondalen bedre og mere præcist i hvert fald så længe at det endnu er rent og fri for mudder. For en eliterytter betyder det knapt så meget da de skifter cykel, men som motionist hvad jeg også anser cyklerne henvender sig til, ville en MTB gruppe have gjort bedre fyldest.

Køreegenskaber
Ser man bort fra affjedringen på Cannondale (låser den) opleves de meget ens at cykle på. De har begge alle de dyder som kendetegner et godt alustel, stiv og spurtstærk. Geometrien er stort set ens på de to rammer, de har begge en lidt mere opretsiddende kørestilling end det man typisk finder på en racercykel. Dette er fint i terrænet og er med til at give en god kontrol over cyklen. GT’en føles subjektivt lidt mere levende og lidt nervøs mens Cannondalen er mere harmonisk og neutral.
Dette indtryk forstærkes yderligere når man slå affjedringen til. Om man foretrækker det ene eller andet er nok et temperamentsspørgsmål. At der er tale om marginaler og langt hen af vejen også kan ændres med
andre komponenter forstærkes yderligere af at de oplevede indtryk stort set udlignes hvis man f.eks. bytter om på dækkene på de to modeller
Cykelcross er for alle og ikke kun for eliten. Stort set alle DCU løb typisk en 8-10 stykker i løbet af en sæson som går fra oktober til februar har en motionsklasse hvor alle kan stille op uden licens. Det er heller ikke nødvendigt med en crosscykel, en mountaibiken er tilladt når man fjerner evt. horn. Jeg kan kun opfordre alle til at prøve at køre et crossløb, det er først og fremmest sjovt og stiller nogle helt andre krav til ens kunnen end hvad man normalt er vant til ved cykling ikke mindst mht. til teknik.
Hvad er en crosscykel egentlig ?
Der et stort set tale om en landevejsracer, dog er kronrør og saddelrørsvinkel lidt fladere. Krankboksen er hævet for bedre frigang,
dette betyder at du i praksis skal vælge en ramme som er noget mindre end hvad du er vandt til på din landevejsracer. Kædestagene er en smule længere, dette giver en lidt længere akselafstand som gør at cyklen mere sporstabil. Rammen er naturligvis kraftigere og der er gjort plads til bredere dæk som typisk ligger mellem 28 og 38 mm. Crossdæk minder mønstermæssigt meget om de typer man bruger på MTB’en. Regulære knopdæk eller semislicks. Bremserne er cantlieverbremser. Nogle ryttere supplererer med bremsegreb der sidder på det øverste vandrette stykke af gedebukkestyret. Resten af udstyret er stort set taget fra landevejsraceren.
Konklusion
Begge cykler henvender sig til den som gerne vil prøve kræfter med crosscykling. Begge rammer er af så høj kvalitet at de sagtens vil kunne opgraderes med bedre og lettere komponenter så de også vil kunne tilfredsstille dem som køre licens løb. Til sammenligning vejer en topklasse crosscykel omkring 8,5- 9 kg, og netop i denne sport er lav vægt meget afgørende da man skal løbe en del med cyklen. Udstyrsmæssigt og køreegenskabsmæssigt er de to cykler meget ens, dog med et lille plus til Cannondale som med sin affjedring gør det hele lidt lettere og mere komfortabelt. Om man så er til affjedring og syntes at det er en
mer investering på 2000 kr. værd er nok en smagssags. Som vintertræningscykel er de også begge ideelle Og med et par tynde dæk og en anden gearing vil begge sagtens kunne bruges på landevej om sommeren.
Relaterede links:
CYKELPORTALEN
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- RoughSac fra BikeParka
- Findes den perfekte vintercykel ?
- Lad bilen stå og gå…
- Stilrene dagligdagscykler i stål fra Køln
- Nyt cykelmagasin for transportcykler
- Flot modul opbygget cykelkoncept fra Decathlon
- Extrema er født til ekstreme eventyr og cykelløb
- TEST: AGU M710 Vinterstøvle
- Nordic Gravel Series
- TEST: Schwalbe G-One Overland
- Ladcykelløsning i form af en sammenklappelig cykelanhænger
- Bikekey indgår samarbejde med Refurbishbike
- Geobike i Szczecin: Cykelsamling og Europæisk Anti-dumpingtold
- Kondicykel giver dig gratis strøm til mobilen og køleskabet
- Cykelportalen beder om din hjælp
- Nyt slidstærkt drivsystem til elcykler
- Nyt elkit til din Brommie
- Ny CT-scanner i Nordjylland skal forbedre diagnosticeringen af sportsfolk
- Den ultimative væltepeter
- Kina på to hjul