CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Cairn 1.0 eAdventure TEST: Cairn 1.0 eAdventure
I vores test af forskellige cykler til gravel, er vi nu nået  til en elektrificeret af slagsen. En velkørende og meget bred anvendelig... TEST: Cairn 1.0 eAdventure

I vores test af forskellige cykler til gravel, ( læs hvilke andre vi tester her) er vi nu nået  til en elektrificeret af slagsen. Der er sikkert stadig en del hovedrysten blandt hardcore motionscyklister, men med motor øges brugergruppen væsentligt så mindre trænings stærke cyklister nu også kan være med og have det sjovt væk fra alfavej.

Cairn Cycles er en del af cykel kollektivet The Riders Firm, en sammenslutning af en række mindre engelske brands, hvor Hunt Wheels  er de mest kendte. Med Cairn Bikes er det dejligt nemt, da de kun har en model i programmet, for nuværende selvom Mike Sanderson  proklamerede at noget helt nyt er på vej. Cairn kalder selv deres cykel eAdventure, da den ifølge dem er til langt mere end bare gravel. Det tætteste vi kan komme på en dækkende betegnelse er Sport Utillity eBike.

e-Adventure kan konfigures i to grundversioner henholdvis med 700C eller 650B hjulsæt. Herudover kan du som kunde opgradere til nogle bedre hjul fra Hunt. Vores testcykel afveg ved at være monteret med de nye top kulfiber gravelhjul fra Hunt og Pirelli Centurato gravel dæk.  Ligesom mange bilfabrikanter, er Cairn ordrer styret. Det betyder at du skal vente lidt på din cykel efter du har bestilt den.

Specifikationer

  • Ramme: 6061-T6 aluminium med integreret Fazua motor
  • Forgaffel: Kulfiber med Bikepacking beslag
  • Geargruppe: Shimano GRX
  • Kranksæt: Praxis Fazua
  • Kassette: 11-42
  • Motor: Fazua Drive
  • Batteri: Fazua
  • Hjul: Hunt 4 season gravel
  • Dæk: Vittoria Terreno Dry 700 x 38c
  • Frempind: Ritchey Logic
  • Styr: Ritchey Logic Butano (3 størrelser)
  • Saddelpind: Cairn Carbon 27.2
  • Saddel: Fabric Scoop Elite Shallow
  • Farver: hvid/blålig
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Vægt: 14,5 kg
  • Pris: kr 24.245,-

Afprøvning
Cairn 1.0 e-Adventure er en nydelig cykel med harmoniske linier der ikke ødelægges væsentligt af motor og batteri.  Rammen er i aluminium mens forgaflen er en fuld carbon med alt i beslag til Bikepacking. Cyklen er veludstyret med Shimanos nyeste gravelgruppe og Ritchey styr frempind samt Hunt hjul.

I øjeblikket synes der at være to filosofier omkring motorvalg. De meget tunge langtrækkende og moment stærke, primært centermotor løsninger. I den anden grøft ligger de lette mindre moment stærke og knap så langtrækkende elmotorer Fazua motoren er blevet meget populær pga af sin relativt lave vægt og elegante indbygnings design. Fazua har lidt en trumf i baghånden ved at både motor og batteri kan fjernes helt så cyklen i praksis bliver godt tre kilo lettere og nu fungerer som en helt almindelig cykel. Kun den særlige gearkasse/krank transmission sidder tilbage. Hullet kan dækkes af en løst plastplade og kan nu bruges som bagagerum.

Cairn er udstyret med en alu ramme og en kulfiber forgaffel. Geometrien er ret afslappet med bløde vinkler der giver en for de fleste ukompliceret og afslappet kørsel. Selvom udseendet måske kan antyde det, skal du ikke forvente at kunne  kaste den rundt i skarpe sving på små kringlede stier. Men på en grusvej af bedre beskaffenhed cruiser du bare derud af. Vægtmæssigt er den i den pæne ende og føles subjektiv ikke særlig tung, heller ikke uden motor hjælp.

Kan man bruge en elcykel til cykeltouring og Bikepacking ? Det kan sikkert diskuteres men i Cairn tilfælde lidt bedre end mange andre, da Fazua motoren kan udstyres med et ekstra batteri som sidder i flaskeholderen eller på forgaflen. Det betyder at du i teorien kan cyklen rundt med tre ekstra batterier.

I forhold til de fremherskende motor løsninger er Fazua motoren knap så dominerende hvilket også betyder at du bedre har kontrol over cyklen og stadig føler at du skal lægge kræfter i pedalerne. Der er tre motor niveauer at vælge imellem på det enkelt indbygge betjeninsgpanel og display, der sidder i toppen af overrøret.  Breeze (125 W),  River (250W) og Rocket (400 W)

Breeze er vel rigeligt til det meste mens River er god på de fleste mindre stigninger. Rocket er sjov men der er sjældent  brug for den. Trods den seneste Firmware opdatering til motorsystemet (læs mere her) skal du ikke forvente at blive skudt afsted som et missil på Cairn cyklen. Motoren arbejder diskret i baggrunden og forstærker bare din pedal indsats selv på maks, så længe din kadence er ret høj. Ved lav kadence undlader  motoren at koble  tilstrækkeligt ind, men det betyder at  specielt uøvede cyklister vil føle mere sikre og trygge. På den anden siden skal man så også være en smule mere forudsigende med kadence og gearvalg når der kommer en “forhindring” men cyklen vil sjældent tage magten fra dig.  Rækkevidden er naturligvis mindre pga den mindre batterikapacitet (og lavere vægt) Omkring de 90 til 100 km ved blandet kørsel lykkedes det at klemme ud af den. Men skulle du endelig løbe tør for batteri, er rullemodstanden fra 40 mm dæk nok større end modstanden fra motoren. Cairn/Fazua kombinationen er her lidt foran konkurrenterne.

Konklusion
The Cairn E-Adventure 1.0 er et rigtigt godt bud på en sporty allround elektrificeret gravel/turcykel. Den forener gravelcyklens alsidighed med turcykling transportmuligheder. Den er en velkørende langdistance cykel med et velvalgt motor system der arbejder diskret i baggrunden. Prismæssigt er den attraktiv og meget veludstyret cykel.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN