BMC er forkortelsen for the Bicycle Manufacturing Company. BMC blev grundlagt af amerikaneren Bob Bigelow i 1986 for at samle og distribuere cykler under branded Raleigh. I 1995 mistede han licensen og det BMC vi kender idag, var en realitet. Frem til 2001 førte firmaet en noget usikker tilværelse med økonomiske op og nedture. Det var først da den nuværende ejer Andy Rihs satte en helt ny kurs for BMC, at den negative udvikling for alvor vendte. Investeringerne blev koncetreret om tre ting, udvikling, design og markedsføring for at positionere branded som en high-end producent med schwiziske rødder. Firma filosofien blev formuleret klart og præcist i tre ord Stil – Passion – Præcision.
Denne strategi viste sig at give pote, så BMC idag fremstår som en af de mest innovative nyere europæiske cykelproducenter. BMC har et helt umiskendeligt design, der går igen på alle deres cykler. De teknisk firkantede rør og den rene rød/sorte optik er blandt kendetegnede. Også produktionsteknologisk er de med helt fremme i feltet og vist helt nye veje for moderne cykelproduktion af kulfiber med deres epokegørende Impec hvis ramme er vævet på fuldautomatiske robotter på en nyopført fabrik i Schweiz.
Til denne test har vi haft fingre i BMC fuldaffjedrede mountainbike Four Stroke FS01. BMC FS01 har inkorpreret to specifikke BMC teknologier. TCC Tuned Compience Concept som vi tidligere har omtalt under testen af landevejsraceren SLR01 og APS Advanced Pivot System.
APS henfører til en fire punkt ophængning af bagrammen. Et ideel affjedringssystem konverterer al rytterens energi til fremdrift, mens affjedringen absorberer alle ujævnheder under acceleration. Ved omhyggeligt at beregne placeringen af de 4 centrale punkter på APS baghjulsophænget, kan man opnå dette mål med stor sikkerhed. Ved acceleration, frembringes en inertiel kraft, som komprimere af affjedringen. Med APS, er det virtuelle omdrejningspunkt placeret således, at kæden kompenserer for denne effekt. Al pedalkraft anvendes til fremdrift uden tab af energi i affjedringen. Det sikrer optimal trækkraft og sikrer at hjulet asltid bevarer kontakten med underlaget. Det avancerede pivot system tilbyder rytteren den perfekte kombination af effektivitet, trækkraft og komfort.
FS01 udbydes som løs ramme og i tre standard komponent konfigurationer. Testcyklen var monteret med udvalgte DT Swiss 2013 komponenter hvilket bringer prisskiltet på den samlede cykel op på næsten kr. 75.000,-
Tekniske Data
Ramme: BMC Four Stroke Carbon. 2011 gram
Forgaffel: DT Swiss XRC 100 Cross Race Carbon 1170 gram
Gear/ Bremser: SRAM X0
Hjul: DT Swiss XRC 950 T 1120 gram for et sæt
Dæk: Schwalbe Racing Ralph
Saddel: Fizik Tundra 2
Saddelpind: Easton EA70
Bagaffjedring: DT Swiss X313 198 g
Styr: Easton EC70
Frempind: Easton EA90
Suspension Lockout lever: DT Swiss
Afprøvning
Allerede efter første færd bliver man klar over at FS01 er udlagt til fart og konkurrance. Det for klassen meget lange overrør, giver for de fleste en meget fremstrakt og sportslig kørestilling. Normalt er fuldaffjedrede mountainbikes ikke verdens letteste vidundere, men det gælder bestemt ikke her. Med en totalvægt omkring de 8 kilo og med forskellige tekniske firnurligheder for at låsning affjedringen vil selv hardcore hardtrail fans spærre øjnene op. Med 100 mm vandring både på for og baghjul, og som kan justeres “on the fly” i froskellige tempi ved hjælp af to simple skiftere på styret, kan man altid opnå den mest optimale komfort afhængig af underlag og terræn, kørestil og personlige præferencer.
Bagaffjedringssystemet er ofte et kompromis men APS hører afgjort til et af de mere velkonstruerede. Det hører ikke til det mest fintfølende på markedet, men er til gengæld næsten neutral i sin opførsel under kraftig pedalantrit. I det højeste gear er pedal anslaget næsten lig nul mens affjedringen reagerer på større ujævnheder i underlaget. Cyklen er på nedkørsler ekstrem sporstabil, specielt i høj fart, hvor man sjældent mister kontrollen. Man lærer hurtigt at sætte pris på de små lockout håndtag på styret som regulerer dæmpningen eller låser den helt. Kombinationen af den lave vægt og fuld lockout gør FourStroke til en fuldblods hardtrail som ikke lader konkurrenterne noget efter.
Konklusion
FS01 er en kompromisløs fuldaffjedret mountainbike med topklasse komponenter. Den udlagt til race og konkurrance med en meget sporty og viril kørestil som minder om de bedste hardtrails. Samtidig er den uhyre sporstabil og behagelig at køre på hvillet gør den til lidt af en universel kørmaskine specielt til udholdeldhedsløb. Eneste forbehold er den skyhøje pris…
Link
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska