Test af Shimano Ultegra WH-6800 hjulsæt
HJULSÆTTEST 26. februar 2015 CYKELPORTALEN
Selvom den japanske cykelgigant sidder tungt på markedet for udstyr til racercykler har deres hjulsæt aldrig helt haft den samme sexappeal blandt brugerne, formodentlig pga. af et lidt anonymt design. Dette er synd og skam da alle deres hjul er godt konstrueret og meget pålidelige.
Shimanos Ultegra WH-6800 har en direkte linie til hjulene fra topserien DuraAce. I forhold til første generation er de nye Ultegra hjul nu kompatible med 11 speed, de er gjort lettere samt kan bruges både med almindelige dæk og slange og de nye tubeless typer. Helt i tidens trend er fælgen også gjort bredere for øget stivhed og bedre kompabilitet med de populære brede dæktyper vi tidligere har testet nogle af her på redaktionen. Det redesignede friløbsnav er blevet 10 gram lettere og har fået Shimanos “Digital click bearing adjustment system”. Shimano benytter stadig kop/kegle justering af deres lejer, men istedet for at skulle rode med to løse nøgler, når de skal efterspændes er systemet nu erstattet af en skralde ring. Nu skal man bare fjerne dækkapslen og justere med en 5 mm unbraco nøgle. Værkstedsvenligt.
Specifikationer
- Nav: støbte aluminiumsnav
- Navbredde 100 mm for 130 mm bag
- Fælge: 6061 lavprofil aluminum 23 mm høj og 20,8 mm bred, slidindikator
- Passer til: Shimano/SRAM 8/9/10/11
- Nav:Shimano, Aluminum
- Stikaksler
- Eger: ligetrukne 16 foran og 20 bagpå Radial/2-Cross
- Dæk: 700c slange og slangeløse
- Lejer: løse kop/cone for lav vedligeholdelse og høj ydelse
- Digital justerbart system for let justering og reducering af QR axiale kræfter
- Vægt:1640 g/par (without QR levers, without valve)
- Pris: Ligger mellem 2800,- og godt 3000,- for et sæt.
Afprøvning
Shimanos hjul er dejlig uproblematiske at arbejde med, ikke mindst ved af og påmontering af dæk. I forbindelse med testen af de mange forskellige dæk var det subjektivt lettere at få dækkene af og på Ultegra hjulet. Mange tror at når hjulet er tubeless ready kan man kun montere slangeløse dæk. Det er ikke tilfældet, almindelig dæk og slange fungerer upåklageligt.
Ude på landevejen er det første man bemærker, hjulets friløbskrans har en dejlig afdæmpet kliklyd i friløb sammenlignet med f.eks. Fullrum og DT som støjer væsentligt mere.
Selvom hjulet har 16 lige opspændte eger foran og 20 bagpå med enkelt kryds, skulle man tror det var meget stift at køre på, man alligevel har de en dejlig eftergivelighed over for ujævnheder i underlaget, en følelse som jeg kun kender fra Spinergy hjulene med deres fibereger. Det giver en fantastisk komfort uden at give al for megen afkald på stivhed. Om man man kan lide det, er sikkert et spørgsmål om temperement og ikke mindst din vægt. Ligger du i den tunge ende er denne eftergivelighed mere udbredt men aldrig alarmerende. I antrit og acceleration er vridningstabiliteten ok og langt bedre end f.eks American Classic hjulene som her scorer lavt. Sagt på en anden måde, Shimano Ultegra WH-6800 er et meget behageligt og tilgivende hjulsæt at cykle på. Er du den sprintorienterede og meget kraftfulde rytter er der nok bedre alternativer. Hjulene føles en smule træge at få op i fart, uden dog helt at falde igennem. Den assymetriske bagfælg giver forøvrigt en markant bedre balance i antrit da den kompenserer for det øgede træk i kædesiden.
Plus
- Støjsvage
- Tilgivende kørestil
- Tubeless ready
- Good value
Minus
- lidt tunge
- anonymt design
Konklusion
Ultegra WH-6800 er et velkonstrueret hjulsæt uden nogen egentlige svagheder. De henvender sig til den fornuftsorienterede cyklist som vil have nogle neutrale hjulsæt på cyklen, som kan bruges hele året og til al slags landevejscykling inkl cykelcross. Deres store force er evnen til at absorbere ujævnheder i underlaget.
Link